Gå til innhold

Spørsmål ang arbeidsledighetstrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sagt opp av jobben forrigeuke, og meldte meg arbeidsledig og søkte om trygd idag.. hvor lang tid tar det før jeg får noe penger da? Og hvilke datoer blir trygda utbetalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å svare konkret på.

Har du ikke noe som heter oppsigelsestid? Søker du etter å ha mottatt oppsigelse, men før oppsigelsestida er utløpt, blir søknaden avslått, og du må til pers med ny søknad.

Søknaden kan altså ikke bli behandlet før oppsigelsestida er utløpt. Hvor lang tid det tar å behandle den varierer enormt, og NAV har fått en del "pepper" i det siste for å ligge LANGT på etterskudd med behandlingen. Tror det er i ferd med å bedre seg de fleste steder. Normalt skal søknaden være behandlet etter tre uker.

Etter at søknaden er behandlet og vedtak er gjort, skal meldekortene for de periodene du har sendt inn behandles (hver "meldekortperiode er 2 uker). Denne "tekniske behandlingen" tar maksimalt en uke, om korta er rett og fullstendig utfylt. Deretter tar det 1-2 dager før pengene er på konto.

Skrevet

Jeg skal også melde meg arbeidsledig nå :( Må jeg ha med oppsigelsen fra arbeidsgiver i søknaden om trygd?

Dere som er arbeidsledige : er det mye papirarbeid?

Skrevet

Send inn meldekort på første mulige dato selvom om du ikke har fått svar på søknaden.

Når den er behandlet går det raskt å få pengene, hvertfall gjorde det det for meg..

Hvis du sender inn meldekort på nett, og gjør det på lørdag eller søndag, får du penger tirsdag eller onsdag..

Skrevet

Beklager om det er et dumt spørsmål, men hva er meldekort? Er det noe jeg må sende inn to ganger i måneden for å få pengene? :)

Har ikke vært arbeidsledig før, så vet ikke så mye om det...

hi

Skrevet

Den første dagen du er arbeidsledig kan du melde deg til NAV. Dette kan du først gjøre på nett og så ta kontakt med NAV. Det er ganske mye du må fylle inn. Blant annet full cv.

Du må også ha med en god del pairer når du skal søke om dagpenger. Det kan du lese mer omm på NAVs sider.

Du har 3 ventedager(får ikke lønn de første 3 dagene som arbeidsledig).

Da jeg ble arbeidsledig for noen mnd siden gikk det ganske kjapt med pengene. Mener jeg begynte å få de etter 1 mnd.

Skrevet

Etter en måned sier du? Blir det etterbetalt da?

Skrevet

NAV sender deg såkalte meldekort straks søknaden din er registert. Her skal du melde fra om, ved avkryssing, hvilke dager du har vært i arbeid, hatt ferie, vært syk etc, og hvor mange timer. Disse skal sendes inn til en felles sentral, i Brønnøysund tror jeg, og opplysningene registreres her. Kort skal sendes på ukedag dato (NAV fastsetter denne) med i enten partalls- eller oddetallsuker.

En saksbehandler ved NAV gir deg mer informasjon når han/hun innkaller deg til et møte i forbindelse med søknadsbehadlingen. Her skal du ha med oppsigelsen, sluttattest fra arbeidsgiver(e) siste tre år, kopi av lønnsslipper for i år ligningsutskrift for tidligere år (3 år), attest for barneansvar (fødselsattester) mm. Jo mer du har klart av dette til første møte, jo mindre blir behandlingen av søknaden forsinket.

Meldekortene bør du få inn omgående, slik at disse er mest mulig ferdigbehandlet til NAV fatter vedtak. Meldekorta kommer automatisk i posten. Ellers kan du be om brukernavn og passord for selv å hente dem ned via NAVs sider sider på internett.

Skrevet

Meldekort sender du hver 14 dag ( fra din side på nav.no) Det er dato for når det skal sendes inn og den må du holde ellers blir det ikke utbetalt penger.

Meldekort sender du uansett om du får dagpenger eller ei.

Eks: Meldekort skal inn lørdag ( er lørdager det faller på) , du fyller det ut og trykker send. Mandag får du lønnslipp på mail og pengene kommer inn dagen etter.

Skrevet

Du må IKKE fylle inn full CV første dagen. Dette skal være på plass før søknaden er ferdigbehandlet og vedtak kan gjøres.

Går ting som det skal - NAV holder timeplanen og du ikke forsinker behandlingen med at NAV må vente på opplysninger, skal første utbetaling være klar etter 4-5 uker, litt avhengig av dato for ferdigbehandling sett i forhold til NAVs utbetalingsdager.

Skrevet

Ok, takk for utfyldende svar :) Men hvordan går jeg frem aller først da? Ringer nav og avtaler et møte? Eller melder meg arbeidsledig på nav sine nettsider?

Hilsen ikke hi.

Skrevet

Ja, det blir etterbetalt. Vedtaket fastsetter en dato ledighetspengene skal løpe fra. Er det innsendt meldekort for perioden fra denne datoen og framover til siste avsluttede meldekortperiode, og viser behandlingen av disse at du skal ha ledighetspenger for perioden, blir pengene etterbetalt i løpet av 1-2 uker.

Skrevet

Du møter ved "ditt" NAV-kontor, stiller i den lange køen, melder fra om at du vil søke om arbeidsledighetstrygd. Den som tar imot tar noen korte kontrollspørsmål (for å sile ut dem som UANSETT IKKE har rett på arbeidsledighetstrygd) og gir deg så søknadspapirer - noen sider, omtrent som gamle selvangivelsen - som skal dateres av NAV (dette er viktig). Så avtaler du tidspunkt for et møte (som regel samme eller neste dag), og fyller ut søknaden etter beste evne. På møtet gjennomgås søknaden din og saksbehandler gir beskjed om hva som mangler før han kan sette i gang prosessen. Jo mindre som mangler til møtet, jo tidligere start på søknadsbehandlingen.

Får du møte samme dag, er det jo lurt å ha mest mulig papirer med før du går til NAV. Men det er IKKE nødvendig for å få søknadspapirene.

Det NAVs datering av søknadspapirene som normalt avgjør fra hvilken dato du får arbeidsledighetstrygd.

Skrevet

Ja, ok. Da bærer det til NAV i morgen da.. men først må jeg melde meg arbeidsledig på nettsida eller? Hvordan gjør jeg det?

hilsen ikke hi (igjen)

Skrevet

Nei. Du behøver ikke melde deg ledig på nettsida før du møter. Men du MÅ ha med oppsigelsen som viser at du er arbeidsledig (ikke i oppsigelsestid). Har du ikke med denne, skal du ikke få utlevert søknadsskjema. (Dette for å spare saksbehandlerne for å bruke tid på søknader som SKAL avslås).

Nettregistreringen kan du vel så gjerne ta ved NAV-kontoret ETTER at du har fått søknadspapirene (det står PC(er) tilgjengelig på kontoret for formålet). Da kan du nemlig samtidig få brukernavn/passord som gir deg lov til komme lenger en 1. side på nettregistreringen, slik at du får tatt hele registreringen samtidig. Og du har mulighet til å spørre NAV-personalet dersom du står fast under arbeidet. Mens du sitter ved PCen!

Lykke til - og vær forberedt på litt byråkrati. I det offentlige er jo regler til for å FØLGES, ikke for å spørre om HENSIKTEN MED!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...