Gå til innhold

spørsmål vedrørende samvær for far - 50/50 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette spørsmålet har sikkert vært oppe mange ganger før, men jeg må spørre... jeg bor alene med min datter på 11 mnd og har gjort det i 4 mnd. Barnefar skal ha henne på overnatting 1 døgn annenhver uke fra hun er ett år. Han vil ha 50/50, men har da "godtatt" en rolig overgang for henne, men 50/50 er målet. Jeg er helt i mot dette..

Har far egentlig krav på dette, eller er det mor som "bestemmer"?

tusen takk for alle svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel igrunn krav på det, hans unge og. Men jeg ville gått for 51/49. Da har du "hovedansvaret", og kan ha siste ordet i saker og ting... Har ikke erfaring selv da, bor med barnefaren. Men har noen veninner som har blitt alenemor. Dem har gått for 51/49 når de har ungen anna hver uke.

Men tror dere må på samtale el for å bli enige, og der får dere gjerne hjelp til å finne ut hva som er best for barnet.

Skrevet

Delt bosted er ikke noe som man har krav på og egentlig ingen som bestemmer mer enn den andre. Delt bosted (50-50) er en ordning foreldrene MÅ være enige om. Dersom en av foreldrene ikke vil ha den ordningen, blir det ikke slik heller. Dersom saken pga uenighet går til retten, vil heller ikke retten dømme 50-50.

Delt bosted eller 50-50 er en ordning som forutsetter, dersom den skal være til barnas beste, for det første at foreldrene bor nært, gjerne i samme skolekrets/gangavstand; ellers vil ordningen bli temmelig krevende for barna. For det andre kreves det at foreldrene har en god tone, respekterer hverandre og har god og vennlig kommunkasjon, for delt bosted er en løsning der alle beslutninger skal fattes i fellesskap og krever utstrakt samarbeid. Og det tredje er at foreldrene er ENIGE om den ordningen. Dersom konfliktnivået mellom foreldene er høyt, er det ingen god løsning for barna, da de blir mere eksponert for foreldrekonflikten enn om de hadde bare ett bosted og en samværeforelder; da dette ikke krever så utstrakt samabeid mellom to voksne i konflikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...