lit@go Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Hvordan forløper d seg egentlig, hvordan merket dere d? Og hva er symptomene på d? Hvordan føles d??
Rugemor Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Det er ikke alltid så lett å merke det. Det er derfor man sjekker urin og blodtrykk på hver kontroll. Forhøyet blodtrykk (over 140/90), utskillelse av protein i urin ( fra p+ og oppover) + vann i kroppen samtidig, er symptomene. Men man trenger ikke ha svangerskapsforgiftning selv om man ha mye vann, høyt blodtrykk eller proteiner sånn hver for seg. Er det mistanke tas blodprøver som finner ut av mer... Hadde svangerskapsforgiftning forrige gang og merket det ikke selv, men det ble oppdaget på sjekk. Det utviklet seg langsom så det var ikke særlig dramatisk. Ble keisersnitt i uke 37 pga at jeg var dårlig. Babyen vokste normalt hele tiden. I dette svangerskapet har jeg balansert på grensen fra uke 7, men det ser bra ut så langt. Etter uke 24 har jeg vært på vekstkontroll annenhver uke. Er nå i uke 29.
Lykkelig med 1.baby i magen:) Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Jeg var på vanlig rutinekontroll med JM, da viste det seg at BT mitt hadde gått opp, og hadde 1+ protein. Jeg følte meg i fin form. Jeg skulle komme tilbake 2 dager etterpå og sjekke på nytt, følte meg fortsatt i fin form, da hadde BT steget veeldig og 2+ protein. Ble da innlagt, og fikk diagnosen svangerskapaforgiftning. Nå går jeg hjemme og måler blodtrykket flere ganger per dag, har nettopp begynt med blodtrykkssenkende medisin. Kjenner fortsatt ingenting av det, utenom at jeg tåler veldig lite med aktivitet og stress, blir da svimmel og omtåket. De typiske symptomene er hodepine, smerer øverst i magen/brystet og ødemer. Jeg har hatt ødemer over en lengre periode nå. Så er det høyt BT og protein i urinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå