dorris1 Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 hvor viktig er det å ha rutiner når guttungen er 4 mnd.?både kveld å dag.jeg tenker på legge rutiner og matrutiner.har dere veldig faste rutiner.skal jeg feks sette opp et skjema.feks..legging klokken ni på morgenen.. også videre..
Itsrejk Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Min smått har akkurat blitt fire måneder. Vi opererer helt uten noe skjema, men visse rutiner har vi da - det har vi faktisk hatt helt fra vi kom hjem fra sykehuset. Ved legging har vi sunget tre faste sanger etter at vi har lagt ham i senga. Han har en bamse på hver side av hodet - de har også vært der hele tida. Nå ligger han gjerne litt og leker med dem før han sovner. Legger ham stort sett i halv åtte-åtte-tida. Planen er gjerne å få ham i seng i sjutida, men kveldsmat tar tid, og ofte er vi ikke hjemme fra storebrors aktiviteter i så god tid at vi klarer det til sju. Men når vi legger ham, putter i smokken og synger de tre faste sangene og går ut av rommet går det ikke lang tid før han slukner. Før legging blir han vasket i ansikt og på hender, og selvf. i bleieområdet. (Bader et par ganger i uka, men det kan være på dagen også. Ikke en del av leggerutinene, da han har litt tørr hud, og jeg ikke vil bade ham så ofte.) Får på pysj. Så er det kveldsmat. Han har fått ei vellingflaske om kvelden den siste uka (før det ei mme-flaske et par uker), ellers ammes han. I går begynte vi med smaksprøve med grøt med skje, og et grøtmåltid vil nok bli en del av leggerutinene hans fremover. Han ammes i tillegg på begge sider. På dagtid har vi litt løse rutiner. Han tar dagen i sjutida (ammes til frokost), og holder det gående i et par timer. Litt før ni tar jeg på ham lua, ammer ham og legger ham ut i vogna. Bruker bare body og strømpis (og ei tynn lue), og legger ham i voksiposen ennå til denne førsteduppen. Da sovner han så godt, og hvis jeg har flaks sover han en to-tre timer og vokner blid og fornøyd - og sulten...hehe... Ofte har han så en dupp rundt halv to, der jeg gjerne går tur. Sover kanskje en time-halvannen. Så har han en halvtimesdupp eller noe sånt rundt fem, men det varierer. Kommer jo an på om vi er hjemme eller på farten. Er vi rundt omkring (storebrors treninger eller noe) sovner han kanskje i bilen eller i bæreselen. Det får han gjøre litt som han vil, men jeg prøver å unngå lange dupper etter halv fem. Ofte er han stort sett våken fra ca halv fire, og har kanskje bare en kortdupp eller to. For å oppsummere: Vi har rutiner, men ikke rigide sådanne. Det er nok ulikt hva som fungerer for hver unge/familie - men for oss funker dette nå. Kanskje gjør vi om på ting når han blir litt eldre.
MintCondition Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Vi har rutiner,men ikke noe skjema, hehe Her tar vi rutinene ut fra hva guttungen liker selv, han sover når han er trøtt og spiser når han er sulten, og det skjer til ca samme tidspunkter hver dag.
Mia og gullgutten! Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Vi har ingen rutiner fast. Alt skjer på lillegull sin "befaling" Varierer alt fra 7-9 når han våkner og da varierer dagen mye pga det. Alt av lurer og mat. Og vi har heller ikke noe fast leggetidspunkt, bare sånn mellom 19 og 21. Alt etter hva vi gjør og hvor vi er og når siste duppen var. Lillegull e nå 5,5 måned og så lenge han e fornøyd e jeg fornøyd! Men tror det er veldig individuelt. Noen trenger mer rutiner enn andre.. Så en må nesten erfare selv hva som er best..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå