Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orker ikke mer.... Hun vil opp kl 0600 og jeg må legge meg senest 22 for å overleve. Gir henne pupp før jeg legger meg, dvs 22, kl 0230, kl 0500 og BING våken kl 0600. Noen ganger vil hun ikke sove igjen etter 0500 (legger seg 1900). Hun er 5 mnd og det er vel litt tidlig med nattavvenning?

Er oppe i to grøtmåltider per dag.

Hva gjør man egentlig? Lar henne skrike i timesvis?? Forsøkte i natt å bare trøste og smokk kl 0230 men herregud for et hysteri. Gav opp etter kort tid.

Hva er trikset?? Vet at mange får pappan til å ta henne, men det lar seg ikke gjøre her i heimen.

Utrolig takknemlig for tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, nei dette hørtes slitsomt ut...Mener at de fleste pleier å prøve med litt vann på flaske og trøst når de nattavvenner. Men mener også å ha hørt noe om at det ikke anbefales å nattavvenne før de er oppe i fire faste måltider om dagen??

Du kunne kanskje prøvd å gi henne en flaske velling eller MME når du går og legger deg, kanskje hun ville holdt ut litt lengre da?

Skrevet

Takk for tips, har faktisk forsøkt det før uten stort resultat. Men har nå vært og kjøpt ordentlig velling i Sverige og skal teste det!! Syntes det var vanskelig med grøtmengde i melka for å lage velling her.

Men det er vel kanskje et clue å ganske enkelt slutte å amme? Går bedre med mme med tanke på metthet og søvn? Vet dette høres superegoistisk ut, at jeg er villig til å ofre det beste for jenta mi for selv å få sove, men jeg er på depresjonens rand og blir bare sint på lillemor hele tida fordi jeg er så trøtt.... Ikke bra det heller gitt!!

Skrevet

Nei, ikke lett dette, skjønner deg godt! Du hadde jo kanskje ikke trengt å slutte å amme helt, men kanskje spe på med en flaske MME eller to i ny og ne..? F.eks på kvelden, for å gjøre henne skikkelig god og mett liksom? Eller velling, det er vel enda mer mettende sånn sett;)

Skrevet

Hva med å forsøke å forskyve det hele en time? Dvs legge henne kl. 20.00 og stå opp kl. seks? Gutten min er mindre enn din (2 mnd), men hos meg går det slik:

pupp i løpet av dagen: (ca)

06.00, 09.00, 12.00, 15.00, 18.00, 20.00

så pumper jeg melk til drømmeflaske kl. 22.30 (prøver å pumpe melk om morgenen, for da er melka fetest, også setter jeg den i kjøleskapet til kvelden) Legg merke til at jeg "forer han opp litt" før han skal sove. Istedet for tre timer mellom måltidene lar jeg det gå to og to og en halv time.

Han våkner som regel en gang i løpet av natta, rundt kl 03.00 for pupp. Så våkner han igjen i seks tiden.

Håper du finner ut av det. Stå på, det står STOR respekt av å være alenemor!!

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-) Har ikke så mange råd nei... guttemann (5mnd) våkner normalt 5 ganger om natten og da er han sulten som en ulv og ingen pappa hjelper...

Vil bare klappe deg på kinnet og si at du klarer det :-) Og det går over (sier alle rundt meg med litt eldre barn)! Hva hvis du legger deg kl 21 så du får lit mer søvn? Vet at det blir lite alenetid, men det er jo for en kort periode... Leste at en her inne la seg med datteren sin kl 17.30 for å få nok søvn og krefter til å stå opp kl 04...

Har du det bekmørkt på soverommet? Lillemann her er veldig lysømfindtlig på morgenen og hvis det ikke er helt mørkt er han også klar for dagen kl 5 mot feks i dag 07.30 og det er jo levelig :-)

Skrevet

Hei Sannamor.

Der har jeg også vært. Utrolig frustrerende når tips nr 1 for nattavvenning er at far skal ta barnet og man ikke har noen far tilstede.... Har desverre ingen supertips til deg. Selv greide jeg meg ganske bra med to nattamminger fordi jeg har så godt sovehjerte. Å prøve å nattavvenne orket jeg ikke tanken på en gang. Når snuppa våknet første gang for natten tok jeg henne opp i min seng og ammet henne liggende, der sovnet vi som regel begge to og våknet ikke igjen før 5-6-tiden da hun var klar for neste måltid. I tilleg var jeg flink til å ta meg en lur ila dagen når snuppa sov. Jeg hadde også fantastiske foreldre som jeg kunne dra til i helgene for å sove ut mens de stod opp med snuppa på morningen. Har du noen du kan støtte deg til der? Bare en dag med ekstra søvn innimellom gjør store underverker.

Denne gangen har jeg en flaskebaby, hun får både morsmelk og mme. lillesøster er mye mer rolig og fornøyd enn storesøster var og begynte tidlig å sove rundt. Når hun begynte med det ble hun i tilleg konstant sulten på dagen... Ikke så rart kanskje, hun måtte jo da få i seg sitt døgnbehov av mat ila dagen isteden. Så nok mat er en nøkkel.

Lillesøster ble også tidlig flyttet på eget rom, dette kan også ha spilt inn. Når hun var på vårt rom var vi jo der bare hun knystet.... På eget rom tok det litt lenger tid før vi reagerte og kom oss opp, og vi oppdaget etterhvert at hun faktisk sovnet av seg selv igjen hvis vi somlet litt....

Selv om du begynner å gi mme til jenta di så trenger du ikke å slutte å amme. En kombinasjon av de to er egenlig en knallbra løsning. Du sikrer antistoffer ved morsmelken, og babyen blir mett og fornøyd av mme'en. Amming er i tilleg utroolig mye enklere enn flaskestyret. Så deilig å bare kunne ta barnet opp til seg om morningen istede for å begynne å tillage flaske (har spesielt savnet morgenkosen i sengen denne gangen). Men, husk at mamming er viktigere enn amming, at du har overskudd er viktigere enn å fortsette ammingen.

Håper du finner en løsning som fungerer for deg. Det er tøfft å både være mor og far, du gjør en knallbra jobb!

:-)

Skrevet

På helsestasjonen vår sier de at babyene har ikke bahov for mat om natten når de har begynt med fast føde, særlig ikke om de får en god porsjon grøt på kvelden. grunnen til at de våkner er ikke nødvendigvis kos heller, det er vane/rytmen deres.

Avvenningen ville ta 2-4 netter, lite hyggelige sådan. Helsesøster anbefalte ikke å erstatta amming med flaske, verken mme eller vann, da lager man bare en annen rutine.

Hun sa også at det viktigste var å bestemme seg, og forberede seg på noen tøffe netter. Babyene merker det gjerne hvis man er halvveis innstilt....

Lykke til!!!!!!

Jeg skal snart hoppe i det selv og er også alene, jeg tenker at det blir verre før det blir bedre. Så lenge vi er der og trøster tror jeg ikke de har vondt av å grine. Dagen etter er nok alt glemt:)

En tøff uke, så kan vi se frem til å sove natten gjennom.......

Skrevet

Hvor gammel er beibien din da Seramath?

Takk for masse superfine svar!!! Har hengt opp rullgardin på skeive idag.... sånn går det når mor skal være handy. Og planlegger en fet velling ikveld som drømmemåltid. Var hos helsesøster idag som mente hun var gått opp for lite i vekt til å nattavvennes og hadde heller ingen andre enn pappa-trikset som råd for avvenningen. Stønn!

Så det får vel bli sånn at man får i henne skikkelig med mat før man begynner med avvenningen... stappet i desperasjon i henne en potet mikset med mme til middag.

Takk igjen dere, jeg får nok holde ut noen uker til før jeg stenger butikken på natten.

Skrevet

Jenten min er 6 mnd, startet med fast føde når hun var 4,5 mnd, da ammet jeg ca annen hver time på natten. Er nå oppe i 3 bra måltider for dagen, ca 1 dl grøt til kvelds.

Etter jeg startet med mat ville hun bare ha mat en gang på natten, men de siste ukene økt til 2-4 ganger. grunnen til det mente HS, er at hun er så nysgjerrig på alt annet om dagen at hun ikke har tid å spise..da er faren at de øker opp om natten når det ikke er noe annet som konkurrerer om oppmerksomheten.

de sa også at det er enklere å nattavvenne før de er 8 måneder, så neste uke hopper jeg i det!

Skrevet

Er ikke alenemor, -men tok nattavvenninga selv :-)

Men hvis baby'n din går litt lite opp i vekt, er det vel kanskje ikke så lurt å fjerne maten på natta? Her i huset er mye mat på dagen en forutsettning for god nattesøvn. Nå er han riktignok 9mnd, men har spist omtrent det samme de siste 2mnd i allefall. Her er det brødskive til frokost, grøt/middagsglass til lunsj, middag og grøt/velling til kvelds. Så lenge han fikk drømmemåltid fikk han pupp + ev. velling.

Det er to måter å nattavvene på, ene er å si "stopp, nå blir det ikke mer mat" og rett og slett slutte å gi mat. Den andre er å si at det 2.30måltidet hennes ikke kommer før f.eks 3.30, og da blir det neste måltid på morgenen.

Jeg har valgt siste varianten,han våknet etter klokka (15min slingringsmonn på når han våkna!) Og ville når han var liten ha tettere måltid på natt enn på dag. Når han våknet gav jeg han smokk, lot han sutte på fingeren (når han var veldig liten), ev gav han litt vann. Litt hyling, men egentlig overraskende bra! Hvis han sovnet fikk han alltid mat neste gang han våknet. Det tok 2-3 netter med litt nattevåk (halvtime x2 kanskje?) hver gang jeg skiftet "måltidstider".

Skrevet

Jeg kan bare støtte deg i at det er du som vet best for deg å babyen :)

DET skal være koselig å amme!!! Både for mor og baby, og jeg er ikke så glad i de som sier "hold ut" (vet du mente godt Yrild, bare vet hvor sliten jeg var selv :)

Jeg har/hatt svangerskapsdepresjon, og det hele ble ikke så veldig mye bedre av at jeg dro det så langt med amminga. Trodde jeg skulle gå på en kjempe smell og virkelig føle meg misslykket som mor når jeg slutta, men det motsatte skjedde. Nå føler jeg meg som en super mamma!!!

Koseamme for kosens skyld (og antistoffer for de som er opptatt av det) og suplere med mme er mitt tips. Amme om natten for å evt holde produksjon oppe, men når hun får nok mat på dagen kansje det forblir med en gang.

Skrevet

Glemte å spørre om hun sover for lite eller for mye på dagen? Kan jo hende problemet ligger der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...