Gå til innhold

spiser deres barn full porsjon med grøt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

mini har fått grøt siden han var 4 mnd. er 6 mnd nå, men vil ikke ha full porsjon med grøt. har prøvd forskjellige grøter, men er det samme. han spiser full porsjon med middag da. noen som har tips til hvordan jeg skal få han til å spise?

tenkte jeg skulle nattavvenne han snart, men vil først at han skal spise fulle porsjoner

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 7 mnd spiser som regel fulle porsjoner ja, og av og til faktisk litt mer også. På morgenen hender det at hun ikke orker absolutt alt (spiser kanskje 90-100 ml), mens på kvelden er det full porsjon eller mer (130ml ca).

Hvis hun begynner å bli lei av grøten mot slutten, pleier jeg å ha litt sviske eller fruktmos på tuppen av skjea, og da glir som regel resten ned også;)

Skrevet

Her spises det sjelden fulle porsjoner med grøt og gutten min er 8 mnd på søndag! Heller ikke fulle middagsglass, men virker mer glad i middag enn grøt. Ammer fortsatt ganske mye, også endel på natta.

Har i samråd med helsesøster blitt enige om å nattavvenne straks pappaen skal ut i perm om en uke. Hun mener at når nattmåltidene blir borte, så vil han spise mer på dagtid. Høres jo logisk ut.

Fast føde er det viktigste nå og skulle prioriteres i følge helsesøster!

I følge helsesøster var det viktigste for han nå å få sove sammenhengende, og også for oss som foreldre. Det vil selvfølgelig gavne han å ha mer opplagte foreldre også! Hun presiserte at han ikke trenger mat på natta (viktig for meg å høre fra en fagperson, så jeg slipper å få dårlig samvittighet for dette,- hehe). Ha fokus på at nattesøvnen er det viktigste, at de IKKE trenger mat på natta etter 6 mnd alder, og at vi ikke skulle stresse med måltidene. Når han viste tegn til at han var mett, så skulle vi avslutte med engang (ikke lage sirkus for å få han til å spise mer). Får han i seg en full porsjon daglig (les: to halve), så dekket det jerninntaket for en periode. Det viktigste var å gjøre måltidene hyggelige slik at det fremmer lysten til å spise. Sirkus og tull for å få han til å spise mer virker ofte mot sin hensikt! Vi ble så stressa mtp jern osv, så her ble det litt sirkus for å lure inn noen fler teskjeer;) Har faktisk blitt bedre etter vi sluttet med dette! Så nå gjenstår det å se hvordan det går med nattavvenningen. Håper det går nogenlunde knirkefritt, men regner med endel skriking. Tror jeg emigrerer til foreldrene mine et par netter da;) Lykke til, og snakk med helsesøsteren din ang nattavvenning og måltider. Vi synes i hvert fall vi fikk veldig god hjelp på dette området:)

Skrevet

jenta mi begynte også å spise grøt da hun var 4 måneder, er nå 6 måneder og spiser 100ml grøt:)

Skrevet

ja det hørtes jo logisk ut at de spiser mer på dagen om man slutter å gi på natta. han spiser veldig ofte på natta og det gir en uopplagt mor på dagen. jeg føler jeg går i svima dagen lang! har ammet hver 2nd time hver natt i 6 mnd nå. ikke en eneste natt fri og kjenner det tar på nå. skal til helsesøster neste uke, så da skal jeg snakke med henne om hvordan vi skal gå frem osv.

tusen takk for svar alle sammen!

Skrevet

Gutten vår begynte med grøt da han var 4 mnd, det tok vel kanskje to uker og så var han oppe i en porsjon (ca 1 dl grøtpulver + samme mengde vann/melk).

Skrevet

Langt ifra! Vi begynte med smaksprøver for ca 3 uker siden (snuppa er 6mnd nå), men det går saaaaakte ja...hun spiser maks en halv smaksprøve-porsjon fortsatt (",) Pupp er best gitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...