Gå til innhold

Noen som så Luksusfellen i går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ikke helt med meg starten, men reagerte veldig på de høye bokostnadene, og at de ble anbefalt å selge leiligheten. Var det veldig høy husleie der?

Lånet var på 1,8 mill, leiligheten ble solgt for 1,58 mill. Jeg syns det var dumt å realisere tapet på leiligheten. Bokostnaden vil heller ikke bli lavere ved å leie enn å beholde leiligheten.

Hva har jeg gått glipp av, ettersom de brukte bortimot 20.000,- pr mnd på bolig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boligen var ikke så dyr, men de brukte 12500,- pr. mnd på renter på kredittkjøp i tillegg til bolig.

Skrevet

Nå fikk de "bare" ca. 750 000,- i gjeld i forhold til 2,3 mill eller hva det ble til slutt. Altså en mulighet til å bli gjeldfri før de ble pensjonister.

Skrevet

Ja, det vet jeg, men de hadde ca 20 tusen pr mnd i bokostnad også. Syns vel det siste de bør gjøre er å anbefale folk å selge huset, med mindre det er nødvendig. Og hvis ikke deres bokostnader blir lavere, så er det bedre å eie enn å leie. At de får mindre gjeld får så være, det er vel forsåvidt ikke så "farlig" å ha gjeld så lenge man har tilsvarende med verdier.

Jepp, jeg er en engasjert økonom :)

Skrevet

Det fikk jeg ikke med meg.... at det var så mye på bolig.

Hvordan går det an da?

Vi har nettopp bygget enebolig og har gjeld på 2,8mill og da renten var på det høyeste i høst betalte vi nesten 19 000,- på lånet.

Uansett må jeg jo si at det var noe de ikke helt hadde forstått.

"nei den er betalt kontant...... med penger tatt ut fra kredittkortet".

Ja, men det er fortsatt lånte penger da.

Er ikke økonom, men engasjerer meg veldig i slike ting.

Skrevet

Så ut som en borettslagsleilighet, der kan det være mye i husleie. Men la oss si 4000. Så var det lånet. Dette er jo filmet inn før den største rentenedgangen kom med. Så da var det jo ganske dyrt. Komunale utgifter regnes med (men det har de kanskje ikke i borettslag?). Lurer på om strøm regnes med i boutgifter og. Så da kommer man "lett" opp i 20.000 i mnd.

Men en annen ting, som jeg lurer på ang luksusfellen, er hvordan det går videre med alle deltakerne... Synes de er litt for kjappe tilbake. En mnd har ikke så mye å si på hvordan det går videre... De kunne tatt ett besøk etter 6 mnd synes jeg... Men konseptet er vel å hjelpe dem ut av uføret, ikke å følge dem opp...

Skrevet

Jeg blir faktisk urolig av å se på luksusfellen. Jeg kan ikke forstå at noen kan være så bak mål.

Det var jo ganske åpenbart at de lurte seg selv. "Vi betalte med lønnskonto" når de hadde overført penger fra kredittkortet.

Skrevet

Ja, det lurer jeg også på, men tror det er fordi jeg er nysgjerrig ;) Målet med programmet er vel å gi oss tips til hvordan ting gjøres, og vi lærer vel ikke så mye mer av å se om de har klart det eller ikke. Men det hadde unektelig vært morsomt å sett!

Med et lån på 1,8 og rente på 5 %, som er høyt nå, blir det renter på 7500. Etter skattefradrag blir det ca 5400. Klarer vel ikke å leie til den prisen i Oslo. Hvis det er husleie, så er komm avg inkl. Strøm må man jo ha uansett om man eier eller leier.

Syns uanset det var trist at de måtte selge hjemmet sitt!

Skrevet

Haha - den var god. Tror hun etterhvert innså det selv også. Betalte kontant, med penger tatt ut fra kredittkort. Jadda, ikke rart det blir problemer kanskje?

Skrevet

Uten å ha sett programmet, så antar jeg at de hadde mye gjeld utenom også. Det vil da være riktig å selge leilighet av fri vilje, ellers vil jo banken eller andre kreditorer til slutt fremme et tvangssalg av leiligheten og da til en pris som kun vil dekke deres utestående gjeld.

De vil da i verste tilfelle sitte igjen med mye gjeld i tillegg til å være husløse.

Skrevet

Ja, det var for å slippe offentlig gjeldsordning.

Men de hadde boliggjeld på 1,8mill og solgte leil. for 1 590 000,-

+ kredittkortgjeld på 550 000,-

Skrevet

De ønsket på det sterkeste og unngå gjeldsordning + at de veldig gjerne ønsket og være gjeldsfrie den dagen de gikk bort.. de ønsket ikke at barna deres skulle arve noe gjeld..

Og for at de skulle klare det så måtte de selge huset.., det var ikke noe økonomene sto hardnakket på som jeg skjønte.., men et forslag de selv la frem..

Nå kom de ned til under 800.000 i gjeld og da vil de klare og bli gjeldsfrie ...

Skrevet

stemmer at de ikke ble nødt til å selge leiligheten, men valgte det selv for å ha minst mulig gjeld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...