Gå til innhold

Dere som gir fast føde til 4 mnd gamle barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får de? Og hvor mye MME/MM drikker de nå i forhold til tidligere?

Vi måtte begynne med fast føde da lillegutt var 4 mnd pga at han var over 1 liters grensa med MME i døgnet. Etter en god uke med smaksprøver har vi nå litt større porsjoner. Han spiser følgende:

Frokost: Grøt av 40-60 ml NAN, 1/3 beger fruktmos + MME

Middag: 1/3 glass grønnsakspure + 1/3 beger fruktmos + MME

Kvelds: Grøt av 40-60 ml NAN, 1/3 beger fruktmos + MME

Han har også to måltider med kun MME. De siste dagene har den totale mengden MME vært nede i 600 ml i døgnet, altså nesten halvering fra tidligere. Er dette greit, eller burde jeg kutte ut litt av grøten/grønnsaksmosen og heller gi mer MME?

Huff, vanskelig dette med innføring av fast føde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hs sa at 1 liter går helt fint, gutten min va oppe i 1,6 liter som 3 mnd gammel, så vi bynnte me velling fra flaske da han va 3,5 mnd fordi han spiste 150 ml hver andre time på natta.

Om han bare drikke 6 dl mme i døgnet, må du kutte ned på fast føde me engang, d e altfor lite :-/

Dm SKA ha ca 15 % av kroppsvekta si i mme når dm e så liten.

Ville heller gidd velling fra flaska istedet for å dalle me fast føde så tidlig :-) Vi bynnte å me middagsmat + fruktpure i den aldern, men han fikk masse mme og velling ved sia av :-) E en stor å aktiv gutt æ har, så må ha mat ;-)

Lykke til :-)

Skrevet

Min er 4 1/2 mnd, og får grøt av 1 dl vann til kvelds bare, ellers pupp. Vurderer lunsj-grøt om en stund!

Skrevet

sunnybeach: Uff, ja 6 dl er jo veldig lite når han før lå over 1 liter i døgnet. Får redusere noe på grøt/grønnsaksmosen (selv om det jo er veldig små mengder han får!), og gi mer MME. "Problemet" er at han helt tydelig trives bedre med fast føde, er MYE mer fornøyd og gulper ikke så vannvittig mye lenger. Men var redd det ble for lite MME ja:/

MintCondition: Ser at din lille får ca samme mengde grøt som lillegutt, bare at han får det i to porsjoner. Men han tar kanskje like mye MM som før?

Blir veldig glad for andres erfaringer også:)

Skrevet

Min gutt er også fire måneder og han spiser bare grøt på kvelden - en porsjon (grøt til 1 dl vann) og i tillegg får han kanskje 1/3 glass sviskemos. Ellers får han bare MM og han drikker nesten like mye som før grøt. Det er ca. et måltid MM som er forsvunnet etter grøten, fordi han sover lenger på natten og ett måltid forsvinner der.

Han er veldig glad i grøt og ikke minst sviskemos, og han begynner å virke uinteressert i puppen på formiddagen, så jeg vurderer også å gi han grøt snart på den tiden.

Skrevet

Han får som sagt pupp "når han vil", så jeg aner egentig ikke hvor mye han spiser :P

Men syns det virker som han drikker like mye som før ja, om ikke til og med litt oftere...ihvertfall har han plutselig begynt å våkne rundt midnatt og skal ha pupp, noe han egentlig ikke har gjort på en mnd...før våknet han ikke før mellom 2-4! Grmf.

Skrevet

Her har vi også begynt med grøt, litt til frokost og litt til kvelds. Men kun 3 teskjeer, siden hun enda er såpass liten.. Hun får både mm og mme :) Ammer henne først til de aller fleste måltid også får hun ca 130 ml ekstra mme, hun spiser ca 6 ganger i døgnet så troor vi holder oss innenfor grensa. Har også lyst å prøve med fruktmos snart :)

Skrevet

Vår gutt er 5 mnd nå og vi begynte med innføring av grøt på 4 mnds dagen hans. Vi brukte ca 3 uker på å komme opp i en porsjon grøt på kvelden og da han ble 5 mnd(for 3 dager siden) så spiser han også grøt til frokost.

Begge grøtmåltidene hans er nå en vanlig porsjon(1 dl melk, bruker maisgrøt). Disse måltidene var jo tidligere MME, hvor han drakk kanskje 100- 150 ml. Nå drikker han litt varierende, men ofte ikke mer enn 60 ml etter grøten.

En uke til nå med to grøtmåltider, og så begynner vi innføring av lunsj. fruktmos eller avocado, tenker jeg. Og håper han vil ha MME i tillegg....

han spiser 2 MME måltider på natta, og 2 rene MMe måltider på dagen + litt til de to grøtmåltidene, så inkl MME'en i grøten så får han rundt 8 dl i døgnet. dette er jo da egentlig fpr lite med tanke på 15 % av kroppsvekta.....hmmmmmm han er liksom ingen storspiser, og er han mett, så er han mett da er det ikke mulig å lure i han noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...