Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Hvor mange år er bunaden deres? Jeg har en bunad som min bestemor sydde i 1949, og den brukes enda den dag idag når det er 17 mai og andre tilstelninger det er passende å bruke bunad! Utrolig glad i denne bunaden, for den er tross alt 60 år gammel, og selvfølgelig ett arvestykke som betyr masse for meg! Er det "normalt" at man har bunader så lenge? Altså, 60 år gammelt er jo endel år da!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Jeg kommer ikke fra en "bunadsfamilie" så min er fra etter jeg ble voksen (fra 2004). Svigermors bunad kommer nok til å gå i arv, men er ikek helt sikker på hvor gammel den er. Vet ikke helt hvor vanlig det er at bunadene er såpass gamle - føler liksom "alle" får ny til komfen. Håper min kan leve lenge og gå i arv, men jeg kommer ikke til å presse den på noen )
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Jeg hadde en festdrakt da jeg var yngre som var over 100 år:) Moro;)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 jeg fikk ny bunad til konfirmasjonen (alstå den er 15 år gammel), min familie har ikke tradisjon med bunader, de hadde ikke råd til det =)) Men vet om andre som har arvet 70-80 år gamle bunader. Så det er jo mulig sålenge bunaden blir tatt godt vare på =))
LillyLilly Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Bunadene i min familie har gått i arv, eller det vil si, deler har gått i arv og andre deler er oppbevart, men ikke i bruk! Min bunad har vert min tantes konfirmasjons bunad og min søster fikk min mor sin til konfirmasjonene, mens min mor da fikk min bestemor sin, som igjen hadde ver min oldemor sin!!! Ja det er sannelig ikke enkelt!! Tror vi har deler som er over 100 år gamle! Men alle får sine egne søljer så det har vi ekstra mye av! Elsker at bunadene går i arv, de føles mer autentiske da. Bunaden jeg hadde til min konfirmasjon (som virkelig IKKE passer lenger) var sydd til meg, ny, og den var ikke så fin som den som jeg har arvet!
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2009 Yaddaline: Jeg har egentlig aldri hatt sansen for bunader egentlig, brukte den ikke så mye når jeg var yngre, er mer nå når jeg er blitt voksen at jeg setter mer pris på den! Er morro når den går i arv, så får håpe din gjør det Kinemor: Wow, over 100 år ja, det er spesiellt.. Bra at den går i generasjoner, for er jo endel av alle i familien i bunaden da (slik jeg ser det da) hehe, hørtes kanskje litt rart ut =P
Lystpåentiljeg Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Den ble sydd til meg, og er i fra 1997. Er ikke noe glad i å arve jeg - så nysydd var ypperlig. Orker ikke å sette foten i nærheten av et loppemarked heller :-)
Raych Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Min er 14 år:) Sydd til min søster da hun konfirmerte seg. Jeg har "arvet" den, og den sitter som et skudd. Mammas bunad er sydd til min mormors konfirmasjon i 1930:)
HTC Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 Jeg selv har tre bunader: 1. Fra 1939 = 70 år gammel 2. Fra 1968 = 41 år gammel 3. Fra 1984 = 25 år gammel Til barna har jeg også 3 bunader: 1. Fra 1951 = 58 år gammel 2. Fra 1992 = 17 år gammel 2. Fra 1997 = 12 år gammel Alle bunadene er i tipptopp stand og varer nok minst i 100 år til.
---1t?--- Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Bundaden min er 48år gammel, elsker den bunaden Barnet mitt har brukt to forskjellige bunader som begge er ca30år, altså de jeg brukte når jeg var liten.
Ranveig R Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Min blei sydd til meg i 2004, så den er ikkje "spesiell" på den måten. Men eg har ein annan og, som farmora mi fekk då ho vart konfirmert. Ho fyller 90 i år, så då må den altså vere rundt 75 år gamal. Eg brukte den då eg var liten (det har alle jenter i slekta gjort, men det er eg som har fått den, så jenta mi skal bruke den med tida), siste gong då eg var rundt 12 år trur eg. Farmor er ei bittelita dame, under 160 og ikkje eit gram over 45kg, så bunaden kan ikkje brukast av "vanlege" voksne nordmenn no om dagen )
prebs Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Min bunad ble sydd ny til meg for ca. 18 år siden.
Desemberprins kom 20des :) Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 jeg har fått min av mamma som hun fikk til sin konfirmasjon. så den er vel 40 år i år:) mamma har rodert den, det var siste sjorten som min oldemor broderete og sølvet har mamma fått i gave fra sine foreldre, så for meg er det en meget spseiell bunad som jeg bærer med stolthet:)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Min bunad fikk jeg til konfirmasjonen min i 1994, så den er ikke mer enn 15 år gammel. Men datteren til min kusine skal konfirmeres neste år i en bunad som hennes avdøde mormor fikk til sin konfirmasjon så den er godt over 50 år gammel men like fin den dag idag. Gått i arv fra datter til datter hvor min kusine måtte få ny da den ble for liten...
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Min er 28 år gammel, arvet av mamma :)
camilla^ Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Her går bunadene i arv. Den ene ungene har er snart 100år, om den ikke er mer. Litt usikker på om det var min oldemor som bruke den som liten eller om hun sydde den. Nå er det mine barn som bruker den, etter mange andre. Ser man nøye på den ser man at den er godt brukt, men den er ikke fillete. ungene får noen arvebunader fra pappaens familie også, de aner jeg ikke hvem som har brukt og hvor gamle er. Min bunad har min fars tante hatt før. Så den er laget i det året jeg er født. Jeg har store planer om å prodere inni hvem som har hatt den, slik at de som arver den fra meg vet. Hadde jeg gjort det i ungenes så hadde den nesten blitt full. Mamma har arvet en bunad fra hennes tante, og tror det er min oldemor som har laget den. Samme som den bunaden jeg brukte før jeg fikk min. De er like også. Så her går ting i arv. Men jeg har store planer om å lære meg å brodere bunad, slik at ungene her i huset kan få når de står til konfirmasjon. Jeg har ikke råd til å kjøpe 4 nye bunader for å si det slik. Og bunadene vi har de er ikke voksenbunader, men barnebunader i forskjellige str.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå