CMH Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 -Når tar dere kveldsstell og hvor lenge før de skal legge seg får de mat? - Når legger de seg og sover de hele natten igjennom? - Har dere begynt med grøt/annen fast føde? Nopen som har gidd ungene noe annen mat enn grøt? Ser jo at det finnes både grønnsaksmos og fruktpure for babyene på 4 mnd..
Inspira Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Hei! Min sønn er nå 5 mnd. Nå begynner kveldsrutinene rundt kl 19, da får han grøt før han får litt pupp før vi legger han kl 20. Han sover ikke natten igjennom. Sover vel 4-5 timer i første omgang, men våkner deretter hver 3. time for å få mat, av og til oftere når han er urolig. Skal sjekke med helsesøster i morgen om hvor lenge det er nødvendig med nattmaten. Mulig han bør få mer mat på dagtid for å holde natten igjennom. vi begynte med grøt når han var 4 mnd. Prøvde da risgrøt med banan og fersken fra hipp. Den går ned på høykant! Bare den ikke er for tykk... Han får som regel også litt fruktpure i løpet av dagen. Pluss at vi har begynt å la han smake vann. Kokt og avkjølt. For at han skal venne seg til det... De trenger vel strengt tatt ikke vann ennå så...
Eva_81 Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Lillejenta vår er 4 mnd og en uke. Vi har lagt henne mellom kl 18 og 19 fra hun var fem uker. Hun bader 2-3 ganger i uken. Når hun ikke bader tar vi bare vanlig kveldsstell, før hun får pupp på senga. Vi har ikke noe andre kveldsrutiner enn det. Eller det vil si; hun har begynt å vise interesse for Drømmehagen, så hun ser litt på det. Det er jo ganske avslappende og nedtrappende i seg selv. Hun får mat første gang rundt kl 23, deretter mellom 03 og 04. Så våkner hun mellom 06 og 07 og er klar for dagen. (På heldige dager tar jeg henne opp i sengen min, og vi sover sammen til ca 07.30. Men dette tilhører sjeldenhetene ) Hun har ikke begynt med fast føde enda. Dvs, hun har fått smaksprøve ( 1 skje) to ganger. Hun fikk litt vondt i magen av det, så vi roer ned litt med det før vi prøver på nytt.
CMH Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2009 Åjaa. Har du prøvd å gi gutten din en flaske med mme på kvelden? Evt en stor flaske med pumpa mm Begynte å gi jenta mi det for en mnd siden eller to, og nå sover hun faktisk mer eller mindre en natt igjennom til klokka er rundt 06 før hun skal ha mat. Det kan jeg nesten anbefale. Min var også veldig urolig på natta før, men nå aksepterer hun at hun får smokken så sover hun faktisk videre. Her skal vi forøvrig også kanskje begynne å gi vann til henne snart, men tror heller det ikke er så nødvendig? De får jo for det meste flytende føde når de er såpass små
tomat15 Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Frøkna her er 4,5 mnd. Jeg driver bare å ammer. Har ikke kommet igang med grøt eller noe annet enda. Skal på ferie straks og tenkte å vente med prøving av mat til etter det. Vi tar kveldsstellet rundt 19.30. Da får hun pupp og pysj. Bader 2 ganger i uka, da starter vi rundt 18.30. Etter puppen koser vi med henne i ca 30 minutter. Hun har ømfintlig mage, så det er utrolig viktig at hun raper og promper og får opp all luft før vi legger henne. Derfor 30 minutter med kos;-) Hun er greit trøtt rundt kl 20.00, så da legger vi henne i senga si med smokk og koseklut. Hun virrer litt med hodet før hun sovner. Neste måltid får hun ca 7-8 timer senere, etter det får hun mat ca hver 4 time. Frøkna spise 5 ganger i døgnet. Aldri oftere enn 4 timer. Hun er en fornøyd frøken som følger kurven sin. Dersom jeg er flink og legger meg tidlig, kan jeg få ganske mange timer sammenhengende søvn.
MintCondition Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Min tass er 4 /2 mnd, og er helt utslitt når kvelden kommer...som oftest må vi "tvinge" ham til å være våken til 18.30! Kveldsstell er ikke så mye hu og hei i grunnen, vasking og på med pysjen. Han får en porsjon grøt i 18-tida, og så pupp, og sover stort sett fra han legges til melom 2-4 før han vil ha mat igjen, så er klokka 5-6, og så gjerne 8 før det er morgen Har prøvd meg på å gi ham to t-skjeer banan, det skal jeg IKKE gjøre igjen, han hylte og bar seg i to timer i strekk den kvelden, og han gråter "aldri" ellers
Mamma til BA08 og K10 Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Gutten min er 4 mnd og 3 uker. Kveldsstellet tar vi ca 18.30, bader ca 2 ganger i uka. Etterpå er det litt kos før det er pupp og natta. Legger han ca 19.30 og da sovner han stort sett med en gang når han får smokken og teppet sitt. Sover da til jeg legger meg mellom 22 og 23. Da spiser han litt igjen i senga. Etterpå sover han natta gjennom. Våkner ca 07 og fra da spiser han ca hver 3-4 time. Valgt å la han få et måltid i halvsøvne sent på kvleden for at vi begge skal få den lengste søvnperioden på natta. Uten senkvelds så våkner han gjerne rundt 4-5, og nå når det er så lyst ute så skjnner han ikke at han skal sove videre og at det fremdeles er natt. Han får bare mm foreløpig
tonjemor* Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Heisann. Jenta mi er nå 19 uker og spiser bare mm. Har prøvd litt fruktpurrè, men skal også reise i sommer og tenkte å vente med smaking av grøt og diverse til etter reisen =) hun er også stuptrøtt når kvelden kommer og vi steller henne mellom 18 og 19 og får pupp på sengen. Sovner i sin egen seng rundt 19.30-20.00 og sover til 06-07 om morningen.. veldig fornøyd med det =)
♠️SparEss♠️ Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Jenta våres får kveldsmat klokka 19.00 (grøt og litt fruktpure + litt mme hvis hun ikke spiser all grøten.) Bader hver kveld etter maten. Det har hun gjort siden vi kom hjem fra sykehuset for hun elsker å bade. Så er det på med pysjen og i seng senest klokka 20.00. Får smokken og bamsen og våkner ikke igjen før klokken 07.00. Da ligger hun og babler og pludrer litt for seg selv til jeg gir henne smokken og da sovner hun med en gang igjen. Rundt klokken 10.00 våkner hun igjen og får da frokst. Ser at vi må være utrolig heldige å ha en baby som sover så mye. Det har hun gjort siden hun var ca. 2 mnd. Det går jo faktisk 14-15 timer mellom kveldsmat og frokost hver dag, men hun er ei lita bolle så hun får helt klart det hun trenger. Sover omkring 3 timer i løpet av dagen også. Hun får foreløpig ikke noe annet av fast føde, men tenker å prøve litt grønnsaksmos snart. Hun er nå 4,5 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå