Gå til innhold

Hjelp! :( Ang hund og små barn (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten jack russel terrier hund på 3 år, som ikke går særlig overens med barnet mitt på 1,5 år.. Jack Russel er kjent for å være en "tøff" hund, men min er ganske nervøs av seg. Elsker folk og kjempeglad og ivrig, men kan være litt skvetten og liker å ha "kontroll" på hva som skjer. Hun "griner" fort. F.eks om hun får en kvist rundt benet (som da ikke gjør vondt, bare at hun skvetter) så kan hun hyle til, som om hun ble skutt. Og sånn har hun alltid vært.

Etter at vi fikk sønnen vår for 1,5 år siden har hun dog blitt knurrete mot han. Til å begynne med fikk hun ligge i sofaen med hodet i fanget mitt når jeg ammet, og fikk sleike han på hendene, og jeg prøvde å innvolvere henne så mye som mulig. Men fra han begynte å veive med armene, har hun vært redd han.. Hun skvetter til og knurrer. Har trodd dette kom til å gå over av sg selv når hun så at han bare var et mini-menneske, og ikke noe annet skummelt som veivet rundt seg, men nei.. Det har heller blitt værre.

Gutten vår har aldri revet i ører, klypi henne eller noe annet. Har kun fått stryke over ryggen hennes, om vi har passet på og kost hodet hennes samtidig. Men hele hunden blir stiv som en stokk med en gang han er i nærheten. Det er så slitsomt.. hunden fotefølger oss og går som regel inn i et hjørnet, og sønnen vår vil jo gjerne kose med hunden, og med en gang hun ser han (2 meters avstand) så begynner hun å knurre. Skikkelig usikker på situasjnen med andre ord.

Var hos dyrlegen og han mente det virka som at hun hadde hormonforstyrrelser (ikke bare pga de episodene jeg nevner nå) og anbefalte sterilisering. Det har vi nå gjort (hvor de gså fant ut at hun hadde livmorbetennelse, så det tenkte vi også kunne være en grunn til at hun har vært sur). Nå har det gått 2 uker siden operasjonen og ting virker egentlig bare værre..

Siste mulighet som jeg ser er å prøve å få tak i en adferdspesialist.. men gud som dette koster penger..

Noen som har noen gode råd? Vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville i første omgang anbefalt deg å sende en mail til Turid Rugås eller Arne Aarrestad (evnt begge).

http://www.siddishundeskole.com/

http://www.turid-rugaas.no/

Det koster litt penger, men dt er verdt det.

Jeg har vært til samarbeidspartneren til Arne og har fått gode resulytater med hunden min.

(Bjeffet på hunder + trekker i bånd hvis noen går foran henne..)

Skrevet

Takk for svar!

Skal prøve de også,

har alt sendt en mail til oslo hundeskole og håper de kan hjelpe

Skrevet

Så fint :)

Bare ikke ta kontakt med norsk hundeskole, de benytter i noen tilfeller sitron. Noe som IKKE er bra.

Jeg sendte også mail til MANGE når det gjaldt min hund, men syns jeg fikk det beste svaret av Arne Aa... og valgte å benytte hans samarbeidspartner.

Jeg tror jeg ville satset (i ditt tilfelle) på Turid Rugås, eller hennes samarbeidspartnere når det gjelder din hund. Rett og slett fordi de gjør ting litt annerledes enn Arne Aa. Jeg er aktiv når det gjelder klikkertrening, derfor var Arne Aa.. den rette for meg da.

Nå vurderer jeg å benytte Turid R - fordi jeg må finne en måte å oppnå en annen kontakt med hunden, noe som Turid er veldig flink i.

(Jeg virker sikkert gal, men jeg har lest endel om hver og en, og lever meg virkelig inn i det. Rett og slett fordi jeg bare må gjøre mitt ytterste for hunden... :P )

hehe :)

Skrevet

En annen ting er at jeg også vil være forsiktig med å gi råd, når det virker som hunden lider av ting.

Da kan ting jeg har lært være farlig, siden jeg ikke ser hunden.

Prøv derfor å ta kontakt med adferdsspesialister uten å høre på evt råd her inne, rett og slett fordi folk ikke kan se hva hunden sliter med ++

Hvordan den reagerer og lign.

Er ikke lenge siden jeg fikk hakaslepp av råd som å nesten "denge" hunden sin og lign (ikke bare her inne, men på et annet forum også..)

Skrevet

Skjønner ikke at du kan si at sitron ikke er bra, det funka kjempe bra her!!

Det er verdt et forsøk.

Strøm bånd er ikke bra men sitron er harmløs!

Skrevet

Har du prøvd det på deg selv? Eller på barnet ditt?

Prøv det selv du.

Vetrinærer anbefaler heller ikke sitron.

Ja, det fjerner bjeffing, men fjerner det det underliggende?

Feks: glefsing.. ?

Hunden slutter å glefse etter barnet etter 5sitronsprut.

Men, så blir hunden trengt opp i et hjørne av 4småbarn etter ett års tid.. I ren desperasjon glefser den og biter.

Den fjerner ikke den underliggende frykten og grunnlaget som gjør at hunden har en atferd.

Det fjernes ved forandring, trening, læring ++++

Skrevet

Du har nok rett ja, ang råd herifra.

Men takk uansett :) Bare godt å få lufta det litt.. er litt "tabu" å ha en hund som ikke oppfører seg eksemplarisk foran barn...

HI

Skrevet

Det skjønner jeg veldig godt.

Og du skal vite at hvis dere kommer til den rette, og dere selv gjør en innsats i treningen - så kommer det til å gå bra. Jobbing vil det sikkert bli, men i mange tilfeller hjelper det å finne ut hvorfor. Men det er ikke ensbetydende med at det er funnet ut på 1-2-3.

Jeg er veldig forsiktig med å legge ut råd, bortsett fra å legge ut hvem man kan ta kontakt med.

Rett og slett fordi andre ikke kjenner hunden, og man må få et treningsopplegg av noen som kan ting.

Ønsker dere lykke til! =)

Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

Takk for det! :)

Har allerede fått svar fra Turid og hun mente at det var helt normalt og naturlig prosess fra hunden og at jeg bare måtte holde ungen unna. Sa det ga seg som regel av seg selv når ungen ble rundt 3 år..

Synes det var å ta litt lett på det jeg da, men :/

Skrevet

Herregud det blir for dumt å si. Har du prøvd bånn på deg selv a?? du bruker helt sikkert det på hunden din!!!!!

Sitron funker, og man blander den ut med vann, det er helt ufarlig.

Hadde min hund vist antydning til å ikke like min lille, hadde ikke vært i tvil, da hadde han blitt satt til noen andre.

Skal ikke mye til for en hund å angripe.

3 år? for et råd, skal man ha ungen på fanget i 3 år da eller? Nei vet du hva, enten funker det eller så funker det ikke.

Skrevet

Hvis hun mente det, så er det uansvarlig av henne å ikke gi eiere hjelp.

Da tar du en prat med Arne og Oslo hundeskole.

Det er ikke barnet det kommer an på her og alderen til barnet - det er hunden og hvorvidt den har atferdsproblemer og ikke - og hvilke problemer den har.

Og til du over: Som jeg sa.. Vetrinærer anbefaler ikke sitron.

Kan du ikke bare prøve det på deg selv?

Istedenfor å gå og tro at det ikke gjør vondt for hunden??

Man bør vite hva man gjør med en kjøter, men også hva ting gjør med dyra.

Skrevet

Jeg har nettop snakka med vet ang. sterilisering av tispe, og hun sa det kunne ta op til et halvt år for tispa å komme seg 100 % etter en sånn operasjon. Jeg vil tro at hunden din kansje føler seg litt redusert enda, så jeg ville venta litt og sett om det ikke blir bedre når hun har fått det hele p avstand. Er jo et ganske stort inngrep å fjerne livmora...

Skrevet

Ja prøv bånn selv da, like kjipt det.

sitron er fortsatt harmløs. ingen fare, det funket kjempe bra på hunden vår som spiste opp alt av sko, bjeffa på alt av ting, knurra til unger osv.. men dette vet jo du, for du har jo en feilfri hund.

Skrevet

Nei, jeg har ikke en feilfri hund.

Hvis du tar deg tid til å lese, så finner du ut at hunden min drar i båndet når hun ser andre hunder.

Hun drar også i båndet, bjeffer, uler og piper når noen går foran henne (enten meg, samboeren eller Daniel)

Hvorfor i alle dager skal jeg drive og sprute sitron på hu for det?

For å få bikkja til å holde kjeft?

Ikke faen.

Jeg bruker heller tid på hunden til å forstå at man ikke trenger å bjeffe, ule, pipe eller dra.

En annen ting var å finne ut hvorfor hun gjorde dette.

1. hun hadde aldri gått i bånd

2. hun har vært underdanig blant to andre hunder hun bodde med før

3. hun har aldri fått nok stimuli

4,5,6...

Lær deg å kjenn hunden, lær deg atferden til hunden, lær deg å BLI kjent med deg selv som hundeeier og stol på deg selv, la hunden bli vant til ting, sosialiser hunden, og ikke minst: TREN hunden for guds skyld.

Jeg har holdt på i 1.5mnd nå, og hun er mye bedre.

Hun bjeffer ikke blant hunder som ser gjennom vindu eller bur. Hun bjeffer ikke på nabohundene. Hun kan sitte sammen med hunden som bor under oss uten å bjeffe eller noe.

Hun drar ikke mer i båndet når vi går foran, men hun uler fortsatt litt - men bare helt til den personen som gikk (i de flleste tilfeller Daniel) blir ute av syne.

Det hun fortsatt gjør er å bjeffe når hun ser andre hunder på tur.

Da er det viktig å ikke la henne få lov til å hilse før hun har roet seg. Og når hun har gjort det så går det bra. Bortsett fra at nå er dt de andre hundene som begynner å bjeffe på hu... Det er fordi hun har løpetid, så da blir jo hannhundene ikke så glad når de ikke får hilse og snuse på en måte som de ville fått gjort om hun ikke hadde hatt løpetid.

I tillegg er det smart å ha en privattime med atferdsterapeut for å finne ut hvor problemene ligger og om det er stressfaktorer el lign.

Grunnen til at min hund er slik i tillegg, er fordi det er en omplasseringshund.

Så, ikke tro at jeg har en hund som er feilfri. DET har jeg ikke.

Poenget er bare at jeg lærer å forstå hvorfor, trener utfra ting og bruker TID på henne.

Jeg går ikke og tar den letteste måten, fordi jeg ikke gidder å trene.

Det er det som er så synd, at folk ikke tar seg tid til å finne ut ting som har skjedd (forandringer, rutiner ++)

Og, tro hva du vil - men regner med du får vondt om du faktisk TØR å prøve sitronen.

Du kan gå og helle vann i øynene dine, bruke hendene dine til å klø i øynene.

Det kan ikke hunder engang.

De må bare vente til sviingen blir borte.

Skrevet

Visste du forresten at det er forbudt å ha bjeffehalsbånd som er automatiske (som gir ut strøm, sitron, vann, lyd m.m når det kommer en lyd?)

Det fins UTALLIGE situasjoner der slike automatiske bjeffehalsbånd reagerer når hunden: nyser, når en annen hund bjeffer, når det kommer en lyd fra et annet sted som gjør at båndet automatiseres osv...

Og en annen ting: Jeg liker heller ikke at folk gjør ting alene.

SKal man bruke ting sp sitron så gjør det under dressur, men sørg for å finne ut atferdsproblemer først.

La meg ta eksempel: Hunden bjeffer når eier drar.

Eier kjøper et bjeffehalsbånd (automatisert såklart - slik at når hunden bjeffer så kommer spruten..)

Hund bjeffer når eieren går ut døra. Etter ett eller tre bjeff er det stille og eier smiler bredt. Endelig - det tok bare 3 bjeff og så var det over...

Men... Hunden får traumer.

Hvorfor får den det? Hvorfor blir hunden redd? Hvorfor blir hunden redd for eier?

Hunden har separasjonsangst.

Den er redd når eier drar, og vet ikke hvordan den skal oppføre seg.

Når eier kommer hjem er hunden redd, fordi hunden fikk vondt av å være redd for at eieren gikk ut av syne. Ergo: Eieren påfører hunden smerte ved å gi strøm, sitron når hunden bjeffer etter eieren idet han går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...