Mor&barn Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Jeg blir gal av uorden, rot, og plassmangel. Men det ser ut til at vi blir boende her en stund til, og derfor lurte jeg på om dere har noen smarte løsninger til meg? Noe jeg ikke har tenkt på? Og evnt hva sparer dere på av ting, og hva kvitter dere dere med?
klovnebukse Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 For meg hadde 85 kvm vært rene luksusvillaen! Bor selv på 60 kvm, tror jeg, og det er det største jeg har bodd i etter at jeg flyttet hjemmenfra. Har skuffer under alle senger og sofaer og en mobil garderope fra IKEA. Jeg er veldig flink til å plassere mange ting på et lite sted, så boden er stappa til de grader. Har også ting oppå kjøkkenskapa og sånt. Kvitter meg nesten ikke med noe, er en liten hamstrer. Men ingen plassmangel her, eneste jeg mangler er en kommode til barneklær, og det har jeg plass til. Må bare få kjøpt den.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Jeg kan bare trøste deg med at det blir uorden, rot og plassmangel selv om man får større plass;-D
Mor&barn Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2009 hehe mamma søker barn, DET tror jeg på Jeg er en hamstrer selv, men nå tenkte jeg å få prøvd meg på å kaste litt. *sukk og sukk* Men tenk om atte hvis om atte jeg skulle trenge det en dag. Vi har absolutt ingen "innebygd" skap-plass. og det er jo et problem i seg selv.
MintCondition Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Vi bor på 85 kvadrat, to voksne, en 3-åring og en baby på 4 mnd. Vi har god orden og ok system vi i grunnen, rydder selvsagt hver dag, men det gjør man da uansett kvadrat. Vi har ikke så mye TING, tror jeg...
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Bor i en leil på 64kvm. Et soverom på ca 13kvm til Daniel Soverom på ca 10kvm til meg og samboeren Stue på ca 8kvm Kjøkken/stue på ca 20 Bad på ca 6kvm Gang på ca 7kvm (+Veranda på ca 8-9kvm) Vi har skyvedørsgarderobe i gangen, dvs at den er veeeldig romslig og lang. Vi tok inn klesskapet i skyvedørsgarderoben, hvis ikke måtte den stått på rommet til Daniel - og det ville tatt for stor plass til Daniel. (Syns jeg:p) På badet har vi en stor benk + hyller over der igjen. Dvs at vi slipper å ha skap som tar opp plass. Har kluter, håndklær, bleier, bodyer, strømpebukser ++ på hyllene. Benkeplata fungerer som stellebord m.m Under benken har vi plassert fôr til dyrene, vaskemaskin, varmtvannsberederen står der, kattedo Skyverdørsgarderoben har i tillegg (innenfor veggene) masse kroker for jakker, dress ++ Har også et lite skap inni der for andre hundeting (bånd m.m) luer, sengetøy. På gulvet inni garderobeskapet står det en skohylle. Vi er heldige, for vi har en bod ute på ca 6kvm. Der kan vi jo stable ting langt oppe i høyden (som vi har gjort... ) Vi bruker skapplasser fornuftig. Utnytter plassen godt, som å legge ting oppå skapet.. Tvbenken står inntil veggen når den ikke er i bruk, når vi skal bruke den skyver vi den inn til tv-stua - det tar opp mindre plass det også. På vårt rom har vi et lite skap for småting. På rommet til Daniel har vi et lite skap for å legge unna leker + et barnegardeskap der alle klærne er inni. Har også endel esker på rommet til Daniel som sørger for å få ting bort og inntil veggen.
Mor&barn Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. mai 2009 Takk for flott svar ! Dyr og ja.. Puh. Det har ikke vi da. åh hadde jeg bare hatt en skyvedørsgarderobe hadde mye vært gjort. Alt av jakker og sko har jeg i plasbokser i skaper og under sengen. Og det blir jo noen esker bare det. Samt babytøy og annet. Men så er det jo resten da.. hehe
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 Vi bor på 80 kvm, 2 voksne og en 1 åring som snart får følge av en lillesøster. Vi har alt for mye ting og alt for liten plass. Men vi er ikke så flink til å løse det, eller kaste ting. Kjøpt hus med lagringsloft istedet så vi kan stappe tingene opp der og likevel ha det ryddig. ååååååååååå som jeg gleder meg til juli
du og jeg og vi to Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Jeg bodde på 45 kvadrat med mann og barn, og det gikk helt fint. Men vi hadde mye mer system på ting enn jeg har nå Vi bygde i høyden, alt som kunne utnyttes av plass oppover ble brukt. Ikea har masse lure løsninger, og oppå ethvert skap var det esker med småting. Slå opp hyller på vegger hvor dere ikke har skap, og få ting opp fra gulvet. Har dere plass til et ekstra skap her eller der? Tenk praksisk fremfor estetikk;) Vi hadde vinter- og sommergarderobe, så bare halvparten av klærne befant seg i leiligheten til enhver tid mens resten var i boden - i godt merkede esker så det ikke var mye styr å skifte garderobe. Vi var ikke så flinke til å kvitte oss med ting, men vi hadde superorden i bodene og brukte disse som en forlengelse av leiligheten til alt som gikk an utne at det ble for upraktisk.
Gjest Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 Vi er 2 voksne og 2 barn på 65 kvm. Har egentlig ganske god plass vi, men vi samler ikke på alt mulig heller. Jeg merker at jeg får klaustrofobi (samme gjør sambo) om det blir for mye ting rundt omkring, og da bruker vi en dag på å kaste/gi bort diverse. Vi har også en stor bod på loftet, så vi får plassert litt der. Har nettopp hatt en opprydning der også så nå er det god plass der oppe. Har egentlig ikke så mye system her, vi har bare ikke så mye dilldall. Eneste vi savner her, er at barna har hvert sitt soverom. Skal uansett flytte til større innen noen få år. Vil ha litt større plass til barna begynner å be venner hjem osv.
Himmelblå Skrevet 13. mai 2009 #12 Skrevet 13. mai 2009 Det hjelper å høre at vi er fler som alltid føler det er rot! Finn.no er smart. Jeg tar bilder av ting som ikke passer barna mine mer. Utstyr de har vokst fra, rett og slett ting jeg ikke har sett blitt brukt på to-tre år. Rett ut på finn.no! Kanskje du faktisk har "en sydentur" liggende?
erteposen + 4 Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 Vi bodde med to barn inntil nylig på ca 85 kvm, nå har vi innredet 18 kvm til pga. tvillingene. Vi har en god planløsning, og har flyttet vegger og har gode oppbevaringsmuligheter. Ta en tur på IKEA og se på hvordan de har innredet 35 kvm. Mange gode tips der. Tips: Ivar skap, de i heltre som kan plasseres i en IVAR hylle, er rimelig/malbare og passe dype til at de kan monteres på vegg eller på hjul i gang/barnerom osv. Under sengene. Monter en ramme på veggen om en har smale rom, og ha oppbevaring under. Ellers kjøpe høye senger med god plass til plastkasser på jul. Eldstemann sin seng er en madrass oppå tre underkskap fra IKEA kjøkken. Bord med oppbevaring. Kjøkkenskap høyt under taket over sengene. Knagger med tøyposer med merket hva som skal i.
Mor&barn Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 13. mai 2009 Tusen takk for flotte svar Nå tror jeg jeg må se hva jeg får ordnet her
OsloMor Skrevet 13. mai 2009 #15 Skrevet 13. mai 2009 Hvis man sliter med plassen med 4 familiemedlemmer på 85 kvm, så bør man seriøst kvitte seg med ting. Det skulle da holde i massevis! I byen, så regnes det som ganske stor plass faktisk.
CMH Skrevet 13. mai 2009 #16 Skrevet 13. mai 2009 akkurat nå bor vi faktisk på 90 kvm, to voksne og en baby. Og jeg synes fortsatt vi har liten plass. Babyen sover inne på samme rom som oss, så det andre soverommet + de to bodene vi har er skrot oppbevaringsplass Vi har flyttet ganske mye nå på 2 år i denne byen, og denne gangen bestemte vi oss for å ta vare på pappeskene i tilfelle vi måtte flytte på nytt, sannelig fikk vi ikke rett Nå skal husverten flytte tilbake så nå skal vi ut og evt i en enda mindre leilighet.. F eks har vi kvitta oss med mye unødige klær som tok opp plass i gangen, slik som maange overflødige jakker på knaggene. Vi har ekstra hyller på badet til ting og tang, sånne hyller med hjul, laget av stål. Vi har hver vår hylle, og babyen sine ting er i stellebordet. Har ærlig talt ikke mange særlig smarte løsninger, vi strir med det samme selv. Vi knør alt rotet inn i rommene vi ikke bruker, ugg
Himmel og hav Skrevet 13. mai 2009 #17 Skrevet 13. mai 2009 Vi bodde 2 voksne og 2 barn på 75 kvm i 14 år. Det var trangt etterhvert men her er noen plassbesparende tips: Hyller kan skrus opp over døråpninger eller høyt oppe på veggen, og brukes til bøker eller pene esker med ting og tang. Smale kommoder kan man få plass til på de utroligste steder. Flerbruksmøbler er genialt. F.eks sittebenk med oppbevaringsplass på bad eller i gangen. Puffer med oppbevaringsplass på barnerom eller som ekstra sittemøbel i stua. Skittentøysdunk på badet somkan sittes på osv. Skru opp knagger i flere høyder på barnerommet. Sy små og store tøyposer med snurpesnor som barna kan ha småleker i og henge opp på veggen. Det tar lite plass på veggen og sparer gulvplass. Lei evt lagerplass hos venner og familie e.l. og sett bort ting dere ikke bruker ofte. En lav fryseboks kan trilles under en kjøkkenbenk. Rydd vekk halvparten av lekene til ungene og veksl på hva dere har framme. Lån bøker istedet for å kjøpe dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå