~nr. 2 i magen Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Var hos jordmor på kontroll igår, og symfysemålet hadde steget veldig lite siden forrige måling. Hun kalte meg inn til ny måling om en uke, og hun sa at hvis det ikke hadde steget til da,så ville jeg bli henvist til spesialist, og ny ultralyd. Blir jo litt bekymret da, selv om jeg synes selv magen er blitt kjempestor! Noen som har erfaringer? Kan det hende at babyen bare lå litt rart akkurat når hun målte? Det er masse liv og sparking hele tiden..
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Dette skjedde med meg i forrige svangerskap, og jeg ble da sendt til ultralyd på sykehuset. Det kan være flere grunner til det: -tverrleie/skråleie -liten baby -lite fostervann Hos meg var det en kombinasjon av tverrleie og liten baby. Ble fulgt opp med kontroller en gang i uken med sparketester og ultralyder. Hun ble født i uke 39 og var 2330 g og 47 cm. Pga dette har jeg fått oppfølging i dette svangerskapet også, og har gått til regelmessige ultralyder fra uke 24. Også denne babyen begynte å bli liten fra rundt uke 30, og nå i uke 37 tror de hun er rundt 2500 g. Så større enn første da... Noen barn er bare ment til å være små, det er nok det hos meg (navlestreng, morkake osv er helt i orden, og babyen følger egen kurve) Det viktigste er at babyen følger egen kurve, og at hode/mage/lårbeinsmål er symmetriske. Lykke til videre=)
rima Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 I forrige svangerskap hadde jeg lavt SF-mål og ble henvist til ekstra ul. Var i både uke 34 og 36. Jenta ble født fem dager før termin med vekt 2870. Sentrum i morkaka var litt skjevt og kunne være en mulig grunn. På grunn av det som skjedde er jeg nå fulgt opp med ekstra ul og i dag på tilvekstkontroll ble lillebror målt til 2200 g, 32 fulle uker. Han blir nok større enn storesøster da. De sier alt er normalt og det er ikke noe å bekymre seg for. Ofte kan det være at det er lege, jordmor, lege osv som måler og de gjør det jo ikke alltid likt. Ellers så er det ikke meningen at babyen din skal bli så stor. Noen barn er jo små uten at det er noe galt. Ikke bekymre deg, det går oftest bare bra. Og morsomt er det jo å se nurket en ekstra gang eller to!? Lykke til!
*toppris* Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 jeg ble sendt til vektestimering og ul pga lave sf mål i forrige sv.skap, og de trodde han var kjempeliten også på estimeringen osv. (husker ikke % avvik, men de reagerte ivertfall og ville ha oppfølgning) Når gutten min kom 11 dager før terminen veide han 3110g og var 49cm lang, altså egentlig ingen grunn til bekymring:) morkake osvosv var akkurat som det skulle. har lave sf mål nå også, skal på ny kontroll på mandag og er veeeldig spent... men vet at i min familie er det vanlig med "små" barn. så kan jo rett og slett bare være genetisk;) men er jo kjekt med flere ul og at de følger opp:)
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Hei! Dette skjedde meg i forje svangerskap. Ble sendt til ultralyd i uke 37 pga svært liten mage og lavt symfysemål. De måle størrelsen på babyen og blodgjennomstrømmingen i navlestrenger. Alt viste seg å være ok og babyen var faktisk større en gjennomsnittlig for uke 37. Under denne ultralyden lå babyen med hodet ned men snudde seg et par dager seinere, mulig fordi det var kort med plass. Den ble liggende i tverrleie til keisersnittet 12 dager før termin. Da veide babyen 3400 gram og var helt frisk.
~nr. 2 i magen Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2009 Tusen takk for alle svar<3 man bli jo litt bekymra når ikke alt er helt 100% som det skal være..
Gjest Moave Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Hei, dette var en interessant tråd for meg! Dere som har fått ekstra UL, har det vært fordi målet har vært lavt hele tiden, eller fordi det har minket mindre enn det burde ut fra kurven? Jeg ligger under det grønne feltet, men har gjort det hele tiden, og økningen ser fin ut. Hadde likevel satt pris på en ekstra UL for å sjekke om alt er greit, men glemte å spørre om det er noen mulighet for å få det da jeg var på kontroll.
~nr. 2 i magen Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2009 Tror du får ekstra UL hvis målene ikke følger sin kurve, dvs. ved vekstavvik. Så hvis den ligger på en jevn kurve gjennom hele svangerskapet, så tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring. Jordmora mi ble litt "bekymra" fordi den ikke hadde vokst så mye som den burde gjort siden forrige kontroll, så jeg skal på ny måling for å se om det har vært noen utvikling. Dersom vekstkurven flater ut, får jeg en UL, hvis jeg har forstått det riktig.. Men det skader sikkert ikke å spørre om ny UL hvis du er bekymra?
~nr. 2 i magen Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2009 Eller kanskje jeg tar helt feil? Er det vanlig å få UL hvis målene har vært under normalen hele tiden også..?
rima Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Jeg fikk ekstra oppfølging pga. målene "flatet ut". SF fulgte ikke egen kurve, men var i begynnelsen over og så flatet ut til under gjennomsnittet mot slutten. Tror nok at den som følger egen kurve fint kan slå seg til ro med at alt er ok! Og det kan jo forresten vi andre også, det er jo mest for å være på den sikre siden vi følges opp!! :-)
Gjest Moave Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Det er sikkert riktig. Takk for svar begge to!
*Super*Mamman* Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 Det skjedde meg sist gang. Fra uke31-35 hadde målene synket ett "hakk". Ble sendt direkte på UL, men det viste seg at babyen "bare" hadde lagt seg i tverrleie, og at det var derfor. Babyen hadde vokst en masse
MathildeC Skrevet 16. mai 2009 #13 Skrevet 16. mai 2009 Kjempeinteressant tråd! Jeg ble sendt til ekstra UL i ca uke 37 sist svangerskap fordi sf målet flatet seg ut. Vekstestimering - 25%, jenta mi var 2600 g da hun ble født. Nå lurer jeg på om jeg burde be om ekstra oppfølging dette svangerskapet. Legen min bryr seg ikke, hun sier at "det bare er bra, babyer skal ikke være så enorme når de blir født", men selv er jeg jo litt bekymret. Det var litt lite fostervann sist gang også.
rima Skrevet 16. mai 2009 #14 Skrevet 16. mai 2009 Dersom du er bekymret må du gi uttrykk for det til jordmor eller lege slik at de kan prate med deg om dette og evt henvise deg videre til ul. Det er ikke meningen vi skal gå rundt og bekymre oss for om babyen har det bra inni der. Dersom du finner helsekortet fra forrige gang, ta det med på neste kontroll. Jeg har alltid med mitt forrige nå da de sammenligner svangerskapene på kurvene. Jormor syntes det var smart at jeg hadde det med og hun bruker begge når vi prater om målene.
~nr. 2 i magen Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. mai 2009 Men hva skjer videre da? Blir man fulgt ekstra opp fram mot fødselen hvis målene flater ut? Og er det noe jeg selv kan gjøre for å "hjelpe til" med voksinga? Dumt spørsmål..?:-s
Staark Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 I forrige svangerskap flatet målene mine ut helt på slutten (de siste fem ukene), og da ble jeg sendt på ultralyd. De fant ut at baby haddet det fint, men satte opp ny time til ultralyd to dager før termin, bare for sikkerhetskyld. Jeg fødte to dager før den ultralyden:) Har akkurat vært på kontroll, og målene mine har begynt å flate ut allerede, så legen skulle henvise meg til sykehuset for ultralyd. (Sist gang var det liten baby, nå er det sannsynligvis liten baby og muligens tverrleie som er årsaken til den lille magen....) Min lege vil følge meg opp ekstra, selv om jeg sa at jeg opplevde det samme sist svangerskap (og nesten forventet det denne gangen også).
~nr. 2 i magen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk for svar! Hvor langt er du på vei da, Staark? Det er vel ikke noe som er farlig med at babyen evt. er litt liten? Lettere å få den ut da tenker jeg :-O
Staark Skrevet 19. mai 2009 #18 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har akkurat passert 31 uker. Gjør meg ingenting å få små barn, jeg er selv liten, så jeg forventet det nesten. Hadde problemet vært for stort symfysemål hadde jeg vært bekymret, med tanke på fødsel og stor baby:) Noen ganger så kan liten baby bety at noe er galt (morkakesvikt f.eks), og det er derfor vi sjekkes med ultralyd. Men, er man liten selv eller vet det er små babyer i familien, så er det vel mest sannsynlig at babyen er liten av natur, og ikke av andre ting. Jeg ser hvertfall frem til ultralyden, og forventer ikke å få noen annen beskjed enn at babyen er liten. (OM det skulle være noe galt, så blir det jo oppdaget, så da blir jeg jo betrygget av det... )
~nr. 2 i magen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #19 Skrevet 19. mai 2009 Ok. Ja, du har vel rett:) godt å bli litt betrygget.. Jeg er selv ganske liten, og dette er min første. Har ikke lagt på meg mange kilo ennå. Min mors første barn veide bare 2700. Så er sikkert ikke noe farlig.. Måtte du vente lenge på ul da? Eller kommer man inn kjapt? Jeg er litt spent da, kanskje man får en ny mulighet til å se kjønn da, hvis vi får en ny ultralyd.. hehe
Staark Skrevet 19. mai 2009 #20 Skrevet 19. mai 2009 I forrige svangerskap husker jeg ikke hvor lang tid det tok faktisk, men mener at det gikk i ett. Hvis jeg var hos legen mandag/tirsdag så fikk jeg henvisningen torsdag/fredag, og UL-timen var satt opp allerede uken etter. Jeg tror at jeg ble positivt overrasket over hvor raskt alt gikk. Nå i dette svangerskapet satt jeg inne hos legen mens hun skrev henvisningen, så jeg mistenker at jeg kommer til å få brev fra sykehuset i slutten av uken/begynnelsen av neste. Jeg går utifra at det er hastetimer vi får, siden det går så raskt. (I forrige svangerskap spurte jeg om kjønnet stemte da jeg var på UL, så det skader jo ikke å spørre;) Det tar de jo ikke lange tiden å ta en kikk.)
~nr. 2 i magen Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #21 Skrevet 19. mai 2009 Flott! Det hørtes jo positivt ut at det går fort og greit. Hihi, vi fikk ikke sett kjønn på ordinær UL, så hadde vært morsomt å få se det nå=) Tusen takk for svar, Staark og alle sammen, Imorgen bærer det på ny måling for å se om det har vokst=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå