Gå til innhold

Blodtypeprøve ved neste svangerskap...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige svangerskap ble det tatt en blodprøve på første kontroll, for å sjekke hvilken blodtype jeg har. Fikk etterhvert et ark med dette på, som det var veldig viktig at jeg hadde med meg sammen med det grønne skjemaet, samt inn på føden når jeg skulle føde.

Denne gangen skal jeg føde på et annet sykehus, har også ny fastlege. Det er ikke blitt tatt noen prøve for å sjekke blodtype, har ikke fått noe ark med denne infoen på, og jordmor etterlyste det sist jeg var på kontroll siden det heller ikke står på det grønne skjemaet.

Trenger jeg å ta en ny prøve, eller holder det at jeg ringer det gamle sykehuset og finner ut hvilken blodtype jeg har (det ligger vel i journalen?) og skriver det på det grønne skjemaet? Var innom legekontoret og spurte om slik prøve var tatt og siden det ikke var det satt de opp time til å ta det, men hvis det er unødvendig så er det greit å slippe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble etterlyst her også til tross for samme legekontor og samme fødested så jeg regner med du bør ha det. Her glemte legen å ta kontrollprøve i slutten av svangerskapet (var noe med rhesus negativ og antistoffer og sånn), men fikk ordna det til slutt også.

Skrevet

Har du tatt de andre blodprøvene da?

I forhold til blodtype så er det jo mest vanlig blodtype og rhesus som er viktig å sjekke. Husker du ikke selv hva du har?

Skrevet

Har tatt de andre ja. Uff nei, burde jo huske det, meeeen... på den annen side har jeg vel det grønne skjemaet fra forrige svangerskap enda, det står sikkert der også.

Men, følger rådet til yaddaline og tar den på ny, er vel like greit å gjøre det, så er man sikker. Antagelig bare en glipp fra fastlegen når jeg var på den første kontrollen og tok alt det andre.

Skrevet

Jeg tok nye prøver i 2. svangerskap. Dette fordi de tester mer enn blodtypen, men også hiv og en kj.sykdom til og det kan jo ha endret seg siden sist du tok blodprøve.

Skrevet

Jeg er rhesus minus og måtte ta flere blodprøver i løpet av svangerskapet... Trodde man alltid tok blodprøver og div andre prøver i svangerskapet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...