Meg og knoll&tott Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Har ett surrehode av en sønn på 8 år. Han glemmer alt. Fredag var jeg opp og hentet han på skolen, fant igjen 3 gym/svømmebager, 2 jakker og x ant collegjakker/gensere. Igår toppet alt seg, da kom han hjem kl 18. Hadde vært på besøk hos en kamerat etter skolen. Skulle sjekke leksene, om de var gjort. Sekken var tom. Spurte hvor skolebøkene og penalet var og da svarer han "vetsj". Kjente det kokte inni meg... Sikker på at om hodet hadde vært løst, så hadde han glemt det og... No har vi prøvd det meste her; ikke tv-titting, ingen spilling på wii eller ds, ikke besøk eller på besøk til venner i x ant dager osv. Men hjelper lite. Så igår måtte jeg frem med strengeste straff for han: Idag får han ikke spille fotballkampen til laget... Kan love dere at det var en betutta gutt som la seg... Snakket lenge om dette, og han skjønna ka vi mener, og han lover å skjerpe seg. Hvis ikke,så ryker fotballskolen i august. Så får vi se hvordan dette går... Men jeg da... Jeg fikk no fader meg ikke sove igår... Og har enda en stor klump i magen for å nekte han "det viktigste" i livet hans, nemlig fotballen... Skal neimen ikke være enkelt å være mor bestendig...
Himmel og hav Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Jeg kjenner meg igjen. Jeg har også en gutt som kan komme hjem fra kompisen i sokkelesten...Men vet du hva? Om straff hadde hjulpet, så hadde han sluttet å glemme for lenge siden! Dere har lagt ut på en vei som ikke leder til suksess verken for han eller dere. Samme hvor lei seg han er nå for fotballkampen, så kommer han til å glemme igjen, og igjen inntil han har lært noe gode knep og rutiner for å huske sakene sine, og dere kommer til å rake opp for verre straffer og ender opp med en ulykkelig gutt som føler at han ikke får til noe riktig og at dere er slemme med han i tillegg. Klumpen i magen din er der fordi den forteller deg at dette ikke er verken rettferdig eller riktig. Så hva med å hjelpe gutten deres til å huske, isteden for å prøve å straffe han til ikke å glemme? Nå går vi en takknemlig tid i møte med tanke på antall plagg han har med seg på skolen, så det er ferre ting å rote bort. Start med enkle ting, og lag et belønningssystem. Lag en liste sammen med han, og sett opp f. eks, at hver gang han husker å ha med seg gymtøyet hjem så får han en gullstjerne. Det samme med pennalet, matboksen osv. Ikke sett opp for mange ting, for dette er noe du vil at han skal lykkes i. Når han har f.eks 10 stjerner så blir det tur til kiosken og soft is eller popcorn i sofaen eller noe annet han synes er stas. Etterhvert som han får taket på ting, så kan lista utvides, og antall stjerner før premie økes (evt. kan han få lov til å samle opp stjerner til større premier). Hvis dere kommer hjem sammen, så kan dere gjøre en greie ut av det å se i sekken sammen og klistre stjerner. Mye ros for det han husker er en selvfølge, og så toner dere ned kjeftinga hvis han har glemt noe. Om det er noe spesielt dere vil at han skal ha med seg en dag, så skriver dere det på hånda hans. Dere må gi han verktøy og mestringsfølelse for at han skal få til dette. Det er ikke noe alle automatisk kan. Dere ville vel ikke straffet han for ikke å få til å sykle? Nei, da ville dere antagelig trene med han til han fikk det til. Bruk den innstillingen i forhold til glemming også, så vil det etterhvert gå mye bedre. Jeg har vært der , prøvd straff og belønning, og er ikke i tvil om hva det er som virker.
V.A.B Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 synes du gjorde det rette, de må lære seg å ta ansvar. men det er foreldrene sitt ansvar å lære ungene hvorfor ting og tang er viktig. skjønner han at lekser er viktig, skjønner han hvorfor det er dumt å la svømmetøyet ligge på skolen i dage/ukesvis? kanskje han bare gjør dette for oppmerksomheten...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Sikkert ikke det du vil høre, men jeg synes det var en helt gal reaksjon. Selvsagt skal han lære at det er viktig å huske sakene sine. Men jeg ser ikke hvordan å nekte ham å være med på fotballkamp skal lære ham det. (En ting du derimot lærer ham er at det ikke er så viktig å stille opp for laget sitt.) Han glemmer jo ikke med vilje, men fordi han ikke har rutiner for å huske. Det er her du må hjelpe ham med å finne rutiner. Spør ham hver dag om han har tatt med det og det, om han har husket det og det. Si at hvis han legger igjen de fine klærne sine på skolen, må han få gamle, slitte og billige klær som du har råd til at blir borte. Mye "fint" av det å få tak i på Fretex. Glemmer han regntøy må han bli våt. Har han lagt igjen treningstøy på skolen, DA kan han ikke spille fotball. Hvordan skal en straff som ikke har noen sammenheng med det han har gjort lære ham å huske bedre? Og hvordan kan han ha lagt igjen 3 (!) gymbagger uten at du har spurt etter dem, hvis du vet at du har en surrete gutt? Straff er èn ting om barna velger å gjøre ting de vet at de ikke har lov til, feks kommer for sent hjem, lyver, spiser godteri fra skapet uten lov, er slemme mot søsken / venner / hvem som helst, sykler uten hjelm, stikker av uten å gi beskjed om hvor de går osv osv. Men å straffe noen fordi de glemmer, det tror jeg ikke har noe for seg. Det er jo ikke noe han velger å gjøre, men noe som bare skjer. Og som han er nødt til å lære seg strategier for å unngå. Men å være redd for å ikke få være med på fotballskole i august tviler jeg på at hjelper.
Gjest Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Enig med tosøtesmå-enrødogenblå. Syns dette var alt for strengt...
Meg og knoll&tott Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2009 Grunnen til at det lå tre gymbagger er for at han glemte å ta de ned på sfo (annet bygg, og skolebygget er stengt når jeg henter). En uke her på skolen= 2 svømmetimer og 1 gymtime, så det fylles fort opp. Han er igrunn en utrolig fornuftig gutt, han har aldri fått kjeft før. Tilsnakk ja, men ikke kjeft!! Grunnen til at det ikke blir kamp, er jo det at han har dobbelt opp med lekser, og det skal gjøres ordntlig her i heimen. Han vet og grunnen til at vi måtte si at det ikke bli kamp. Ikke noe sånn "du får ikke gå på kamp, fordi du har glemt noe", men har fokusert på at han må bli flinkere å huske. Fotball kommer som en gode etter skolearbeid ol. Så når han somlet vekk bøkene, blir det ekstra jobb idag, og da må han ta det igjen istedet for kampen idag. Dem spiller en kamp i uken, så ikke at han går glipp av all verden..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Synes du feiler. Beklager, du sier selv at den type straff ikke har virket før, hvorfor skal det virke nå? Tror du han får bedre husk av å ikke spille fotball? Dere må snakke med skolen og få til et samarbeid. Feks at han har to sett bøker sånn at han ikke blir hengende etter pga glemming. Det får konsekvenser for både skole og hjemmearbeid. Dette er ikke moro for han heller. Han får masse ekstra kjeft pga det, og møter nok oppgitte lærere. At du straffer han med noe som ikke angår saken (fritidsaktivitet) blir helt feil.
Gjest Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Det med to sett bøker går fint an. Jeg har to elever på 14 år som har dobbelt sett. Spør læreren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå