Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste et sted at en hadde gått regelmessig på potta siden h*n var 10 mnd!!!!???? Burde jeg begynne å tenke på å introdusere potte for min 15 mnd gamle datter?? Hvis ja, hvordan i all verden skal jeg få henne til å forstå hva man skal gjøre på den??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He-he. Lurer jeg også på...

Gode svar mottas med takk!

Skrevet

Mange setter barna tidlig på potta, så de skal bli veldig godt kjent med den:)))

Skrevet

Eg er meir for den "når ungane ser at foreldra/eldre søsken går på do og begynner å ville prøve sjølv, så skal dei få lov"-varianten, enn å sette dei på potte før dei har nokon som helst forutsetning for å kunne oppfylle "kravene" som blir stilt ift potta.

Eg er sikker på at dersom ungane blir satt på potte på det tidspunktet foreldra veit at h*n pleier å bæsje, så kjem det i potta i staden for i bleia. Men det er ikkje dermed sagt at ungen er pottetrent for det. Ein annan ting eg meiner eg veldig viktig når det gjeld tidleg pottetrening er å følge opp. Viss ungen går på potte heime og så skal begynne i barnehage og der IKKJE får gå på do/potte (fordi dei voksne ikkje har tid/ikkje kjenner ungen godt nok til å tolke tegn som ungen gir på å måtte på do) så tenker eg at det kan vere hemmande. Å få gå eitt skritt fram, og så bli tvunge eit skritt tilbake igjen.

Så for all del - viss du har lyst og kan lese ungen din godt nok til det så er det sjølvsagt greitt å begynne med potta, men då bør du vite at du kan følge det opp og, til h*n er heilt tørr. Og det TAR lengre tid å bli tørr om ein begynner tidleg enn om ein ventar til ungen er "stor nok".

Jenta vår (18 mnd) har vore på do eit par gongar, fordi ho vil herme etter storebroren. Ein gong skifta eg skittbleie på ho, tydelegvis før ho var heilt ferdig. Då strekte ho seg mot doen og sutra. Eg sette ho opp og då kom resten i do. Men eg set ho ikkje på do med mindre ho "spør" om det sjølv.

Broen var rundt 21 mnd då han begynte å ville gå på do (berre tisse), så då fekk han lov når han spurte om det. Etter eit par mnd ville han ikkje meir, så då tok vi berre pause. Sommaren etter (2 år og 9 mnd) ville han tisse på do igjen og blei då heilt tørr både dag og natt i løpet av 2 veker. Eg trur eg sparte meg sjølv for ein masse arbeid med å vente til han var klar for bleieslutt (han viste tydeleg at han ville det sjølv), og eg kjem til å gjere det på same måte med jenta vår. Reknar med at ho blir tørr neste sommar (2 1/2 år).

Skrevet

Jeg har satt begge guttene på på potte tidlig ( 1.mann 1år, 2.mann 7 mnd)

Ikke for å ha de pottetrent, men de har begge hvert veldig harde i magen og har stått krokbøyd når de skal bærsje. Da har det hvert lettere for de å sitte på do å gjøre det. Etter at minsten har fått orden på avføringen så sliter jeg med å vite når han bærsjer, ofte gjør han det mens han sover, så i det siste har han sittet lite på do. Men det er/var ikke skremmende for de. Eldstemann hadde ikke bærsje bleier etter han begynte å gå på do, men så hadde han kun avføring 1 gang pr. uke

Skrevet

har ikke begynt ennå, han er 14 mnd, viser heller ingen interesse, tror ikke de er noe hast, man bør heller se an interessen som en annen skrev i et tidligere innlegg

Skrevet

Potte..???

Nei det har jeg ingen planer om å introdusere.

Her blir det innkjøp av doring, og han skal få prøve når han begynner å vise tegn til modenhet.

Begynner man med potte blir det ny tilvenning på do, og ikke minst er det uhygienisk...

Skrevet

Jeg har aldri vært fan av potte da. såjeg kjøpte aldri potte til eldste.

hun slet med hard mage så bæsjet jo på do fra hun var 1.5.... men når sommeren kom og hun var 2 år og 2 mnd bæsjet hun i bleien innimellom igjen.men da plutselig sa hun en dag at hunv ille sitte på do. så den dagen ble hun helt tørr..;) eller hun hadde nattbleien to -tre uker etterpå .

ver kjempe trygg på do hun..;) selv om hun en mnd før NEKTET å sitte på do når jeg prøvde. hehe

Skrevet

kjøpte potte til minstemann når han var 16mnd...

setter han på potta hver kveld når han ser noe på tv,leser en bok o.l.sitter ved siden av han hele tiden.

han er 17mnd nå og har tisset på potta 2 ganger. gidder ikke stresse med det, men vil gjøre han kjent med den.

Skrevet

Min er snart 16 mnd, vi har akkurat begynt. Tar det ganske soft, setter han på den hver dag rett etter middag, setter meg selv ned på do (eh) og gir han en liten bok. Maser ikke på han, men smiler mye til han og sier at han er flink som sitter der.

To av til nå fire ganger har han faktisk tisset i potten! Første gang på andre forsøket også :) Men det er nok litt tilfeldig, så håper vi han forstår sammenhengen etterhvert. Men stresser ikke med det!

Skrevet

Vi har kjøpt potte til gutten vår på 21 mnd, men han har ikke tid til å sitte stille på potta! Han tisset en gang på den (første gang han satt på den), men etter det så springer han bare rundt med buksa rundt anklene..... Er ganske sikker på at han ikke slutter med bleie med det første!

Skrevet

jeta mi har ikke hatt en eneste bæsjebleie siden hun var 12 mnd. ser når hun vil bæsje og setter henne på do. Nå er hun 17 mnd og sier ifra selv når hun vil på do. hun tisser på do også og det hender hun sier ifra om det også. Søsteren fikk også sitte på potte/do fra hun var rundt året. ble tidlig tørr. Er vel hva man legger i innsatsen. man kan få de tørre tidlig, men da må man gidde. er mye arbeid og man må hele tiden minne de på å gå på do. men vel verdt strevet når man slipper bæajebleier.

Å sitte på do er faktisk en avslappende og rolig "pause" i hverdagen, da min lille er meget aktiv.. Ha ha ha Når hun sitter der kommer hun seg ingen vei og jeg kan nappe øyenbryn imens;-)

Skrevet

Barn er født med evnen til å si ifra at de skal på do (ikke si da, men vise med tegn), men siden vi foreldre overser dette og setter på bleie så mister de evnen....Men de kan lære igjen, og jo tidligere du begynner jo fortere pottetrent blir de. Norge er jo generelt seine med pottetrening, de fleste andre steder er ungene tørre før de når 1.5 år.

Vi begynte med do såvidt da D var 1 år, men tok det ikke så seriøst...Men hun er tørr nå, 2 år gammel. Med nestemann skal vi begynne tidligere og gi litt mer;)

(ps, forresten enig i at potte er unødvendig...da må du jo avenne igjen for at ungen skal lære å gå på do...doring er mye bedre og mer hygienisk;)

Skrevet

Jeg er anti-potte! Her er det kun doring som gjelder og den blir ikke tatt frem før barnet viser tegn på at det er klar over at det kommer noe i bleia. Mitt andre barn ble klar da hun var 2,5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...