Gå til innhold

Spørsmål om uansvarlighet:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det var bare meg, eller flere som er like "dumme". Har møtt en mann for et par måneder siden, og fått et forhold til ham. Etter 2 uker droppa vi kondom etter at han sa at han jevnlig sjekker seg for kjønnssykdommer. Nå begynner jeg å være litt i tvil, var jeg dum når jeg stolte på ham, eller burde jeg be ham om å teste seg og vise meg testresultatene?

Jeg er ikke noe ungdom lenger, er 30 år og flerbarnsmor, så burde egentlig være mer på vakt og tatt mer ansvar. Men jeg synes det er for dumt å be folk om å vise frem papirene fra legen før man innleder et seksuelt forhold til dem. Må nok gå og teste meg for alt det mest skumle om en stund, for å være på den sikre siden.

Noen meninger? Er det bare jeg som oppfører meg som en 14-åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han må jevnlig sjekke seg for sykdommer sier jo litt om hans sexliv da. Ville ikke ha hatt sex med han uten kondom.

Skrevet

Hvis du har kjent han så kort tid hvordan vet du helt sikkert at han for eksempel ikke har sex med andre også fortsatt?

Og ja jeg ville ikke ha droppa kondom etter bare 2 uker med en fyr.

Det er utrolig uansavarlig. Om du skulle få aids for eksempel går det utover barna dine også ikke bare deg.

Man hører jo om disse som smitter andre med viten og vilje.

Papirer fra legen om at de er friske burde man ihvertfall ha.

Jeg har faktsik bedt de siste 2 kjærestene mine (han ene ble senere mannen min.) Om å teste seg og jeg ville se resultatet og vi hadde ikke vurdert å kutte ut kondom engang.

Samtidig gikk jeg selvfølgelig å testet meg selv. Det skal jo gå begge veier.

Ja det er litt flaut å be om bevis på det men snn dagens samfunn er så er det faktisk veldig viktig å beskytte seg selv.

Tror mange gutter sepesielt syntes det er flaut å gå å be om disse testene og de utsetter det om de ikke føler fysiske tegn på sykdom men de kan være bærere av flere uten å merke noe til det.

Og samtidig er det menn som absolutt ikke vil bruke kondom og derfor er villig til å si hva som helst bare for å slippe.

Og om han sier at han gjevnelig sjekker seg så kan det være sant men om han har hatt sex med en eller to før deg etter sist test så kan han jo være bærer av masse sykdommer igjen. For allt det tar er sex en gang med en smittebærer.

Skrevet

Ja, da har jeg fått bevis på at jeg er uansvarlig, skal sjekke meg for aids når de obligatoriske 6 uker er gått. Grunnen til at han jevnlig blir sjekket, er at han gir blod hver 3. måned. Tror ikke han vil smitte meg med viten og vilje, vi er på veg til å etablere et forhold.

Og jeg har tenkt på barna også, så har kjempedårlig samvittighet nå for at jeg ikke har vært forsiktig nok, men gjort er gjort, så nå må jeg bare gå til legen og lære av erfaringen. Håper at jeg slipper billig unna denne gangen.

Skrevet

virkelig ingen flere som har hatt slike opplevelser? eller sjekker alle legepapirene til fremtidig mann/kjæreste/samboer før man går til sengs med dem?

Skrevet

Gir han blod skal han ikke ha tilfeldige forhold, hver gang han bytter sexpartner skal han faktisk vente 6 mnd og så teste seg.

De er veldig strenge med det.

Jeg hadde en samboer som jeg kasta på dør etter utroskap og han flyttet inn med henne. Når de ringte fra sykehuset fordi de skulle spørre han om noe (der han ga blod) ble dama veldig sint når hun fant ut at han hadde byttet partner og gitt blod før denne perioden og tester var tatt.

De sjekkes heller ikke gjevnlig for sykdommer av den grunn, Det er altså etter denne perioden de ikke kan gi blod. Når de oppgir bytte av partner.

Skrevet

takk for avklaring, skal dumpe ham nå, han har jo løyet for meg. og jeg har 3 barn å ta vare på, huff, hva har jeg stelt i stand nå

Skrevet

må man vente i 6 måneder for å bli testet for aids? synes jeg hørte at det var 6 uker. blir 6 lange måneder her i gården, og ja, jeg har ingen andre enn meg selv å skylde på. snakk om å være dum i hodet!!

Skrevet

En ting er å gå til sengs med noen man ikke kjenner så godt, men da bruker man kondom. Når man har kommet så langt at man slutter med det så bør man være såpass godt kjent og i et parforhold og da skulle det faktisk være greit å be dem om å teste seg.

Graviditet er ikke det værste der ute.

Og det finnes mange både menn og kvinner som syntes det er flaut å teste seg og derfor utsetter det i det uendlige.

Skrevet

Bra det var pga bloddonasjon, og ikke mange partnere uten kondom.

Håper du slipper unna, og lærer til neste gang.

Skrevet

Vet ikke om hvor lang tid det tar for sjekke for aids. Men er karatene på 6 mnd for å gi blod.

Det er vel fordi de ikke ønsker blodgivere som ofte bytter partnere da dette gir større sjangse for at blod er infisert.

Om han er en god mann og du liker han/er glad i han så ville jeg nok satt meg ned å snakket med han om det. Ingen sier at han ikke gjevnlig tar tester. Men det er ikke vanlig for blodgivere ihvertfall ikke her hvor jeg bor.

Selvfølgelig kan det være slik der han gir blod. (selv om jeg regner med at de forkjellige stedene har samme regler trenger det ikke være sånn.)

Så jeg ville foreslå at du setter deg ned og har en samtale med han.

Kjenner man noen godt nok til å ha et seksuelt forhold til dem bør man også kunne ha en samtale om det.

Be han teste seg og få papirer på det slik at du kan se og si at du vil gjøre det samme.

Snakk om hva dere vil med forholdet, om han er glad i deg og vil være med deg så skulle han ikke ha problemer med å ta denne testen for din skyld.

Så kan dere jo også dreie samtalen til hva dere liker og ikke liker seksuellt, hva som er en must for dere og hva som absolutt ikke kommer på tale.

Syntes egentlig alle burde ha slike samtaler om hva man ønsker og ikke ønsker i livet sitt både seksuellt og sånn ellers.

Så slipper man at det blir brudd fordi man oppdager at man ikke vil de samme tingene.

Jeg hadde flere slike samtaler med mannen min før vi ble et par.

Etter flere lengre forhold som tok slutt fordi vi ikke var enige om relativt store ting i livet orket jeg ikke tanken på å gjøre en slik feil igjen.

Så når jeg ble sammen mannen min visste jeg at vi begge ville ha barn, at vi sto på samme ståsted angående barneoppdragelse og ville det samme i livet. Og ikke minst at mine tabu innen sex ikke er noen av hans must og omvendt.

Plus vi var enige om å teste oss for allt av seksuellt overførbare sykdommer.

Dette har spart oss mange krangler senere, og gjort det lettere å fortsette med slike samtaler. (da ting man vil i livet kan forandre seg.)

Skrevet

Blodgivere blir ikke testet for kjønnsykdommer, men systemet er basert på tillit (blodgiveren sier fra dersom hun/han har byttet partner).

Jeg syns du har vært litt tankeløs, men jeg har vært det sjøl også. Det går jo helst bra, men man får jo panikk. Tror ikke det er vanlig, i alle fall ikke blandt mine venner, å be ny kjæreste om legeerklæring.

På den andre siden, så er det jo mange menn som sier hva som helst for å slippe å bruke kondom....

Skrevet

Takk for et fint og detaljert svar uten å rakke ned.

Skal selvfølgelig snakke med han om det, har fått legetime om 3 uker for å sjekke for både det ene og det andre. Vet ikke hvor din tidligere samboer har gitt blod, men kanskje de har annerledes regler i Bergen der jeg bor, enn andre steder, overrasker meg ikke med tanke på dårlige sykehusrutiner flere steder.

Jeg tror jeg vil satse på forholdet, barna hans er like gamle som mine, og vi jobber med like ting og har like interesser. Han har nå bodd hos meg i 1.5 uke, og planlegger å leie ut hans leilighet i sentrum for å flytte inn permanent. Så det fremstår lang samtale med ham når han kommer hjem fra jobb i overimorgen.

Skrevet

Heisann!

Jeg traff en mann på byn en sen kveld for mange år siden... Hadde ingen barn da men alikavel...

Kjente ham ikke fra før, men endte på samme nachspiel og så i samme seng (eller faktisk var det en sofa).

Vel vi fortsette å treffes, han sa han ikke hadde familie og unger når jeg spurte om det men vi diskuterte aldri dette med andre sex-partnere..(Han glemte vist å nevne samboeren sin...og jeg trodde jeg var dekket når jeg spurte om familie og unger..)

Vi brukte ingen beskyttelse, og var nok meget uansvarlige begge to.

-Må nesten se det komiske i situasjonen, for når vi etter noen måneder flyttet sammen DA begyndte vi å tenke, og jeg begyndte på p-piller, men kondom brukte vi faktisk ikke i det hele tatt på den tiden der...

Er jo egentlig bare flaks at ingen av oss hadde noen sykdommer når jeg tenker på alle de veninnene mine som har fått klamydia, og som har gått lenge uten å vite om det. tør ikke tenke på alle de andre skumle sykdommene som finnes der ute...

Vel jeg skal gjøre en lang historie kort, vi er i dag gift og har et nydelig barn sammen, venter en til i sommer. Så i vårt tilfelle endte det godt.

Men på spørsmål på om det bare er du som er uansvarlig tror jeg nok de fleste andre om de er ærlig må svare at de er eller på et tidspunkt har vært fryktelig dum de og...

MEN når det er sagt så vil jeg oppfordre deg til å bruke kondom frem til svar på legetest foreligger for dere begge. HIV er kanskje det vi er mest redd for, men det er mange andre sykdommer du ikke vil ha som det er ganske så stor sjangse for å få og som og kan ha store konsekvenser for livet ditt...

JA du er uansvarlig, men hvem er jeg til å rakke ned på deg for det, jeg har jo selv vært kjempeuansvarlig, og det over et myye lenger tidsrom enn det du forteller om...

Skrevet

Er same reglane i Bergen og. Vert testa for blodbåren smitte kvar gang, som hepatitt og HIV, men ikkje andre kjønnsjukdomar som td clamydia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...