Gå til innhold

Noen som har vært i Roma her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å legge bryllupsreise dit! Yeah =)

Hva MÅ vi se? Hvor bør vi bo? Hva må vi gjøre?

Og ikke minst, hvor shopper man??? =)

Reiser i september tenkte vi, men noen som vet hvordan været er der da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp =)

Skrevet

Roma er nydelig! Var der i sommer! Hadde med gutten vår som da var 6 år, pluss at jeg akkurat hadde blitt gravid så formen var ikke på topp.... Men vi gikk og gikk og gikk, så masse men kunne sikkert sett mye mer... Veldig fin by! Dere MÅ se peterskirken; utrolig bygg... Colosseum MÅ dere i alle fall se! Skjønner ikke hvordan de har klart å bygge det. Mye større enn jeg trodde! Ellers så vi trevifontenen, spansketrappen, litt div. museer og mye annet fint. Kjøpte en liten turistguide og fant det vi ville se inni den. Veldig enkelt å greit å finne fram med undergrunnen/metroen. Tok med kart fra hotellet hvor holdeplassene sto, så dro vi fram og tilbake mellom div. severdigheter (som også sto på kartet). Synes å huske at det var billigere å kjøpe dagsbilletter enn enkeltturer hvis dere skal farte litt hit og dit. Shopping ble det lite av på oss, og vi bodde litt utenfor sentrum siden vi reiste med barn og hadde med bil. Men byen anbefales, vil gjerne tilbake! Kos der og god tur! :)

Skrevet

Må se: Forum og colosseum

peterkirken

pantheon

alle små og stor kirker dere kommer over. Noen har helt nydelige mosaikker helt fra 300tallet.

vatikanmuseet

piazza navona, helst om kvelden, meget romantisk

og mye mer, men nå har dere litt og se ihvertfall...

å, ja, fontana di trevi og spansketrappen. Ved spansketrappen er det mye shopping også.

Skrevet

Tror det meste er nevnt av "må se ting". Men jeg tror aldri man blir helt "ferdig" med Roma, for det er så utrolig mye å se. Er jo fantastiske kirker på hvert gatehjørne omtrent....

Phanteon gjorde egentlig størst inntrykk på oss. At den ble bygd mens vikingene løp rundt med steinøksene sine oppe i nord hos oss, er helt ubegripelig...

Når det gjelder shopping, så synes jeg ikke Roma er det helt store. Er en del butikker i Via del Corso, men ellers bør man visst dra til noen større kjøpesenter utenfor sentrum (har ikke prøvd det).

Bo så sentralt som mulig (gamlebyen/spansketrappen/fontana di Trevi), så kan dere gå til absolutt alt dere "må se".

Skrevet

Middagen må dere ta i en av gatene rundt Piazza Novana, utrolig mange koselige fortausrestauranter (vi brukte noen dager før vi fant alle de fine spisestedene).

Ellers er det meste av må-se tingene allerede nevnt her, det er en overveldende by, man mister helt pusten av alle bygningene, detaljene, størrelsen osv. Lite minus for at den er møkkete og det er mye bilstøy.

Kan absolutt anbefales, jeg kunne godt tenke meg å reise tilbake.

Men hvis shopping er viktig for deg ville jeg heller valgt Firence, det er også en flott by med mye mere handlemuligheter, og tar du en rundur i Provance med et besøk på enten en vingård eller en av de gamle middelalderbyene har du også en helt uforglemmelig ferie.

Skrevet

Unnskyld, Piazza Navona selvfølgelig, en liten trykkfeil der ;)

Skrevet

Tusen takk for svar=)

Shopping er ikke super-viktig, bare litt gøy... =)

Men da ser det ut til at det blir Roma-tur på oss til høsten hvertfall.. Jippi, gleder meg =)

Skrevet

Tusen takk for svar=)

Shopping er ikke super-viktig, bare litt gøy... =)

Men da ser det ut til at det blir Roma-tur på oss til høsten hvertfall.. Jippi, gleder meg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...