Gjest -<<- Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Assilimilasjons- Å assimilere er å gjøre lik. F.eks vil det være assimilasjonspress om du presser en innvandrer til å ta til seg alt ved norsk kultur og skikker, forlanger at vedkommende bare skal snakke norsk osv. - mye det som ble forsøkt med samene en stund. Riktig stavet vil du nok få en del treff på begrepet i google.
De tre gull Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Kan være jeg tar feil men jeg forstår det slik: Assemilasjon= gjøre lik. Så kansje det allmenne presset fra samfunnet om å gjør noe lik, feks like meninger og oppførsel. Noen bedre??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2009 hehe... det gikk ikke ann og koppigjere ordet fra siden jeg fant det på.. hehe. men det ble brukt i forhold til samer, så det jo i grunn fryktelig forstårlig. takk
Den heldige eier av ett barn Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 Assimilasjonspress aksepterer ikke kulturelle forskjeller i det hele tatt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2009 ja, ordet ble brukt i forhold til at en del samer ikke ville bli beregnet som samer pga assimilasjonspresset, noe som gjør at man må beregne seg selv som same for å få stemme ved sametinget. om jeg forsto det rett. men da passer jo forklaringen bra inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå