lavidaloca Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har funnet en masse sopp i blomsterbedet som er dekket med bark. Har søkt litt på nettet og funnet ut at det enten er spissmorkel eller sandmorkel. Det hadde vært jo vært moro hvis det var spissmorkel, siden det er en god matsopp, men på den andre siden er jo sandmorkelen giftig!!!! Men hvordan se forskjellen siden de så like? Skal prøve å beskrive de så godt jeg kan: brun, hjerneaktig hatt. Ca. 5cm høy og 3 cm bred. Den er hul innvendig, både stilk og hatt. Hvit,tynn stilk. Noen som kan hjelpe meg litt?
IreneogBirk Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Hvis de er så like i utseende så ville jeg nok ikke tatt noen sjangser, er abselutt ingen ekspert. men sikkert ikke så koselig med giftig sopp i maten.
Gjest amandine Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Hvis du ikke ser forskjell må du holde deg langt unna! Ta kontakt med soppforeningen ellet mattilsynet så du får kontrollert det før du overhodet tenker på å spise. Det kan faktisk koste deg livet i verste fall, eller du kan ende opp med behov for nyretransplantasjon, for eksempel. Det er ikke spm som kan besvares på nett, og ikke noe å ta lett på. Lykke til og pass på!
Gjest amandine Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Og om hatten ser hjerneaktig ut holder jeg en knapp på Sandmorkel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå