Gå til innhold

noen som har tatt sukkertest her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta sukkertest for å sjekkes for svangerskapsdiabetes, noen som har vært igjennom det? jeg skal visst drikke sukkervann og ta blodprøver før og etter. hva skjer hvis prøven er positiv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt en sånn for 2 uker siden..siden jeg er disponert for diabetes2.

Du må faste fra kvelden før, ikke drikke vann engang...

så inn å måle blodsukker, så får du sånn sukkervann som du skal drikke, ikke godt, men trodde det skulle være værre;)

Så måtte jeg ta det helt rolig i 2 timer, og måle blodsukker igjen..

Mitt var heldigvis helt fint, men har man for høyt så må man vel begynne å måle det regelmessig, passe kostholdet osv. evt får man ik blodsukkeret ned m kosthold så må man vel begynne på insulin..

Lykke til:)

Skrevet

Tok prøva i dag, faktisk!

Min var uheldigvis positiv, men det går det og.

Jeg tok min prøve på sykehuset, så jeg fikk informasjon med en gang. Jeg fikk opplæring i å måle blodsukker selv, fikk alt utstyret jeg trengte fram til kontroll og ny samtale om ei uke, da får jeg resept på mer.

Fikk informasjon om kosthold, gikk gjennom hva jeg spiser en vanlig dag, og hva jeg bør endre på.

Gangen i testen var for meg slik: først blodprøve, så 300 ml sukkervann, så måtte jeg ta livet helt med ro i 2 timer, før de tok en ny blodprøve. Kunne drikke en liten mengde vann i ventetiden.

Lykke til!

Hilsen ei som også venter nr 2 i juni

Skrevet

tusen takk for svar fra dere begge :)

Skrevet

Har tatt testen to ganger, en forrige uke og en gang for 2år siden. Fikk drikke vann begge gangene (ikke overdrive selvsagt, men et glass vann til "frokost" feks var ikke noe problem)

Tok testen hos lege.

Kom fastende, tok et stikk i fingern, drakk sukkerblandinga, sløva i 2 timer (ta med lesestoff,kryssord e.l.), så nytt stikk i fingern..

Vet ikke med de andre her, men jeg måtte på apotek først å kjøpe med 75g druesukker selv (begge gangene). Som de på legekontoret blanda ut i vann etterpå.

Skrevet

Jeg tok også testen i påsken.

Jeg lå akkurat på grensen.Den skal ikke være over 9 etter 2t.

Min var self på 9,3.

Har målt bl sukkret og vært på kontroll 2 ganger.Alt er strålende bra med bl sukkret mitt er helt topp,slår ikke ut på noe.

Så hun dia sykep jeg går til på kontroller er nesten sikker på at det var tilfeldig at det slo ut.

Men,uansett så har jeg lagt om litt på kosten.Ikke noe snop,eller sukkerholdige drikker.

Har gått ned 1kg på 7 uker.

Jeg er IKKE overvektig.

Veier 66-67 kg i uke 35.

Eneste grunnen til at jeg ble sendt videre er at magemålet til baby er litt høyt.Går jevnlig på vekstkontroll.skal i morgen igjen,så er veldig spent på om det har sunket litt.

Mine bl sukker mål ligger på mellom 4-5 fastende og jevnt fra 4-7 i løpet av dagen.

Noe som er helt normalt.

Det skal ikke overskride over 8, 2t etter måltid.Jef er ikke i nærheten ennå.

Hva ligger dere andre som måler på??

Skrevet

Jeg har også tatt slik test siden jeg er med i et forskningsprosjekt for gravide og diabetes. Jeg må innrømme at jeg var litt spent på resultatet siden jeg har diabetes i familien, men det gikk heldigvis bra. Hadde fastende verdi på 5 og etter to timer på 6, så da trenger jeg ikke tenke på det heldigvis:)

Skrevet

Er denne testen obligatorisk? Legen min nevnte ingenting om dette til meg og jeg stusset litt. Har både tante og bestemor med diabetes 2 på farssiden og er overvektig så er vel strengt tatt vært i faresonen?

Skrevet

Jeg var til glykosebelastning for noen uker siden. Min jm sendte meg dit, fordi det hadde blitt obligatorisk.... !?

Min test var negativ i hvertfall :)

Skrevet

jeg fikk beskjed om å ta testen fordi jeg hadde sukkerutslag i urinen på kontroll men jeg er ganske sikker på at det var pga smågodtet jeg spiste kvelden før :P blodprøven jeg tok var helt fin. kjempefint å se alle erfaringene her :) takktakk

Skrevet

Glukosebelastning er ikke obligatorisk, men det anbefales for de som har nære slektninger med diabetes, og om du selv har noen kg for mye (som meg) så skader det ikke å ta en test. Det er jo bare for ungens og ditt eget beste. For høyt sukker kan føre til høyere fødselsvekt hos barnet. Har jeg hørt da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...