Gå til innhold

Hjelp meg nå dere erfarne snille damer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten eller stor pike på snart 5 år som ikke kan legge seg alene,vi må ligge ved siden av hun til hun sovner,og nå går d over stokk og stein,hun bruker laaangt over 1 time,altså må en av oss sitte sammen me hun i over 1 time,og dette funker ikke lengre,når vi har besøk på kveldene eller lignende,forsviner en av oss over laaang tid for å legge hun,er ikke særlig kjekt. På hvilken måte kan jeg få hun til å legge seg selv,med att vi f.eks leser en bok synger en sang oxo ligger hun alene i sengen..Har prøvd og da blir hun krakilsk og løper opp og ned 10000000 ganger i løpet av kvelden.Dette tærer skikkelig på,og jeg blir så sinna att jeg kjefter og smeller og går ut,og da ender d med att hun ligger der og hyler,ja vet d er slemt av meg,men jeg eier ikke tolmod...Uff og uff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo du MÅ ha tålmod.. for gjett om dere blir testet nå. Har ei på 5 selv og jeg har akkurat klaget over at hun tester grensene våre til det ytterste for tiden *argh*

Vi hadde samme problem som deg.. det var 1 ting og gjør:

Jeg satt på en pinnestol i gangen. Hun fikk et vannglass ved sengen. Hver gang hun åpnet døren sa jeg rolig: er du tørst? nei.. må du på do? nei.. så gå å legg deg, go natt. Så sa jeg ikke mer. Sånn satt jeg 3-4 dager/kvelder. JA det er tålmodighetsprøve, men man må igjenom det. Finnes ingen mirakelkur, og det du gjør nå kan jeg garantere kommer ikke til å virke..

Lykke til :)

Skrevet

Jeg vet att det jeg gjør nå ikke er til noen hjelp..Jeg skjønner d,men alikevel blir jeg utrolig irritert og forbanna på en liten på 5 år,er d mulig,Jaaa,blir testet til d ytterlige bristepunkt,ja sånn er d å ha barn,men fytti for en påkjennelse inn i mellom.Får bare hive meg rundt og prøve d du har gjort tror jeg.Se hva som skjer da.Når begynte du å legge når du satt ute ved døren?regner med d tok lang tid før d ble stille?Her er d ikke natta før halv 10,og d syns jeg er vel seint for en på snart 5..

Skrevet

Du lurer på om det er normalt å bli så forbanna på en liten en på 5 år... Hehe. Det er INGEN vi blir så forbanna som barna våre (vil nok si gubben kommer på 2. plass), og det er like greit å akseptere det først som sist :)

Hun er heller ikke en liten en på 5 år, hun er en veldig stor jente på 5 år, som absolutt bør lære seg å sovne på egen hånd! Men - DERE må bestemme når og hvordan, og først og fremst bestemme dere for AT det skal det skje.

Dere avtaler med henne på forhånd, at i kveld skal du sovne alene i sengen din. Mamma og pappa skal ikke sitte sammen med deg til du sovner, vi skal lese/synge for deg og så er det natta. Hvis hun sier noe om at hun er utrygg, ha gjerne på en liten nattlampe, ha døra litt oppe eller ikke lukk gardina ordentlig. Gjenta hva som skal skje til kvelden for henne noen ganger i løpet av dagen, og få henne til å gjenta det for dere. Avtal også på forhånd hvor mange sanger dere skal synge, vi synger 5 sanger hver dag (og tar bort en sang hvis hun tuller med leggingen eller nekter å pusse tenner o.l.). Evt. hvilken bok dere skal lese. Gjør det hele tiden klart for henne at dere bestemmer, og at dere ikke kommer til å akseptere tull.

Hvis du føler deg komfortabel med klistremerkebelønning, så gjør gjerne det. Avtal med henne hva hun skal få i premie når hun har sovnet selv 5 eller 10 ganger :)

Hun kommer sikkert til å protestere i det øyeblikket hun skjønner at dere faktisk HAR tenkt til å gjennomføre det dere har snakket om, og da er det viktig at dere er konsekvente, uansett hvor mange timer det tar!!

Første gangen hun står opp etter at dere har sagt natta følger dere henne rolig tilbake til sengen og sier "nå er det natta, og du skal sove. God natt."

Andre gangen følger dere henne tilbake og sier "nå er det natta".

Tredje, fjerde, femte, attende, tusende gangen følger dere henne tilbake uten å si ett ord til henne... Litt "Nanny 911"-opplegg dette, men regler, rutiner og det å være konsekvente er stort sett det eneste som funker! :) Lykke til!!!

Skrevet

Takker så mye for svar,nettopp hun er en stooor jente,og jeg vet att det først og fremst er vi voksne som må ta tak i problemene,d skjønner jeg.Men er liksom d å komme i gang og gjøre d,blir ofte til nei vi utsetter d litt til,blir så mye styr om natten,opp og ned 1000 ganger,vi blir trøtt på jobb og jenta mega trøtt i barnehagen. Uff nei er bare å kaste seg i d.Takk for svar..

Skrevet

Dere kan jo også begynne på en fredag :) Pinsen eller Himmelfartshelgen, fx? Det skal nok la seg gjøre på 2-3-4 netter, og hvis hun er trøtt i barnehagen gjør det ingenting. Ikke finn på unnskyldninger for dere selv, det er nesten det dummeste dere gjør... Hehe. Og noen dager med trøtthet tåler dere når dere får så mye igjen for det etterpå :)

Skrevet

Ja visst tåler vi d.Men er igjenn d med å utsette,er ofte enklest d.Ja,var lurt å ta d i fridager,tror jeg jammen vi skal gjøre.Kaste oss i d.Og ha litt hyl og skrik i noen dager... Takk dulosten for svar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...