Gå til innhold

er det mulig å bytte fadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

døpte sønnen min for ett par mnd siden,og hun ene som ble valgt til fadder har vist seg å være en skikkelig drittsekk(har kjent hun i mangen år men var ikke klar over dette før nå)

nå som jeg har funnet ut hvordan hun er så ønsker jeg ikke å ha hun som fadder til barnet mitt lengre,men har ei god venninne jeg kunne tenkt kunna ta hennes plass, er dette mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke etter dåpen. Ved å være fadder under dåpen har fadderen akseptert - på livstid - det oppdraget han fikk: "Be for barnet, lære dem selv å be, bruke Guds ord og den hellige nattverd..." Fadderen har akseptert oppdraget, Den Norske Kirke fadderen. På livstid.

At mange faddere gir en god dag i oppdraget vet Den Norske Kirke også, men Den Norske Kirke har likevel akseptert fadderens vilje til dette... Derfor blir det like umulig å bryte fadderløftet som det er å bryte ekteskapsløftet for en troende. Begge løfter er gitt på LIVSTID. Og Den Norske Kirke har akseptert faddren som en troende.....

Skrevet

HI her.

tusen takk for svar!

så kjipt at jeg ikke kan det da,men er jo lite å gjøre med det da,....

jaja

Skrevet

Dette er grunnen til hvorfor det er så dumt å ta venninner til faddere! Hvorfor tok du ikke familie??

Skrevet

Kan ikke fatte og begripe hvorfor alle bare skal bestemme faddere i hytt og pine??????

Kjæresten til broren, venninnen sin, kompis av faren osv.

Faddere skal være en person som skal være med barnet for resten av livet. Bruk vett og velg noen i nær familie som du vet aldri forsvinner pga krangel eller at man "plutselig" etter mange år som venninner finner ut at de er "drittsekker"........!!!!!!!!!

Får helt fnatt!!!

Da slipper dere å ha lyst til å bytte faddere pga, for lite oppmerksomhet som folk klager på her inne, at de ikke vil sitte barnevakt, ikke gir store nok gaver osv... Fy fan det har vært mange innlegg om faddere her inne!

Er det mulig?

Bruk hodet så slippere dere slike "problemer"....

Skrevet

Kan du ikke legge til en fadder isteden?

Skrevet

Nei. Fadderen skal ha vært til stede som fadder ved dåpen, jfr dåpsløftet fadderen gir.

Skrevet

Symbolsk kan man jo legge til en fadder. Man kan spørre en person om han eller hun vil være den helt spesielle personen i sitt barns liv, for å følge opp.

Kall det gjerne en bønneperson, evt en ekstratante eller ekstraonkel.

Skrevet

Det er da ikke en selvfølge at familiemedlemmer blir noen bedre faddere...

vi valgte onkelen til guttungen som fadder,men i løpet av 5 år har han vært på èn bursdag og kanskje tilsammen 5 besøk totalt... blitt helt uinteressert,noe han ikke var før....

skulle gjerne byttet han ut med en som faktisk bryr seg!

Skjønner deg godt HI.... ikke noe gøy å bli skuffet sånn!

Skrevet

HI her.

Valgte rett og slett ei venninne fordi jeg ikke har familie!! har du anonym som får så fnatt tenkt at det er ikke alle som er så heldige å ha en familie rundt seg!? mine venner ER min familie,og mine nærmeste,dessverre var det ei av di som viste seg å ikke være den personen hun har utgitt seg for!

Kjenner jeg ble såra og skuffet over den uttalelsen din,hadde jeg hatt en familie så hadde jeg selfølgelig valgt dem,men så er jeg ikke så heldig tenk!

Skrevet

Hva man gjør privat, og hva man kaller vedkommende privat, står man jo selvsagt helt fritt til. Men fadder, det blir nok han/hun ikke. For en fadder er Den Norske Kirkes "tilsynsmann" for barnets oppdragelse, - og bare det. Om man I TILLEGG vil gi fadderen andre oppgaver (det har man jo skikk og bruk for, og eksempler er nevnt i innlegg ovenfor), og om man vil gi de samme oppgavene til andre - se, det blir foreldrenes/familiens helt private sak.

Skrevet

ring til kirken og hør,er jo heller ikke en plikt at fadder MÅ være tilstede under selve dåpen,så du kan jo høre.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...