gravidmednummer2 Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Jeg fikk påvist Leiden mutasjon for et par år tilbake, men har aldri tenkt noe mer over det. Siden den gang har jeg flyttet og fått ny lege. Da jeg ble gravid spurte jeg min nye lege om jeg måtte ta noen spesielle hensyn i forhold til dette. Jeg visste om ei på jobben som hadde blodpropp problemer i familien, og ho måtte ta sprøyter hver dag og fikk ekstra ultralyd også. Men legen sa at det ikke var nødvendig å gjøre noe som helst, bare passe på leggene om jeg fikk veldig vondt i dem og sånn. Saken var ute av verden for min del. Når jeg var på ul i forrige uke, så ble jordmor og lege der forskrekket på hvorfor jeg ikke hadde begynt med blodfortynnende sprøyter daglig. Jeg måtte begynne med engang, og de skulle gi beskjed til legen om at det var viktig med disse sprøytene. Synes det er litt frustrerende at man får forskjellig svar på forskjellige steder. Hva har dere fått høre? Og vet dere om jeg skal ha noen ekstra UL pga dette? De sa ingen ting om dette på sykehuset, og legen min har vel ikke peiling. Har dere fått noen ekstra ULer i forbindelse med Leiden mutasjon? Da de ikke kunne se kjønnet på ultralyd, har jeg veldig lyst på en ny. Noen som vet ellers hva som skal til for å få ny UL time? Takk for svar! Hilsen Maria (20 uker)
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har ikke leiden mutasjon, men en annen blodfeil. ( koaguleringsfeil). Jeg går på Fragmin og albyl E daglig. Dette har jeg gått på siden jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg blir også fulgt godt opp på sykehuset. En ul i mnd fra uke 24. Syntes legen din høres helt fjern ut.... Ring han og be han henvise deg videre til sykehuset slik at de kan kontrollere medisinene dine osv. Vet om noen her inne med leiden å så vidt jeg har forstått blir de fulgt godt opp. Det bør du kreve også.. masse lykke til
Allybeen ♂ ♂ ♀ Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har leiden mutasjon, men kun fra farssiden. Jeg trenger ikke gå på blodfortynnende sprøyter. Da jeg var gravid første gangen visste jeg ikke om sykdommen min engang, og alt gikk normalt. Men dersom jeg ble sengeliggende i mer enn 7 dager så måtte de vurdere om jeg skal begynne på sprøyter. Satser på dette ikke skjer =) Det er visst verre dersom du har arvet sykdommen både fra fars og morssiden. Da tror jeg du må ta sprøyter uansett.
lykkeligmamman Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Nei, det må en ikke. Jeg har fra mor og far, har aldir tatt sprøyter i mine to første sv.sk, men etter mine to siste, og sikkert etter dette femte også. Seks uker med Fragmin, bare forebyggende. Det som teller er hvorvidt du har hatt blodpropp eller ikke, om du røyker og er overvektig eller ikke. Ta det hele med ro. Alt ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå