Gå til innhold

Hva er lavt blodtrykk og hva er alvorlug lavt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ingen blodtrykkekspert :-)

Hadde 90 over 60 i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

80/50 eller under vil jeg si er veldig lavt og på grensen til å være alvorlig lavt, 90/60 er lavt, men ikke alvorlig lavt. Er ikke noen ekspert jeg heller, men har spurt en del hos JM og lege, så har fått lære litt :-) Laveste jeg har hatt er 85/55, da fikk jeg vite at det var i laveste laget, men ikke noe å bry seg med utover at jeg kanskje ville bli litt slapp og svimmel av det.

Skrevet

Ok. Takk for svar. Regner med de hadde sagt i fra om det var alvorlig lavt. Men hun hun sa "dette var lavt, svimer du mye". Og ikke mer.

Har alltid fått høre at blodtrykket er perfekt. Så ble litt paff bare :-)

Skrevet

Pass på å få i deg nok væske og salt. :-)

Skrevet

hei

120/80 er normalt blodtrykk- jeg har ligget på 80/50, jordmor sa bare at det var lavt og at jeg må drikke masse, men hun sa ikke noe om at det var kritisk.. nå jobber jeg selv i helsevesenet og har diskutert dette på jobben. og det kommer ann på hva man har i blodtrykk før man blir gravid da.. kritisk blodtrykk er jo når det er på 0/0.. man kan ikke gjøre annet enn å drikke vann, spise salt (salt binder veske) og ta det pent. ikke stress, ikke reise seg fort.. jeg svimte og datt ned trappe hjemme for 14 dager siden, alt gikk bra med den lille da.. så det er ikke moro med lavt bt-trykk

lykke til og ta vare på kroppen

Skrevet

120/80 er jo det som er standard BT og det en tar utg pkt i- MEN en må huske på at mange mennesker lever med et NORMALT lavere blodtrykk enn 120/80. Da har de kanskje som et resultat av dette litt lettere for å fryse enn andre mennesker, men for dem er det normalt å ha dette lavere trykket uten at det er noe galt med det.

Når en blir gravid er det vanlig at BT synker noe, og da er det viktig å drikke godt slik at en unngår BT- fall (plutselig lavt BT) om BT er veldig mye lavere enn det normale individuelle BT. Ved BT fall vil de fleste føle seg uvel: svimmel, slapp, kaldsvette,klarer ikke stå oppreist, osv. BT er alltid lavere når man ligger enn når man står, så ved lavere BT enn normalt: bruk god tid når du skal opp fra liggende til sittende stilling!

Det er ingen som bruker betegnelsen 0/0 i BT. Det betyr at man ikke har noe blodtrykk eller sirkulasjon i kroppen og da puster man ikke heller...

Skrevet

0/0 var jo ment som en "spøk".. ja, da lever man ikke.. det finnes ikke noe fasit svar på hva som er farlig lavt bt... det er ubehagelig.. høyt bt kan være farlig, så man bør heller være "glad" man har lavt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...