Gå til innhold

Spekeskinke...


mammantilde2vakreste<3

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som spiser spekeskinke under graviditeten? Har liksom ikke turt, men det hører til sommeren syns jeg.. Enn med røke laks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tør ikke... Leste vi burde holde oss unna... (tror alt jeg leser om dagen)

Hmmm... Ligger det ikke no liste no sted da?

Over ting vi burde/skal holde oss unna... Har ikke lett, men burde jo finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både spekemat og røykelaks er anbefalt å holde seg unna når man er gravid. Anbefalingene ligger på www.matportalen.no.

 

Er selv kjempeglad i spekemat, for ikke å snakke om et saftig og rosa kjøttsykke fra grillen, men det blir ikke noe av det denne sommeren! Og i den store sammenhengen er det et ubetydelig offer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parmaskinke er en type spekeskinke ja.

Og ja, det anbefales å gjennomsteke kjøttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i spekeskinke og syntes det hører 17.mai til. Fikk tips av søsteren min om at de stekte spekeskinken på en restaurant hun jobbbet på tidligere. Så i dag stekte jeg spekeskinke omtrent som man steker bacon, litt annerledes, men veldig godt sammen med eggerørere syntes nå jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, spekeskinke er utrolig deilig om sommeren. Hørte fra ei venninne at hvis man fryste det kjøttet man skulle spise i et døgn først, så var det trygt. Hun gjorde det i sine to svangerskap, og hun har to friske og fine barn. Men jeg hadde ikke hørt om det før, så om det stemmer vet jeg ikke??? Kanskje det er flere som har hørt det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg spurte min Jordmor om jeg kunne spise røklaks om jeg frøs den i et døgn på forhånd, men da sa hun at de bakteriene vi frykter under graviditeten ikke dør ved frysing...

Men det går jo, som jeg så lenger oppe her, an å steke f.eks Parmaskinke til egerøre...veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man frykter i røyket laks er listeria, og da hjelper det ikke å fryse. Spekeskinka vil jeg tro er for salt for listeriabakteriene, men den kan inneholde toksoplasma, og denne tåler frysing dårlig. Jeg har likevel tenkt å være føre var.

 

Men stekt spekeskinke er jo godt da, i salater og lignende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hørt at hvis vi fryser spekematen så kan vi spise den, men tørr heller ikke å ta noen sjanser når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...