Gå til innhold

Har kranglet med mannen min - er det jeg som overreagerer? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten på 5 uker våkner 1 gang om natta for å få mat og da ammer jeg i senga. Noen ganger skriker han litt før han får ut rapen, men ellers er han rolig bortsett fra noen gryntelyder og koselyder. Nå har mannen min flyttet på eget rom fordi han ikke vil bli vekt om natta. Jeg liker ikke at han bare "stikker", men skjønner det og godtar det de dagene han skal opp tidlig. Han begynner kl 6 annenhver uke.

Det vi derimot kranglet om er de ukene han ikke begynner før 14.30. Han vil sove på eget rom da også, og sier at "det er ingen vits i at jeg skal bli vekt på natta fordi jeg har jo ikke pupp." Problemet er at vi også har en 2 åring som kommer inn til oss noen netter + at han kommer når han står opp en gang mellom 7 og 8 hver morgen. Jeg synes derfor mannen min kunne sovet på rommet de ukene han begynner sent, fordi han da kunne bært 2 åringen på rommet igjen om natta og tatt han om morgenen. Slik det er nå må jeg både amme og skifte bleie hver natt på minsten OG evt bære 2 åringen på plass OG stå opp kl 7 for å følge han inn der pappaen sover. Han går jo selvfølgelig automatisk inn til meg for det er det han har gjort hele tiden - skjønner jo ikke at pappaen er på et annet rom og at han heller skal gå til han.

Så... er det jeg som overreagerer når jeg synes dette er urettferdig eller? Føler at han stikker litt fra ansvaret og mener at han ikke kan forvente å få sove 8 timer i strekk hver eneste natt når han har en liten baby. Han har ikke vært oppe en eneste gang på 5 uker, for det er alltid jeg som skifter bleier om natta og bærer på han når han gråter. Dette synes jeg er helt greit, men når han i tillegg skal flytte på eget rom for å slippe å høre litt gryntelyder og raping når han tross alt kan sove til kl 7-8 da kjenner jeg at jeg rett og slett blir litt lei meg. Jeg er jo alene med begge barna fra 14.30 til 23 hver dag annenhver uke, så jeg synes det minste han kan gjøre er å avlaste meg med 2-åringen om morgenen og de nettene han kommer inn. Trenger virkelig noen synspunkter her, så hvis dere synes jeg er helt på jordet og forlanger for mye av han så får dere si det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å si det kort: du er ikke for storforlangende. mannen din er forelder han også, og må også stille opp! makan til latpeis :P

Gjest yrild
Skrevet

Du er ikke på jordet :-)

Synes nok at mannen din burde skjønt dette selv....

Her har vi en liten som våkner annenhver time og mannen min står opp iblandt når jeg vet at lillemann ikke våkner av sult og bysser stumpen i søvn.

Han tar også lillemann 1-11/2 time om morgenen (avhengig av hvor tidlig gullet våkner) før han går på jobb så jeg får sove litt. Uten denne ekstratiden på morgenen hadde jeg gått i 1000 biter tror jeg. Amming og det å aldri sove mer enn 2 timer i strekk i 5 mnd tar utrolig på kreftene og jeg tør ikke tenke på hvordan det ville vært hvis jeg hadde hatt en liten 2 årig skøyer i tillegg....

Det du skriver er fornuftig og forståelsesfullt. Bare forlang i vei du :-)

Skrevet

nei du overreagerer ikke. jeg synes han er forferdelig egoistisk som overlater alt på natten til deg. selv om han ikke har pupp som han sier, så kan han bære gutten når han er urolig og han kan skifte bleie og slik avlaste deg slik at du kan få hvile. det er ingen grunn til at han ikke skal gjøre dette selv om han skal på jobb. du er jo også på jobb hele dagen. jeg har selv en jente på 5.5 mnd og det har ikke akkurat vært lett bestandig. hun har nektet å sove og hatt kolikk, KISS osv osv. det har i flekkene vært jobb for ganske mange personer å ha henne en hel dag. jeg har stort sett vært alene med henne på grunn av husbygging, men de gangene jeg har hatt hjelp av familie har de vært helt utslitte etter en dag. jeg har sagt til samboeren min at det å være hjemmeværende med en baby som krever deg hele tiden er mye hardere enn å være på jobb, og det har jeg ikke fått protester på. selv om du sier babyen din er rolig så krever den uansett masse av deg, og å amme er slitsomt. jeg hadde ikke funnet meg i at han skal kunne sove hele natta og ikke stille opp. kjenner jeg blir provosert av hvordan han overlater ansvaret til deg. det er ufattelig egoistisk å kun tenke på seg selv og sin søvn. tar han ellers del i ting med ungene på dagtid? hadde jeg vært deg hadde jeg satt krav om at han skal ta sin del av nattskift og 2 åringen som kommer inn til dere. det er hans barn også og du har også behov for søvn!

Skrevet

Jeg syns heller ikke du overreagerer. Min mann deler rom med meg til tross for at gutteplutt kan kave litt med nattmat, og ofte utsetter nattmat til nærmere 5 om morgenen (mannen skal opp 6) og det her han som tar hun på 4 dersom hun våkner på natta eller står latterlig tidlig opp. Han kan klage på at han er trøtt (men det er jo jeg også) men han klager ikke på at han må "gjøre" noe... Heldigvis!

Skrevet

Hehe! Vi har ei tulle på 8 mnd. som fortsatt våkner mye om natten. I tillegg til en på 3 år....som regel er våken 1 gang.

Sambo tar gutten vår+at han ofte tar bort jenta vår til meg når hun våkner.

Han står opp 06.00 hver morgen, men klager aldri heldigvis. slik er det bare en periode!

Skrevet

HAN er helt på jordet her, IKKE du!

Her har pappan sovet på samme rom som oss hele veien, selv de første par mnd da nattamming og innsovning etterpå kunne ta opptil 2 timer hver gang...Han tok også alle bæsjebleiene på natta, på eget initiativ; syntes ikke det var rettferdig at jeg fikk all jobben på nattestid=) Han måtte også tidlig opp på jobb, men med ørepropper godt innplugget sov han seg stort sett gjennom amming og evt skriking.

Skrevet

Kjenner jeg blir irritert på dine vegne. Når han starter 1430, kan han hjelpe deg så du kan få sove ut du også, du trenger avlastning. Og han får ta seg av 2 åringen, du må stå på krava. Du har nok med minstemann og ammingen, det tar på, det er du som må våkne om natta og gi mat.

Skrevet

Et lite tips...Ligger minste barnet ditt på eget rom?

Jeg hadde jenta vår på eget rom etter hun var 3 uker gammel siden jeg alltid våknet av hver minste lyd.

Jeg hadde en AMMESTOL stående på rommet hennes som jeg brukte om natten sånn jeg ikke skulle vekke mannen min som skulle jobbe.

Jeg ammet 1 gang om natten første ukene så sov hun hele natten etter det. Men på morgonen eller på natten kan det være greit å ha en stol stående så du kan amme uten å tenke på at mannen din ikke får sove. Har selv en veldig soveglad mann som hater å bli vekt.

Selv har jeg problemer med å si ifra når jeg trenger avlastning å har en mann som ikke holder jenta si på 8 mnd mer enn kanskje 1 time daglig på det meste før han blir lei.

Vi har vært så heldige at hun har sover HELE natta omtrent siden hun var 2 mnd gammel. Men kanskje du skal prøve å sette ned foten? det kan jo ikke skade å si ifra når dere allerede krangler.

Kanskje han innser at han er pappa og ikke singel noe mer.

Skrevet

Kjære Bilba og gutta :)

Vis dette innlegget til mannen din, du! Det var fornuftig og saklig skrevet!

Lykke til, håper det ordner seg!

Skrevet

Jeg støtter deg! Å stå opp med baby på natta og i tillegg ta 2åringen på morgenen er UTROLIG slitsomt.

Hvis noen skulle flytte ut fra foreldrerommet så burde jo du (og babyen) gjøre det, slik at du ikke blir vekt når 2åringen kommer.

Skrevet

Du overreagerer absolutt ikke! Synes du skal la mannen din lese denne tråden jeg!

Har en mann som jobber turnus så han har både tidlig, ettermiddags og nattevakter. Han sover alltid sammen med oss.

Vi har to gutter. Eldstemann har akkurat fyllt to år og sover stortsett alltid godt, men det hender jo at vi må inn til han på natta og da er det mann min som oftest går. Lillebror er 5 mnd og er til tider mye våken på natta. F.eks i natt så var han våken 00:30 så hver time fra kl 2. Jeg tar han på natta, men da kl var 7 så stod mannen opp med han så jeg fikk sove en time til og kunne stå opp da storebror våknet.

Hvorfor skal han alltid være den som er uthvilt? Du jobber da hele dagen du også! Det er ikke fri å gå hjemme i permisjon, men mye jobb og ansvar!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Vi har hatt en prat om dette i kveld og han skjønner at det blir feil og overlate alt til meg. Og det skal sies at han faktisk HAR tatt 2 åringen hver eneste morgen når han begynner sent hittil + hver helg. Ikke at jeg plutselig skal ta han i forsvar, men han er veldig flink med størstemann og tar han med på mye. Men menn og babyer....vel, han føler nok at han ikke strekker helt til, siden det kun er pupp som roer han når han skriker osv.

Uansett: han foreslo som en annen her at jeg burde flytte ut, for da slapp jeg å bli vekt av storebror om morgenen. Jeg syntes ikke dette var noen god løsning, fordi vi har knapt nok tid til å gi hverandre et kyss i løpet av kvelden. Hvis vi i tillegg skal si natta og gå hvert til vårt så føler jeg at dette blir et steg i veldig feil retning. Vi går derfor for min løsning som er følgende: Babyen legges på eget rom (har lagt han der nå for første gang) og jeg og mannen deler fortsatt seng. Når jeg skal opp å amme om natte gjør jeg dette på babyens rom og sover evt videre i en seng som står der HVIS han er urolig. Hvis han sovner greit og raskt etter amming går jeg inn til mannen igjen og sover videre der. Så nå er alle parter fornøyde. Og jeg tror ikke jeg viser dette til han, for det tviler jeg på at han vil like noe særlig. Dessuten er vi ferdige med det nå, så det er egentlig ingen vits å helle mere bensin på bålet om dere skjønner :) Men takk igjen for mange gode svar.... godt å se at jeg ikke bare er hormonell.

Skrevet

Flott dere har pratet om dette..Du er såååå flink! UTROLIG STOLT AV DEG! Du har 2 barn å du greier å tillegg å komme deg gjennom dagene å nettene uten å klage.

Du er en super mamma...All ære til deg!

Kan tipse deg om at det er lurt å ha lite lys i rommet om natten når du ammer..Vi har kjøpt en LAVALAMPE som står på soverommer hennes når jeg ammer om morgonen. Da roer hun seg fort ned å sovner igjen med en gang.

Du kan også prøve å kjøpe en sovepose til den lille så kanskje det blir mer ro om natten..barn trenger noe trygghet rundt seg..Et teppe,en kosebamse,mammas lukt eller noe som kan holdes eller ligge inntil dem.

Skrevet

TUSEN takk for fine ord, Mamman til Charlotte Mille. Det varmet hjertet mitt... og takk for fine tips. Lavalampe har jeg faktisk - må løpe og kjøpe ny pære bare. Hittil har jeg brukt en sånn bitteliten bærbar lampe som lyser bare bittelitt, men lavalampe hørtes bedre ut. Sovepose ja - noen tips til hvilken evt? Han sover i bagen sin oppi sprinkelsenga og bruker skinnfell + dyne. Surrer et teppe rundt dyna, pluss at han har det trangt rundt hodet så han kan "buse" hodet inn i noe mykt. Men han sparker jo nesten av seg dyna allerede så må gjøre noe snart. Brukte sånn nattpose sist gang, men vi får se hva vi finner på ;)

Skrevet

Jeg kjøpte en fin en på Leketøysbutikken i nærheten her..Helt vanlig pose uten hender. Men med et lite teppe bake som du kan pakke barnet inn i med bårrelås fremme sånn at hendene ligger helt faste.

Hun sover såååå godt om natten.

Jeg legger åsso et sauskinn under så hun er varm og god.

Ha en god natt...Sov godt å husk å gi mannen din en god klem å ikke glem å si: TAKK FOR HJELPEN I DAG!

De sier det ikke men de trenger å høre slikt for å vite at de gjør noe rett.

Skrevet

Når jeg synes mannen min deltar litt for lite pleier jeg å spørre ham om det er JEG som har fått barn, eller om det er VI som har fått barn. Funker av og til i hvertfall.....

Skrevet

VI har gjort det som du selv sier: babyen paa eget rom, med babycall hoerer jeg alt som foregaar. Samboer sover med oerepropper naar det er mye staak og jeg har ammet paa rommet til tassen, og hatt en madrass der ogsaa for urolige netter. Kl seks (eller 5.30...) tar samboeren babyen og lar meg sove til 7.30. Naa er vi i gang med nattavvenning og samboeren har vaert oppe hver gang mini skriker til tross for en krevende jobb. Jeg synes ikke du forlanger for mye, det er jammen slitsomt aa passe baby hjemme ogsaa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...