Me&Mine Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Jordmor sa sist jeg var der at hun skulle bestille time til kontroll på sykehuset når jeg har gått 12 dager over tiden. Kan jeg kreve å få time før?
Julle&LilleBus Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har heller ikke overtidstime før 12 dager over termin. Synes det er leeenge. Vet ikke hva vi kan kreve. Men jeg har bestemt meg før å ringe til føden i dag å ta en "hvit løgn" om at jeg har kjent mindre liv og at jeg derfor ønsker å komme inn på sjekk pga bekymring. Så får jeg bare se om det funker Hadde termin 6.mai
Lystpåentiljeg Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 12 dager er helt vanlig. Skal inn da selv også. Så er det igangssetting to dager etter det, altså akkurat to uker etter termin, hvis de har tid på føden.
Lystpåentiljeg Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Vi er jo ikke på "ekte" overtid - det er jo først fra 14 dager etter termin.
Me&Mine Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2009 okay håper jeg slipper å vente så lenge.. har lyst å få han ut NÅ! ;D
Ooops I did it AGAIN Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 Skjønner ikke hvorfor de klarer å tylle i folk dette med "ekte" overtid. Forskningen som er gjort sier etter ul-termin, ikke 14 dager etter det igjen. Jeg stoler overhodet ikke på at "det ikke er noe problem" å gå 2 uker over termin. Og til svar på spørsmålet til HI, jeg synes det er altfor lenge å vente! Dersom dette skjer meg kommer jeg til å rope Ulv ulv opptil flere ganger!
Julle&LilleBus Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 Sant det. Innenfor faget regnes det som overtid først når det er gått 14 dager over termindato, men som du sier så er mye overtids-forskning basert på fra Ul termin, og ikke 14 dager etter det. For de som så Puls på Nrk for litt siden kunne man også se hvordan risikokurven steg betraktelig mellom uke 41 og 42.. Ikke meningen å svartmale og være pessimistisk, men tror egentlig bare det er opp til hver enkelt å kjenne etter hva som føles riktig for dem.. Om de vil ta kontakt med jordmor/lege/føden dersom de er bekymra og synes det er lenge å vente, eller om de føler seg trygge og velger å vente.
Lykke X 4 Skrevet 12. mai 2009 #8 Skrevet 12. mai 2009 Du er heldig som skal føde ved et sykehus hvor 12 dager over termin regnes som overtid. Hvor jeg skal føde er det 14 dager. Interessant det som kom fram i "Puls", virker som om at helsemyndighetene vektlegger mer hensynet til ressurser, økonomi og personale, enn hensynet til oss gravide/barnet. Men jeg tror det bare er spørsmål om tid før dette blir endret. Det er mange i fagmiljøet som er skeptisk til den praksisen som føres idag. Sjekk den "nei til å gå mer enn en uke over termin-gruppa" på facebook. Jeg vet at flere av de som støtter opp der bla. er jordmødre, sykepleiere og leger.
Lykke X 4 Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Se her hva de sier ved sykehuset innlandet: http://www.jordmorforeningen.no/tj/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2008/Overtidig-svangerskap/Induksjon-fra-dag-11-som-fast-praksis Stå på krava, damer
Julle&LilleBus Skrevet 12. mai 2009 #10 Skrevet 12. mai 2009 Jeg hører til Tromsø sykehus (UNN), og her regnes det også 14 dager over. Bare at jeg har fått overtidstime 12 dager over. Jeg tror kanskje også det er et spørsmål om tid før endring. Snakket med jordmoren min om dette, og hun trodde det samme. At resten av landet etterhvert kom til å følge St.Olavs og Lillehammer (?) som praktiserer det slik at kvinnen selv har noe å si etter en uke over termin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå