Gå til innhold

Dra på dugnad eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjenner absolutt ingen her vi bor nå. Nettopp kommet og vårt barn har begynt i barnehagen. Det skal være dugnad på fredag, på kveldstid. Da sover som regelt vårt barn. Mannen er ute på jobb og jeg sitter alene. Nettopp begynt i ny jobb, og føler ikke at jeg kjenner noen så godt at jeg vil la dem være barnevakt.

Hvordan si fra på en fin måte at jeg virkelig ikke kan komme på dugnaden? Jeg hintet frempå da det ble bestemt at det kanskje kunne være litt tidligere på dagen, slik at vi kunne ha ungene med. Det er alltid mange som bare ser på under dugnader har jeg erfart. Så da kunne vel de ha hatt øynene på de ungene som var med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bak en kake og si at desverre kan du ikke komme.

Jeg har kake i ovenen nå som jeg skal bort med etter på.

Skrevet

Rart at de har lagt dugnaden så sent? Vi har dugnad idag, fra 3-5, det er jo en grei tid, hjem i passe tid til middag også. Ungene er med og hjelper til.. :)

Synes du hadde god grunn til å ikke komme. Bare si fra at du har dessverre ikke mulighet fordi mannen må jobbe og dere har ikke barnevakt. Men om ønskelig kan du bidra med noe annet, f.eks. en kake.

Ellers er det jo mange som bare gir blaffen også. Er dugnadsplikt i vår kommune, ifjor var det foreldre til ca 4 av 14 barn som gadd å stille på dugnad...!! Sløvt.. Ingen straff får de heller - tviler på alle hadde like god grunn som deg!

Skrevet

"Er dugnadsplikt i vår kommune". Hva mener du med det? Mener du at det er en kommunal barnehage? Dugnader er frivillige i kommunale barnehager, det er bare private som kan pålegge dugnadsplikt.

Skrevet

det må jo være en ypperlig sjangse for deg å bli kjent med nye folk,der du nå bor.

og er vel ikke noe problem å ta med barnet,når alt kommer til alt,det er snakk om vilje.

Skrevet

Det er en kommunal barnehage, og i skrivet om dugnaden står det: "Det er dugnadsplikt i xxx kommune"... så ikke vet jeg..?

Skrevet

Snakk om vilje?

Jeg har vilje til å ta med ungen vår ut kl 20.00 for å drive dugnad i to time ja, men om ungen har den samme viljen det vet jeg ikke. Tror du burde la fingeren dine være i ro, når det er tydelig at du ikke vet hva du skriver.

Takk til dere andre som svarte, jeg tror jeg baker en kake og sier at neste gang får vi ta den en helg eller tidligere.

hi

Skrevet

Du møter helt sikkert forståelse for at du ikke kan delta når det er så sent og at du faktisk er alene med barnet ditt den dagen.

....og møter du ikke forståelse så er det ikke du som har et problem for å si det sånn.

Lykke til.

Skrevet

nå kan jeg iallefall ikke la være å svare deg.

er det noe problem å ta med barnet??? ikke skriver du alder heller,men jeg regner med at h*n er over året.Må vel være mulig å ha en vogn til å sove litt i vel,eller slappe av?

så jeg tror det er vilje.

Skrevet

Jeg syns kl.20.00 var sent for dugnad, men du har kanskje tenkt at da er ungene lagt og en av foreldrene kan stille. Siden du da er alene syns jeg det var en god ide at du lager en kake og sier at du desverre ikke har barnevakt og mannen er borte.

Vi hadde dugnad fra kl.17.00 og jeg hadde med ene ungen mens mannen var hjemme med yngste. Syns det passet bedre.

Skrevet

Her skal vi ha dugnad kl. 17 idag.

Jeg synes ikke det er snakk om vilje eller uvilje. Jeg hadde ikke tatt med et lite barn med ut i vogn kl 20.00 hvis jeg var alene.

Tenker HI kjenner barnet sitt best. Kan godt hende hele kvelden blir "ødelagt" pga brudd på rutiner. Kanskje barnet ikke liker å sitte i vogn? Ikke lett å være med på dugnad hvis hun har f.eks en 1 åring som skal fly i bena på henne.

Gjør det som passer deg og barnet ditt best, du.

Skrevet

Hehe, jeg synes jeg ser tre-åringen vår sovende i en vogn! Det hadde IKKE gått.. :oP

Skrevet

Her skal det være dugnad fra kl 17-20. Jeg har bare tenkt til å delta i 1 time. Altså fra kl 17-18. Er nemlig avhengig av å få barnet mitt i seng senest kl 19 da vi må opp kl 06 hver morgen. Om folk mener det er en dårlig unnskyldning får være deres sak. Det bryr jeg meg fint lite om. Stiller opp på det jeg kan og ferdig med det.

Så jeg synes du har en god grunn til å ikke delta. Sier seg selv at ikke alle unger sovner i vogner ute hvor som helst.

Skrevet

Hvis 4 av 14 møter og dette ikke for konsekvenser for 10 andre, tror jeg trygt vi kan si at dette "bare" er en moralsk plikt til å møte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...