Julle&LilleBus Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Jeg vurderer om jeg skal ringe til føden og ta en hvit løgn i dag.. Jeg er 6 dager på overtid og har ikke kontroll med jordmor før lørdag. Var sist på kontroll torsdag. Synes det er lenge å gå over en uke uten kontroll av forholdene inni der.. Tenkte jeg skulle si at jeg har kjent mindre liv og er bekymra, at jeg håper å komme inn for en liten sjekk.. Eller blir dette for dumt?? Jeg har ikke lyst til å gå til legen. Har bare gåt til ham to ganger helt i begynnelsen, og han forteller meg ingenting. Må nesten spørre han om alt selv, og hva vet vel jeg som førstegangs..?
Lykke X 4 Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Skal jeg svare deg helt ærlig (og nå regner jeg med at jeg får kjeft;))? Jeg er såpass skeptisk til det å gå lenge over terminen. Det skremmer meg faktisk veldig, har jobbet på en nyfødt/prematur enhet og har selv født et barn på over 5 kg 9 dager over termin. Hadde jeg vært i den situasjoen du beskriver, så hadde jeg faktisk ringt og mast, ja, til og med kommet med en slik løgn. Jeg mener faktisk at dette er en hvit løgn å regne. Det er faktisk lenge til lørdag,når man er 6 dager over terminen (? ikke "ekte" overtid vel?)
Julle&LilleBus Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2009 Takk for svar.. Jeg hadde Ul termin 6.mai og mens termin 1.mai. Jeg blir ikke satt igang før 20.mai, hvis det skulle bli aktuellt. Trenger ikke nødvendigvis at gjør noe for å modne/sette i gang i dag, men vil bare ha en sjekk av forholdene. Jeg er også skeptisk til å gå for lenge over termin.. Skummelt det og!
Lykke X 4 Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Ta en telefon til føden du Det hadde jeg gjort. Man skal lytte til bekymringene sine. Godt å kunne fått sjekket at alt står bra til.
Lystpåentiljeg Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Jeg har hatt min siste kontroll hos jordmor/lege, så skal ikke på noe sjekk før overtidskontrollen på sykehuset den 19. Dette er mitt andre barn, og jeg bekymrer meg lite - så lenge jeg kjenner liv hver dag. Hvis du føler at dette er riktig for deg, så tar du en hvit løgn. Skjer vel antakelig ikke stort mer at de legger deg en halvtime-time på ctg for å sjekke puls og fosterbevegelser.
Julle&LilleBus Skrevet 12. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2009 Ok. Jeg har overtidskontroll den 18. Men hvis de sjekker det, er jeg fornøyd. Er igrunn bare det jeg vil ha; en sjekk
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 Sansynligvis får du bare en ctg/sparketest og muligens en ultralyd der de sjekker om fosteret beveger seg normalt, fostervannsmengde, leie og evt størrelse... Det var det jeg fikk når jeg var inne pga lite liv i forrige uke, sjekket ikke BT, urin eller lignende... Og jeg har risikosvangerskap... Jeg ville heller sagt det som det var jeg, at du bekymrer deg fordi det er så lang tid mellom kontrollene. Da får du kanskje en sjekk av de tingene du faktisk bekymrer deg for, og ikke en sparketest som bare forteller deg at babyen sparker som den skal (for du merker vel normalt med bevegelser?). Evt gått til legen selv om du må spørre om ting selv, eller kanskje hørt om du kan få en kjapp sjekk hos jm av BT, urin, SF-mål osv...
muffis♥ Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Hva er du bekymret for egentlig? Hvis alt har vært normalt i svangerskapet, og du kjenner gode spark/bevegelser, så er nok alt helt fint. Jeg jobber selv på en fødeavdeling, og vi har mistanke om at mange tar en hvit løgn for å få en sjekk. Mange ganger buler magen mens mor sier hun kjenner lite bevegelse... Mye ressurser blir brukt på slike kontroller, og vi har det nå travelt nok som det er. Synes du skal slappe av, jeg, og heller ringe hvis du virkelig er bekymret. Det er helt normalt å gå litt på overtid. Blir det ca 12 dager skal du jo uansett inn til en sjekk...
Miss Elizabeth Bennet Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 Men hvis du faktisk er urolig, lyver du jo ikke? Du har rett til å bli sjekket om du er urolig for barnet, ikke bare om du ikke har kjent liv. Så jeg ville ha ringt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå