Gå til innhold

Raskeste vei til studiekompetanse... 20 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt barne- og ungdomsarbeiderfag som privatist, uten å være tilknyttet noen skole, så jeg har ingen å spørre.. Kan jeg ta allmenn påbygging som privatist nå fra høsten av? Må jeg være tilknyttet en skole? Hvilke fag er det jeg må ta for å få generell studiekompetanse?

Blir 21 i år, så jeg får ikke gått unde 23/5 regelen. Er det greiere for meg å vente i nesten to år, så jeg får gått under den regelen? For da må jeg ta seks fag, om jeg har skjønt det riktig. Vil gjerne gå på lærerhøyskolen. Får jeg noen alderspoeng eller andre fordeler med å vente i to år? Eller er det lettere å komme inn der om jeg tar studiekompetansen nå?

Har så mange spørsmål, og ingen å stille dem til... :) Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du alle allmennfagene som i barne- og ungdomsarbeidere fra vgs har? I så fall er det vel ikke så stor forskjell, tror jeg.

Ellers ville jeg tatt kontakt med rådgiveren på nærmeste yrkesfaglige vgs og spurt der.

Skrevet

har alle de almennfaglige fagene ja. Norsk, Engelsk, Matte, Kroppsøving, Naturfag og sammfunsfag. Men det er bare toårig yrkesfag.

Skrevet

Ja, men da er vel de fagene du tar på påbygg de samme som du trenger under 23 / 5 regelen, kanskje med unntak av et valgfritt programfag. Da tror jeg ville bare ha begynt på fagene om jeg var deg, og så sett om du gadd å ta dette programfaget eller om du vil vente til du blir gammel nok til å slippe.

Skrevet

Man slipper ikke selvom man er over 23år. Tingen er at man da må ha jobbet i 5år.

Jeg ble utdannet helsesekretær i 2002. Har ikke jobbet som det og nå er jeg 25, straks 26, jeg begynte på generellstudiekompetanse høsten i fjor.

De fagene jeg må ta er Norsk, matte, historie og naturfag. Jeg slipper samfunnsfag og engelsk. Etter reform 94. Engelsk slipper man fordi departemanget har godkjent 4 timer, man må egentlig ha 5 timer med engelsk. Jeg hadde 4 timer på VK1. Samfunnsfag slipper man fordi man bare må ha 2 timer i uka og det hadde jeg også da jeg gikk helsesekretær.

Jeg hadde også matte, norsk, historie og naturfag på VK1 og GK, men man har får få timer.

Derfor må man ta generellstudiekompetanse.

Hadde jeg vært det så hadde jeg søkt meg inn på vanlig videregående skole fjerde år påbygg eller tredjeår på bygg. (jeg går går fjerde år).

Jeg drøyde dette så lenge, og hoppet nå i det, og jeg er ferdig om 1mnd. Åååå så glad jeg er som endelig bare hoppet i det og det var ikke vanskelig som jeg trodde.

Nå går veien videre til høyskolen.

Skrevet

Kan også legge til at jeg startet på sonans i 2003, betalte over 30 000kr for å få generellstudiekompetanse. Hoppet av der siden det ble for mye med jobb og skole.

Angrer at jeg ikke søkte meg inn på vanlig videregående skole, da hadde jeg sluppet den store utgiften og lån fra lånekassen.

Skrevet

Jeg har vært i full jobb siden jeg var 17, og får dermed minst 5 år i yrkeslivet når jeg blir 23, men problemet er at jeg MÅ jobbe fullt. Vi har stort boliglån og alle utgiftene som hører med et hus, og samboer tjener ikke nok til at jeg kan jobbe mindre. Dermed kan jeg ikke melde meg opp hos en vanlig videregående skole. Har nå tatt 2 år som privatist uten at det ble for mye for meg iforhold til jobben, men påbygging sies jo å være et svært krevende fag, ihvertfall i forhold til feks den norsken og matten man har på yrkesfag. Er redd jeg ikke får noen å spørre, om jeg sliter med å forstå enkelte fag... :) Er ellers ganske "skoleflink" og tar ting lett, så det går nok greit å lese på egenhånd, men blir dumt å stå fast uten å komme videre...

Skrevet

Hva med og ta allmenn påbygning / generell studiekompetanse gjennom Nki ? Her stiller de ikke krav til at du er fyllt 23 år som hos feks Nks...- Og du får veileder underveis , via nettskolen. Her er det også andre du kan spørre til råd om du har behov for det. Min eldste datter har akkurat tatt dette , har 2 eksamen igjen. Hun var ferdig hjelpepleier forrige skoleår. Hun søkte seg inn på vanlig videregående skole for og ta allmenn påbygning , og var kommet inn , men fylkeskommunen nektet og betale for skoleplassen... Hun fylte 20 år i forrige uke.

Skrevet

Det kommer litt ann på hvor mange uketimer du har fra før.. Men jeg vil annta at du får godskrevet engelsk og samfunnsfag, sånn at du tar norsk, historie og naturfag. Så må du i tilegg ta et valgfag vis du ikke har fagbrev.

Jeg driver selv med dette nå som privatist.

Så du kan ta det nå som privatist, eller du kan begynne på påbygging på vanlig vgs, ta det igjennom nettstudie, f.eks nki eller nks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...