Gå til innhold

dere som har barn med menn med annen relgion?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør av ren nysskjerrighet, Blir barna automatisk det samme som far eller mor? Hvordan gjør dere det i høytider? oppdrar dere barna i en tro eller 50-50?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som vil si noe om dette?

Skrevet

Siden du mangler svar; vi er ikke religiøse noen av oss, men kommer fra slekter med to ulike religionstilhørigheter. Vi kan godt finne på å markere både jødiske og kristne høytider (er forøvrig ofte de samme i litt ulike versjoner), men i en veldig sekularisert utgave uansett.

Det er ingen automatikk i hvilken religion (om noen) barna skal tilhøre. Vi har flere vennepar som tilhører ulike religioner, og de fleste av dem oppdrar barna med skikker og historier fra begge religioner, men uten å døpe etc. F.eks kjenner jeg kristen-muslimske familier som ikke spiser svin, men sender ungene på katolsk barneskole og feirer både jul og id.

Skrevet

Vi er begge kristne men jeg er protestant og han er russisk ortodoks. Er jo ikke store forskjelden egentlig, men svarer siden du ikke fikk noen andre svar. En stor forskjeld er at de feirer jul 7 januar istedenfor 24 desember. Påsken er også en uke eller to etter den vi feirer her. Siden vi bor i Norge følger vi de norske feiringene. Og siden det nok kommer til å bli meg som snakker mest med ungene om religion kommer de til å vokse opp som protestanter.

Jeg tror det er veldig sjeldent at to som er veldig sterkt religiøse i hver sin tro finner sammen. Det er nok som regel slik at en føler sterkere for sin tro enn den andre, evt at ingen av dem føler så sterkt for sin tro. Ellers er det sikkert mange som velger å følge den religionen som står sterkest i landet de bor i.

Skrevet

Tusen takk for svar! grunnen til at jeg spør er at bestevenninen min er sammen en fra en annen relgion enn seg selv. Og jeg føler at det er kun den ene religionen som dominerer. og jeg synes ikke det blir riktig når begge er ganske sterke i sin tro.

Skrevet

Hvordan de vil oppdra ungen(e) sine må vel nesten de finne ut av, men det er en typisk ting som er lurt å snakke om før man får barn fremfor etterpå.

Skrevet

Hei.

Jeg er et jehovas vitne og pappan er vanlig "kristen"

Det blir det konflikter av :-( :-(

Skrevet

Hei.

Min samboer er lutheraner og jeg er ortodoks kristen. Ikke så veldig stor forskjell annet enn den julianske/gregorianske kalenderen og sermonier i kirken...

Vårt barn skal døpes i min kirke da jeg føler tilknytning til denne og jevnlig går til messe. Min samboer går knapt nok i kirken julaften.

Både han og hans familie synes dette er problemfritt.

I forhold til å "arve" religionen er det vel mere tradisjon for at barna arver sin fars tro i islam og mors tro i jødedommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...