Gå til innhold

HVorfor er full liggestilling så viktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke se at det skal være ubehagelig eller skadelig for barnet å ikke ligge helt flatt. Så hva er grunnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn skal ikke "bære" seg selv og sin vekt, før de klarer å sitte selv. Det har med ryggens utvikling å gjøre.

Skrevet

Og jeg som leste "Full likestilling" og forberedte et langt foredrag for deg her..

Skrevet

He he dunder .. synn at oppdaget lesefeilen da

Skrevet

I USA hvor jeg bor er det nesten ingen vogner med full liggestilling, ikke engang for nyfødte. Her går det bra med de barna. Rart det skal være så "farlig" her i Norge.

Skrevet

Nå er barn i USA senere i en god del utvikling også da så det må man jo ta med i beregningen. Nordmenn bruker også vogna mer enn enn veldig mange i USA. Norge er også langtr framme på en god del foskning når det gjelder spedbarn. Som turvogn er det jo ikke så farlig om de ikke ligger 180´, men det er hva man gjør mesteparten av dagen. Usa og Norge er jo to veldig ulike kulturer og det må man ta med i beregningen når man velger hvilken vogn man vil ha.

Skrevet

jeg har hørt fra fysio at de skal ligge helt rett for å få sjansen til å trene hele kroppen.

løfte på beina og rumpa.. veive med armer. ha sjansen til å ha hodet tilbake.

visst de får for mye "hjelp" til å ligge i hvilestilling med bein og armer kan de bli veldig trege i utviklingen.

jeg syns det hørtes veldig logisk ut..

samme som at det er lurt å legge de på magen slik at de kan trene nakken. så trener de mange kroppsdeler når de ligger flatt på ryggen.

Skrevet

Men altså, mange av de vognene jeg har sett som ikke er helt flate er ikke langt i fra. Kan det da ha så mye å si? Kan umulig tenke meg at ryggen bærer seg selv i denne vognen?

http://www.koelstra.com/nl/pushchairs/latinique/latinique-khaki/index.php/cPath/1_71/language/en/products_id/266

Mitt barn ligger ikke hele dagen i vogn heller, så at "ikke helt flat" liggestilling skulle ødelegge utviklingen hennes synes jeg høres rart ut.

Er det en spesiell aldersgruppe en anbefaler/ikke anbefaler det for?

Vi har foresten fått anbefalt å legge henne i "oppoverbakke" noen ganger fordi hun har en helsetilstand som gjør det vanskelig å puste.

Skrevet

Om du hever hodeenden på sengen ved å ha bøker eller lignende under bena ved hodeenden av sengen vil ungen fortsatt ligge "flatt" med kroppen.

Men i en vogn som du viset vil rumpen sidde ned i en dump. Det er akkurat slike vogner som ikke er annbefalt fra nyfødt og frem til ungen klarer å sette seg opp selv(som regel mellom 8-10 mnd). Men du kan selvfølgelig la ungen sitte på nederste hakket små stunder uten at det vil ha noen særlig betydning for ryggen.

Skrevet

altså, den linken viste jo en trille, ikke en vogn. Spedbarn skal ligge flatt, sånn er det bare, de skal ikke sitte før de klarer å sette seg opp selv.

Skrevet

Jeg vet at spedbarn ikke skal sitte før de kan det selv, jeg er ikke blåst. Jeg mener bare at det er forskjell på å ligge i slakk oppoverbakke og å sitte.

Vognen jeg linket til er en sportsvogn, ikke en trille. I en slik vogn ville jeg ha lagt babyen på seteryggen og ikke i setet. Likevel tror jeg faktisk ikke den lille hellingen har mye å si om h*n ligger nede i dumpen.

For noen år siden skulle ikke babyer sitte i bilstol eller vippestol mer enn 20 minutter, da var det kriiiiiise. Nå skal de få pauser når de virker ukomfotable, noe min 5 mnd gamle baby aldri har gitt utrykk for i bilstolen. Er jeg helt på tur som regner det som sansynlig at det også gjelder her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...