Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Kan ikke se at det skal være ubehagelig eller skadelig for barnet å ikke ligge helt flatt. Så hva er grunnen?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Barn skal ikke "bære" seg selv og sin vekt, før de klarer å sitte selv. Det har med ryggens utvikling å gjøre.
Dunder Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Og jeg som leste "Full likestilling" og forberedte et langt foredrag for deg her..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 He he dunder .. synn at oppdaget lesefeilen da
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 I USA hvor jeg bor er det nesten ingen vogner med full liggestilling, ikke engang for nyfødte. Her går det bra med de barna. Rart det skal være så "farlig" her i Norge.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 Nå er barn i USA senere i en god del utvikling også da så det må man jo ta med i beregningen. Nordmenn bruker også vogna mer enn enn veldig mange i USA. Norge er også langtr framme på en god del foskning når det gjelder spedbarn. Som turvogn er det jo ikke så farlig om de ikke ligger 180´, men det er hva man gjør mesteparten av dagen. Usa og Norge er jo to veldig ulike kulturer og det må man ta med i beregningen når man velger hvilken vogn man vil ha.
Gjest Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 jeg har hørt fra fysio at de skal ligge helt rett for å få sjansen til å trene hele kroppen. løfte på beina og rumpa.. veive med armer. ha sjansen til å ha hodet tilbake. visst de får for mye "hjelp" til å ligge i hvilestilling med bein og armer kan de bli veldig trege i utviklingen. jeg syns det hørtes veldig logisk ut.. samme som at det er lurt å legge de på magen slik at de kan trene nakken. så trener de mange kroppsdeler når de ligger flatt på ryggen.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #8 Skrevet 12. mai 2009 Men altså, mange av de vognene jeg har sett som ikke er helt flate er ikke langt i fra. Kan det da ha så mye å si? Kan umulig tenke meg at ryggen bærer seg selv i denne vognen? http://www.koelstra.com/nl/pushchairs/latinique/latinique-khaki/index.php/cPath/1_71/language/en/products_id/266 Mitt barn ligger ikke hele dagen i vogn heller, så at "ikke helt flat" liggestilling skulle ødelegge utviklingen hennes synes jeg høres rart ut. Er det en spesiell aldersgruppe en anbefaler/ikke anbefaler det for? Vi har foresten fått anbefalt å legge henne i "oppoverbakke" noen ganger fordi hun har en helsetilstand som gjør det vanskelig å puste.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Om du hever hodeenden på sengen ved å ha bøker eller lignende under bena ved hodeenden av sengen vil ungen fortsatt ligge "flatt" med kroppen. Men i en vogn som du viset vil rumpen sidde ned i en dump. Det er akkurat slike vogner som ikke er annbefalt fra nyfødt og frem til ungen klarer å sette seg opp selv(som regel mellom 8-10 mnd). Men du kan selvfølgelig la ungen sitte på nederste hakket små stunder uten at det vil ha noen særlig betydning for ryggen.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #10 Skrevet 12. mai 2009 altså, den linken viste jo en trille, ikke en vogn. Spedbarn skal ligge flatt, sånn er det bare, de skal ikke sitte før de klarer å sette seg opp selv.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #11 Skrevet 12. mai 2009 Jeg vet at spedbarn ikke skal sitte før de kan det selv, jeg er ikke blåst. Jeg mener bare at det er forskjell på å ligge i slakk oppoverbakke og å sitte. Vognen jeg linket til er en sportsvogn, ikke en trille. I en slik vogn ville jeg ha lagt babyen på seteryggen og ikke i setet. Likevel tror jeg faktisk ikke den lille hellingen har mye å si om h*n ligger nede i dumpen. For noen år siden skulle ikke babyer sitte i bilstol eller vippestol mer enn 20 minutter, da var det kriiiiiise. Nå skal de få pauser når de virker ukomfotable, noe min 5 mnd gamle baby aldri har gitt utrykk for i bilstolen. Er jeg helt på tur som regner det som sansynlig at det også gjelder her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå