Gå til innhold

Flere med menn som er skikkelig anti-rosa til gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sønner, og mannen nekter plent at guttene skal få noe som helst rosa. Rødt er helt greit, også orange, og til og med lilla finskjorte, men rosa er uaktuelt. Ikke engang tøfler får de i rosa selv om de vil ha det. Jeg har kranglet meg til at de har en dukke, men å kjøpe dukkevogn og sånt er også helt uaktuelt.

Så jeg begynte å tenke at han sikkert bare hater rosa og dill, men slik er det ikke. Nå venter vi jente, og han ba meg bestille vogn med rosa på, kom hjem med søt rosa babykjole og hårstrikk (optimist, hehe...) og annet dilldall og gleder seg visst veldig til å få en liten jente i hus.

Syns han er litt morsom jeg, men vet ikke helt om jeg liker at det skal være så store kjønnsforskjeller for ham. Har spurt ham om hva han gjør om guttene begynner å leke med jenten sine dukker og sånt, og da sier han at det er helt greit, han vil bare ikke kjøpe sånt til gutter?!?

Flere med slike menn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er da en helt normal reaksjon fra din mann. Er temmelig sikker på at alle menn, og også damer vil tenke slik. Rosa er for jenter :-)

Skrevet

HI her

Synes nå de kunne fått i det minste noen gummistøvler eller tøfler i rosa dersom det betydde mye for dem, men jeg bøyer av her siden han er så veldig i mot det. Ser heller ikke problemet med dukkevogn og slikt til gutter, de skal jo kanskje bli pappaer en dag og trenger da like mye trening i lek de som jenter vel?

Skrevet

Aldri tatt det opp med han, men regner med det er totalt uaktuelt med rosa til gutt... Men så mener jo jeg det samme da. Rødt og orange går bra, og blått til jenter. Men rosa er forbeholdt jenter, er jo prinsessefarge;-)

Skrevet

Rosa er jo veldig jentete og passer ikke på en gutt.

Skrevet

For meg er det naturlig at jenter har rosa og guttene har blått.

Og min mann hadde ikke syns det var greit at gutten vår skulle hatt mye rosa.

Likestilling er jo ikke å gjøre kjønnene like, men at de skal få samme muligheter. Jeg synes det er greit at man skiller på gutt og jente. Det ER forskjell på gutt og jente og slik vil det alltid være.

Men at jenter og gutter ikke skal få samme muligheter ute i samfunnet det blir en annen sak.

Ei jeg kjenner som er mamma lot sønnen leke med barbie, men han sa bare brrrrrrom og lata som det var biler. Så det er nok genetisk også.

Får jeg jente så blir det å gå i mye rosa, blir det gutt så blir det å gå i mye blått ;)

Skrevet

Jeg synes det er ganske drøyt at mannen din vil nekte barna sine en dukkevogn. Han innrømmer i allefall at kjønnsforskjeller er skapt og ikke naturgitt, for var de naturgitte kunne du jo badet gutter i dukker uten at de ville lekt med dem..

Skrevet

Ja, jeg syns også det er litt drøyt, men dette betyr mer for ham enn meg, så derfor bøyer jeg av. Har andre ting der han må bøye av på som betyr mer for meg enn ham.

Guttene har en dukke, men de leker nesten aldri med den, noe jeg forstår godt når de ikke har noe tilbehør til den. Heldigvis hadde han ikke noe i mot lekekjøkken da, og det er flittig brukt omtrent hver dag :-)

HI

Skrevet

Pøh, det er en tillært reaksjon og slett ikke normal med mindre man ønsker å være sånn. Ordentlige menn er ikke redde for litt rosa.

Skrevet

Du kan jo forøvrig minne mannen din på at å leke med dukker stimulerer empati og omsorgsevne hos barn, men han ønsker kanskje ike at barna sine skal bli empatiske og omsorgsfulle?

Skrevet
At gutter leker med barnevogn, dukker og minikjøkken er jo bare helt topp. Og omvendt at jenter får snekkerutstyr. Men å kle gutter i rosa blir bare sært i mine øyne, men selvsagt er det jo fordi det er en tradisjon og en vanesak. Ser ikke problemet med å kle barna sine forskjellig etter kjønn. Men nå det kommer til lek og stimuli synes jeg ikke man skal gjøre forskjell. Men hvorfor må de der barnevognene/dukkevognene alltid være rosa, kan de ikke komme i flere farger??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...