Gå til innhold

Gradert foreldrepengeuttak.. trenger hjelp.. (samme som skravle og 2. tri)


06 <3 09

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er student og ba barnefar i dag sjekke på arbeidsplasen sin hvilke dager som evt kunne passe for dem at han er hjemme hver uke, da vi ønsker at han skal ta gradert foreldrepengeuttak (jeg skal ta 70 studiepoeng til neste år og har termin i september 09). Barnefar fikk til svar: "Det praktiserer vi ikke her, så det får du ikke lov til", så ble han sendt ut av kontoret. Er det virkelig slik? Han fikk ikke forklaring heller. Er det noe vi kan gjøre som "tvinger" arbeidsplassen til å se på dette?

 

Har tidligere hatt problemer, da vi skulle på ultralyd fikk han beskjed om at han "hadde vel store tøfler" som måtte være med "kjerringa" på ultralyd. -Om hun ikke klarte slikt alene??..

 

Er det lov å holde på slik?? Håper noen kan hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Herregud...dette er det dummeste jeg har hørt.Les "dine Penger" nå,der står det masse bra info ang forskjellige måter å ta permisjon på alt etter hva som lønner seg best for dere foreldre.

 

Å være med på UL har vel ingenting med at man er tøffel....det er jo hva man har lyst til å være med på og hvor mye man intresserer seg for det som skal skje,syns dette er en form for trakasering jeg....og jeg syns virkelig ikke at det går ann.

Bare så det er sagt.....min mann har vært med og han er absolutt ingen tøffel.....han er ordentlig MANN,Handy og alt..og han syns dette var kjempeartig å se alt sammen.Tror bare sjefen er en forbaska pingle som ikke tørr.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ... I "dine penger" står det om disse reglene ang fleksibelperm : Begge kan begnytte seg av fleksibelt utttak aog ordningen kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel/adopsjon.Hele stønadsperioden kan i utganspunktet benyttes til fleksibelt uttak,med unntak av av tre uker før og seks uker etter fødsel.

Dersom mor ikke har opptjeningsrett,kan far benytte hele perioden på 29/39 uker til fleksibelt uttak.

 

Foreldrepengeperioden kan utsettes i sin helhet ved a begger jobber fulltid,eller ma kan veldge å få et gradert uttak ved å jobbe deltid.

Men man må søke,slik gjør du det : For å ta i bruk fleksibelt uttak må du inngå en skriftlig avtale med din arbeidsgiver.NAV har et skjema for slike avtaler.Her sakl dere ta med arbeidsperioden lengde,stillingsprosent og hvodan uttaket av foreldrepenger skal være.

Man kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger og på den måten forlenge uttaksperioden.

Det siers at det er bedre å ha noe kontakt med arbeidstaker i permisjonstiden enn ingenting.

 

Det står også at Delvis permisjon baseres på en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres,SKAL oppfylles med mindre dette medfører vesentlig ulemper for viksomheten.

 

Så etter det jeg forstår,så skal mannen din kunne velge dette med en søknad så sant det ikke skaper problemer for bedriften han jobber i.Men har hørt at en bedrift skal strekke seg laaangt for at det også skal være bra for dere å gjennomføre.

 

Det står et kjempebra innlegg i "dine penger" ang mor uten opptjening...hvor moren er i studier når hun får barnet og hva faren burde gjøre.

Han benytter seg av delvis permisjon og hun fikk hjemp av Lånekassen som rådet henne til å fortsette som heltidsstudent.

Her fant de smutthullet...og får både i poe og sekk,for få vet om ordningen som gir mor fulle rettigheter hos Lånekassen og far mulighet til å få 29 uker permisjon når mor er uten opptjening.Men fra 1.juli blir det 27 uker da.

Gå inn på "dine penger " sine sider,spør spørsmål.....så får man kanskje svar der.Eller kjøp bladet.Det står masse masse nyttig der som man kan få bruk for.

 

Jeg tror ikke de kan nekte han det.....iallefall ikke så sant det ikke vil ramme bedriften han jobber i.Dette har jeg skjønt som at dere kan bestemme litt selv hva som passer best for dere ,bare dere søker om det.

 

Dette ble fryktelig langt,men jeg håper det vil hjelpe dere....lykke til og håper alt ordner seg for dere.LES side opp og side ned og prøv å få hjelp alle mulige steder.

STÅ PÅ,HÅPER DERE VIL LYKKES...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfyllende svar :-) Vi har nå sendt skrftlige begrunnelser på hvorfor vi ønsker (og menerat bedriften burde gå med på) gradert foreldrepengeuttak. Dette er sendt til arbeidsplassens tillitsvalgt, som skal hjelpe sambo med å formulere en søknad til arbeidsgiver. At nav har et eget skjema, visste jeg ikke, skal gå inn på sidene deres å sjekke det nå.

 

Krysser fingrene selv, og håper alt ordner seg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det vil hjelpe der.Det stod iallefall i dine penger at NAV skal ha søknadsskjema.

Syns han sjefen hørtes ganske dustete ut som sier at sånt gjør ikke de,men men.

Siden jeg ikke tror de kan nekte sambo din det,når han faktisk er villig til at ting skal ordne seg på best mulig måte og ikke hvis de vil bli veldig rammet heller at han gjør det på den måten.

Det bør være bra både for han og bedriften om det lar seg gjøre.

De slipper kanskje å ha inn en vikar og sambo din detter ikke helt ut heller om det skulle være noe forandringer.

Håper og tror at dette hjelper iallefall og hyggelig at de har en tillitsvalgt som hjelper til så mye,det er bra..da er det iallefall orden der.

Masse masse lykke til,ønsker dere alt godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...