Gå til innhold

Gradert foreldrepengeuttak. Trenger hjelp..(samme som skravle..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er student og ba barnefar i dag sjekke på arbeidsplasen sin hvilke dager som evt kunne passe for dem at han er hjemme hver uke, da vi ønsker at han skal ta gradert foreldrepengeuttak (jeg skal ta 70 studiepoeng til neste år og har termin i september 09). Barnefar fikk til svar: "Det praktiserer vi ikke her, så det får du ikke lov til", så ble han sendt ut av kontoret. Er det virkelig slik? Han fikk ikke forklaring heller. Er det noe vi kan gjøre som "tvinger" arbeidsplassen til å se på dette?

Har tidligere hatt problemer, da vi skulle på ultralyd fikk han beskjed om at han "hadde vel store tøfler" som måtte være med "kjerringa" på ultralyd. -Om hun ikke klarte slikt alene??..

Er det lov å holde på slik?? Håper noen kan hjelpe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oisann det hørttes helt forferdelig at noen kan si noe sånn, er vel en like stor opplevelse for barnefaren som moren å gå på ul. Husker jeg hadde fått time når min samboer var offshore, og han ble frustrert å ønsket jeg skulle forandre time. heldigvis fikk jeg forandre time slik han får bli med.

Skrevet

Hei!

Ifølge arbeidsmiljøloven har skal arbeidstakers ønsker om delvis permisjon tas hensyn til med mindre det medfører vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Barnefar står med andre ord ganske sterkt hvis han ønsker å ta delvis permisjon (gradert foreldrepengeuttak) og jobbe noen dager i uken.

Ler mer i Dine Penger nummer 5 som kom i salg i butikken idag. Der har vi laget et helt hovedoppslag viet temaet foreldrepermisjon, spesielt med fokus på fars del av permisjonen. Der har vi blant annet intervjuet en familie der mor ikke hadde opptjening (var student) og far har vært hjemme to dager i uken i ett år.

Skrevet

Lov og lov.. Det er jo særdeles umoderne av dem å holde på slik, men mannen har faktisk ikke krav på fri for å være med på ul.. De fleste arbeidsgivere er jo greie og lar far ta fri et par timer med eller uten lønn,men det er altså ikke noe han har krav på. Når det gjelder uttak av graderte foreldrepenger så er det jo slik at han har krav på fedrekvoten - det kan ikke arbeidsgiver nekte han å ta ut - MEN for at han skal kunne ta ut graderte foreldrepenger MÅ han og arbeidsgiver være enige om dette og lage en avtale på dette...

Sakset fra www.nav.no:

§ 14 16 Femte ledd - avtale med arbeidsgiver

Arbeidstakere

Det er et vilkår for graderte foreldrepenger at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver (blankett NAV 14-16.05). Avtalen skal inneholde:

• stillingsprosenten

• hvilken periode vedkommende skal jobbe

• antall uker/dager med fulle foreldrepenger som skal benyttes til gradering

Begge parter skal underskrive avtalen. Den originale avtalen leveres NAV lokalt. Partene beholder hver sin kopi.

Når det gjelder avtalen som skal skrives har han rett på å få oppfylt ønskene sine så langt det er mulig uten at dette skaper vesentlige ulemper for virksomheten.. Om han f.eks har en jobb som KUN han kan utføre i bedriften og det er nødvendig at det er noen tilstede hver dag som utfører denne jobben så kan de nekte ham gradert uttak..

Dette står i arbeidsmiljøloven :

Arbeidsmiljøloven § 12-6 om avtale:

Dersom arbeidstakeren vil ha permisjon, må dette avtales skriftlig mellom arbeidsgiveren og arbeidstakeren.

Ved inngåelse av avtale benyttes fastsatt blankett. Blankettens blad 1 utgjør selve avtalen og beholdes av arbeidstakeren eller arbeidsgiveren. Blad 2 utgjør kravblanketten og sendes trygdekontoret på bostedet. Kravet, vedlagt avtalen, skal forligge hos NAV lokalt før det graderte uttaket skal starte. Krav om foreldrepenger må ellers være fremsatt på vanlig måte, vi viser til § 14‑5 første ledd med merknader.

Avtalen skal inneholde varigheten av deltidsarbeidet og stillingsandel ut fra full stilling. Arbeidstakerens ønske skal oppfylles så langt det er mulig uten at det fører til “vesentlige ulemper” for virksomheten. I dette ligger en sikkerhetsventil for de tilfeller der det er vanskelig for arbeidsgiveren å etterkomme arbeidstakers ønske vedrørende valg av gradert uttak. Tvisteløsningsnemda vil kunne være tvisteløser ved en slik konflikt, se neste avsnitt. Dersom omstendighetene i virksomheten i unntakstilfeller umuliggjør gjennomføringen av gradert uttak, vil arbeidstakeren måtte henvises til å ta heltidspermisjon.

Det vil ikke være aktuelt å utbetale graderte foreldrepenger uten at det foreligger en skriftlig avtale om deltidsarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Arbeidsmiljøloven § 17-2 om tvisteløsningsnemd:

Tvist om avtale om gradert uttak mellom en arbeidstaker og en arbeidsgiver avgjøres av tvisteløsningsnemda, jf. arbeidsmiljøloven § 12‑14 jf. § 17‑2

Lykke til! Håper han klarer å få til en avtale med arbeidsgiver og at det ordner seg for dere!!!

Skrevet

Har nå snakket med arbeidstilsynet og fått beskjed om å skrive en skriftlig søknad. Ved evt avslag MÅ bedriften begrunne avslaget. Her er det snakk om en bedrift som har delvis permittert mange, dvs at det sitter mange rundt omkring å ønsker å få gå mer på jobb. Derfor ser vi ingen grunn til at min samboers bas bare skal "blåse han vekk" når barnefar kommer med en forespørsel. Ska uansett sette oss ned i ettermiddag og formulere et slikt brev. Håper de tar det mer alvorlig da. Takk uansett for innlegg fra dere. :-)

Skrevet

En liten kommentar til lille M :

Da min samboer spurte om å få lov til å forlate jobben en halv time før tiden på grunn av ultralyd fikk han til svar at han hadde vel store tøfler.. Et nei hadde vært bedre, syns du ikke? Han fikk også spørsmål om "kjerringa" hans var helt inkompetent som ikke "klarte" å dra på ultralyd alene.. Jeg vet at mannen ikke har krav på fri, men mener det er skandaløst av en arbeidsgiver å si slikt. Håper du forstår min frustrasjon bedre nå :-) Og tusen takk for langt og detaljert svar :-)

Klem fra meg!

Skrevet

Er selvsagt enig i at det var unødvendig å si og skjønner veldig godt din frustrasjon.. Håper det ordner seg for dere!!

Skrevet

Ærligtalt,hva slags arbeidsplass har barnefar sier jeg... Er så glad for den arb.plassen jeg har og mannen min der er det aldri noe problem,eller kan bli litt problematisk for arb.giver da mannen min er borte siden han er den eneste med kompetanse til å operere på maskin han er på,men det er litt opp til arb.giver,kunne fått tak i flere so m kunne operere den så...

Men hadde jeg vært deg hadde jeg hørt med Nav,for det er jo dem som betaler under permisjon.Hadde selv gradert uttak med nr.1 og det ble ikke bestemt på forhånd engang,men spurte arb.giver om jeg kunne få lov til å jobbe 2 dager i uka,og det var ikke noe problem,men hører flere som sliter med arb.giver,så jeg og mannen min er nok av de heldige..

Håper det blir en løsning dere alle blir fornøyd med hvertfall,og lykke til med prossesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...