Gjest Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Har noen venninner med barn som har hatt dette, og de har fortalt litt da. De fikk bl.a vite at det er mer vanlig hos jenter, og at dersom babyen sitter mye i seteleie inni magen, og også blir født i seteleie, er risikoen mangedoblet. Nå er ikke dette det verste som kan skje selvsagt, men må innrømme at tanken på pute skremmer meg litt. Har nå en jente i magen som 70-80% av tiden sitter på rumpen, er ikke så ofte hun legger seg med hode ned og beina opp. Nå har hun jo evigheter av tid på seg til å snu seg rett vei så klart, men tanken ligger og lurker likevel. Er det veldig stor risiko dersom hun fortsatt sitter i sete når fødselen starter?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Søstra mi er født i seteleie men ingen hofte problemer. Niesa mi er født rette vegen men låg med pute frå ho var ca 4mnd, blei oppdaga tegn på hoftedysplasi på 3mnd kontrollen, påvist ca 3uker etterpå. Lillebroren har ikkje det. Jenta mi blei sjekka med ul fordi legen på sjukehuset ikkje var heilt sikker, var ikkje noko på ho. Tremeningen min har tre ungar, nr 1 låg med pute og er gutt, nr 2 er ei jente og ingen problemer, nr 3 er ein gutt og han låg med pute og alt såg bra ut men etter ca 1mnd med pute bare på natta så måtte dei bruke skinner lenge på han......... Det varierar veldig detta her, alle av dei eg kjenner som har bruka pute er født med hue først......
Gjest Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Kan det være arvelig også? Tror ikke noen i vår familie, eller mannes, har dette.
mamman til to gutter Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Det er vel først og fremst arvelig, tror jeg. En av mine venninners datter har det og der har nesten alle jentene i farens slekt det. Det som var dumt for dem var at det ble oppdaget veldig sent, selvom foreldrene selv prøvde å gi beskjed nesten fra fødselen, men jeg tror at det ved setefødsel er rutine å undersøke med ul med en gang, så da finner man ut av det tidlig.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Det er arvelig ja. Jenta mi blei sjekka ekstra fordi eg har to søskenbarn som har ligge i pute, og dei to guttane lengere ut i familien, også niesa mi da. Men det trenger ikkje å gå vidare fordet. Ingen av mine to har det og heller ingen andre av søskenbarna deiras har hatt det. Det er kun ho eine....... Trur ikkje du trenger å vera bekymra for det, sjansen er veldig liten hvis det ikkje er i familien. Lykke til
Gjest Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 Takker for svar :-) Skal spørre litt rundt i familiene våres, så blir jeg mer sikker i hvertfall. Er jo egentlig tåpelig å bekymre seg for noe som kan rettes på såpass lett, men tanken skremmer meg litt likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå