Gå til innhold

Vurderer å snu setet til datteren min i bilen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir to år i sommer, og jeg VET

Videoannonse
Annonse
Skrevet

UFF, ble sendt litt fort det innlegget der...

Vel. Jeg VET at det er anbefalt at man ikke skal snu før de er 4 år, men hun sitter så trangt og hun synes det er ubehagelig å brette beina. Hun har jo nesten knærne i 90 grader.... Det blir mye bedre plass i bilne for de andre 3 barna også hvis jeg snur henne nå.

Noen andre som har snudd for tidlig??

Skrevet

Du har vel tenkt gjennom hvorfor du vil snu det så da er det vel bare å snu det da tenker jeg.....

Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg snudde setet da guttungen var 2 1/2, med en STOR posjon dårlig samvittighet. Vet om det med sikkerheten, men han gråt hver gang han ble satt i bilen og klaget over vondt i bena.

Skrevet

vi måtte gjøre det samme med eldstejenta..nå skal jeg prøve å finne bakovervendt sete som mellomste kan ha når hu blir større.. :)

Skrevet

Jeg snudde snuppen for en ukes tid siden.. han er 2 år og 4 mnd. Kjempe dårlig samvittighet.. og egentlig ikke noen god grunn... bare at beina begynte å gå på ryggen bak og trangt for den foran..

Hadde egentlig planer om å snu han tilbake.. men nå elsker han jo å kjøre bil.. syns det er helt suverent å kjøre rundt å se.. " Ikke hjem mamma" sier han når vi er ute å farter.. hehe ;)

Skrevet

Ja, jeg innbiller meg at bilturen blir mer behaglig for alle hvis vi snur henne. Men så er et denne samvittigheten da... Hun er jo ikke 2 år enda. Men hun er lang.

Skrevet

Hvor tung er hun da? Er ikke anbefalt å sitte bakovervendt når de er over 15 kg...

Jeg snudde mine da de var rundt to år, rett og slett fordi de ikke var fornøyde lenger.

Skrevet

Vi snudde jenta våres føre 2 år og det har gått bra. Virker som du har tenkt igjenom dette og så lenge du mener det er best for dattera di så er det vell bare å snu da.

Skrevet

Hun er nok ikke helt 15 kg enda. 13-14 kanskje. Jeg snur, jeg. Nytter ikke bestandig å tenke på det som kan gå galt. Blir jo helt sprø da... Takk for svar! :-)

Skrevet

Ja, det går jo selvfølgelig bra helt til man evnt kolliderer....

Skrevet

For noe tull, tojenterengutt. Det er i prinsippet anbefalt å sitte bakover uansett, så lenge du har et sete som tåler belastningen. Besafe izi combi feks, går til 18 kg. Acta graco går til 25 kilo. Bakovervendt.

I teorien er det også tryggest for voksne å sitte bakover, dersom man har gode nok seter til det. Hvilken vei tror du voksne i livbåter i nordsjøen sitter? Ikke fremover. Det er bare det at man må trekke en grense, og når det gjelder barn blir de ikke magisk sterke nok når de blir 4 eller 3 år eller 9 eller 18 kg. Dette er flytende overganger, og barnas skjelett og muskler blir sterkere og sterkere. Derfor er det anbefalt å ha dem bakover så lenge som mulig. Så vil det variere fra situasjon til situasjon hvor lenge som er mulig.

Hver og en må veie fordeler ved å snu opp mot risikoen. Mine har blitt snudd ved hhv. 3,5 og 3 år, fordi de vokste ut av setet. Da var de 18 kg. Personlig synes jeg 2 år er litt tidlig.

Skrevet

Vi snudde da han var 2 år, rett og slett fordi da ble han plutselig bilsyk hver eneste gang vi kjørte. T.o.m den korte turen til bhg ble han bilsyk av (5 min å kjøre). Selvfølgelig snudde vi ikke med god samvittighet, men må man så må man. Håper at minsta skal sitte bakovervendt lenger enn 2 år, men det tar vi når den tiden kommer. Hun illskriker hver gang vi er ute og kjører nå (9 mnd), så vi unngår å kjøre lange turer med henne. Men håper at hun vil begynne å like å kjøre bil etter hvert, blir uansett ikke aktuelt å snu henne før hun er 2 år i hvert fall.

Gjør det som passer dere : )

Skrevet

vel, det er de på NAF som sier dette. Det er ikke bra når ungen sitter i en 5-punks sele bakover hvis en er så uheldig å kræsjer. Noe med at trykket blir for stort. Derfor er det anbefalt at de sitter framover eller i 3-punkts hvis de er lange nok.

Var noen her inne som snakka med NAF og fikk det samme svaret. Jane Doe (?) lurer jeg på om det var..

Skrevet

Her blander du nok bakovervendt og forovervendt tojenterengutt. Når barnet først skal sitte forovervendt, er det ritkig at de en lang tid anbefalte å haller bytte til 3-punktssele og beltestol etter 15 kg framfor å bruke 5-punktssele stol, fordi man mente det var tryggere for barn over 15 kg å sitte festet i bilens egne seler enn i bilstolen sine seler. Nå har de begynt å gå litt bort i fra dette igjen, er ulike meninger her.

Dette har dog _ingenting_ med bakovervendthet å gjøre, for dette er alltid å anbefale så lenge det er mulig! Både TT, NAF og alle andre som har litt peiling på bilsikring, vil ALLTID anbefale bakovervendt bilstol for barn opp til 18 kg så lenge dette er mulig og det ikke er veldig tungtveiende årsaker til at det ikke skal gå an. Hva man velger å gjøre er jo derimot opp til hver enkelt, siden det ikke er noen lov som påbyr at barnet skal sitte bakovervendt når det er over 9 kg.

Skrevet

Du har rett og slett misforstått. De på NAF sier at det ikke er bra å sitte i en 5-punktssele FREMOVER hvis en er så tung. Derfor anbefales det at hvis man først skal sitte fremover brukes bilens egne belter, altså 3-punktssele, fremfor 5-punktssele.

Bakovervendt er tryggest, spørsmålet er bare hvor lenge det er praktisk mulig å sitte den veien.

Skrevet

"Når barnet først skal sitte forovervendt, er det ritkig at de en lang tid anbefalte å haller bytte til 3-punktssele og beltestol etter 15 kg framfor å bruke 5-punktssele stol, fordi man mente det var tryggere for barn over 15 kg å sitte festet i bilens egne seler enn i bilstolen sine seler."

Du sier jo egentlig det samme som meg her da Alva...

Jeg mener at de skal sitte bakover til de er 15 kg i 5-puktssele , og når de blir over 15 kg _bør_ de snues, MEN forstatt sitte i 5-punk til de er lange nok til å sitte i bilens seler.

Det var den informasjonen jeg fikk på NAF tidligere i år, men det er mulig de har skiftet mening nå. Synes det stadig kommer nye retningslinjer på bilsikring...

:)

Skrevet

Nei, de _bør_ IKKE snues, men hvis de først skal det er det anbefalt å bruke bilens seler. Og du og Alva sier ikke det samme. Dere sier helt motsatt.

Skrevet

Nei, du sier man bør snu de når de er 15 kg, jeg mener de bør sitte bakovervendt til de er minst 18 kilo, gjerne lenger, men DERSOM man snur barnet, bør man heller velge beltestol fremfor 5-punktssele om barnet er over 15 kg. De bør IKKE snues når de er 15 kg, dette går i mot absolutt alt av anbefalinger! Du er hjertelig velkommen til å vise meg et eneste sted der de anbefaler å snu barn så tidlig...

Skrevet

En ting er hva som er anbefalt, noe annet hva som er praktisk gjennomførbart! Det går ikke an å følge alt som er anbefalt her i verden, da blir man jo utrolig stressa!! :-) Vi snudde jenta vår framover da hun var ca. 20 mnd, fordi hun er veldig lang i beina. Har Besafe Izi kombi sete til henne.

Skrevet

Vi snudde begge jentene da de var ca 1 år.

Hvis du ønsker å snu setet, så snur du det bare:) Det er helt opp til deg/dere.

Skrevet

Har heller ikke hatt noen dårlig samvittighet for at vi har snudd dem. Som jeg ser mange andre her har...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...