second_time Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Ibumetin, Ibux og andre ibuprofen medikamenter skal ikke tas av gravide. Medikamentene kan gi skader på fosteret som f. eksempel hjertefeil. Se på felleskatalogen.no for mer info. Jeg var ikke klar over dette, så jeg tenkte det var greit å videreformidle denne informasjonen til andre som heller ikke visste om dette
Tweak Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Visste om dette, siden jeg har hengt på bim i flere år, he he. Paracet er det man trygt kan ta. :-) Men det er viktig å få fram hva en kan ta eller ikke. Det står sikkert i pakningsvedlegget, men en leser jo sjelden pakningsvedlegg på noe som er så vanlig som ibux. Uansett så er det en god regel å lese alle pakningsvedlegg på nytt når en har blitt gravid! Så takk for at du la ut infoen :-)
second_time Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2009 Det rare her var at det ikke stod i pakningsvedlegget til Ibumetin. Det stod at det ikke skulle tas av gravide etter 6 mnd. Men det er som er skadelig etter 6 mnd er jo skadelig i begynnelsen av svangerskapet også, tenkte jeg. Så jeg sjekket felleskatalogen. Der fikk jeg infoen om at ibumetin IKKE skulle tas av gravide. Jeg tok det opp med det lokale apoteket i går. Hun sa at hun aldri hadde hørt at gravide ikke kunne ta ibumetin/ibux frem til 6 måned. Hun sa videre at hun ofte anbefalte det (?) Så jeg ba henne lese i felleskatalogen :)
Tweak Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Oi, så rart! Det var en artikkel på klikk.no om medisiner i svangerskapet. Ibux sto på nei-listen. Men de nevnte også at felleskatalogen var ganske streng og ikke skjelnet mellom når i svangerskapet en kunne bruke eller ikke bruke et visst medikament. Så det kan jo hende da, at ibux er greit i begynnelsen? Men siden det er gjengs her inne at en skal holde seg unna det så gjør jeg nok det jeg også. Bruker uansett paracet når jeg trenger smertestillende til vanlig, så det er ikke noe savn. :-)
second_time Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2009 Magasinet Gravid som er i salg nå, har også satt ibux på nei-listen med røde bokstaver (og det gjelder for hele svangerskapet). Enig med du, vi holder oss til paracet når vi trenger det :0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå