Gå til innhold

Trass? 15 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en gutt som ble 15 mnd. 28. april. Han har hele tiden vært en utålmodig eller for å bruke et mer positiv ord, nysgjerrig, gutt. Det vil si at han syns det er stas når det skjer noe og han vil helst delta selv - på den annen side har han aldri vært spesielt god til å leke alene, men han har gjort det/gjør det i korte perioder. I det siste har han endret adferd. Han fikk MMR-vaksinen for litt siden og fikk typisk reaksjon etter 9 dager, litt feber og lett utslett. Dette ga seg etter en dag, men surkingen har fortsatt. Vi har forsøkt og forklare det med utallige ting, men har vel egentlig landet på at det i alle fall ikke er slik at han har vondt noe sted - blant annet fordi han sover godt om natta. Mulig at han er frustrert for noe, kanskje... Spesielt måltidene er en prøvelse, om ikke alt går hans vei (som om vi tilbyr han vann når han ikke vil ha) da fyker både mat, fat og kopper veggimellom og han hyyyyler. Det samme er det tidvis når han leker på gulvet og i alle andre situasjoner, om vi ikke tar han opp med en gang han signaliserer at han vil opp kaster han seg ned på gulvet og hyyyyler. Det er håpløst å få gjort noe annet enn å være tilstede for han, for dersom vi er det og tøyser med han er han som en solstråle. Humøret svinger fra gråt til latter og omvendt i løpet av sekunder. Vi er usikre på hvordan vi skal reagere? Noen som har erfaring med dette? Kan barn begynne med trass så tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misforstå meg riktig men det er godt å høre at det ikke er bare meg som sliter med dette. Junior var stort sett blid og fornøyd helt til han var 17 mnd. Da begynte han helt sånn som du beskriver. Kaster seg ned på gulvet og illskriker når ting ikke skjer på sekundet. Måltidene som tidligere bare var kos, er nå et mareritt. Ikke skal han spise selv, ikke skal vi gi han mat, så skal han spise selv. Vil ha drikke, vil ikke ha drikke. I går skulle vi gå sammen inn på kjøkkenet for å hente en banan. Da vi kom til kjøkkenet og jeg skulle ta bananen fra benken, kastet han seg ned på gulvet og hylte, sparket med beina og rullet rundt.

Jeg trodde heller ikke det var mulig at de begynte med trass så tidlig, men det ser jammen sånn ut. Hva gjør man? Jeg føler meg helt hjelpesløs til tider. Noen ganger tuller jeg det bort og det går greit. Andre ganger er det bare å glemme det. Vi har vel landet litt på å ignorere en liten stund for så å gå inn i situasjonen og spørre om han er ferdig for så å ta han opp. Som regel kommer det flere runder på rad, så da bare fortsetter vi sånn til det er over. Det er en prøvelse for tålmodigheten når det er helt umulig å skjønne hva han egentlig hyler for. Det er jo mange måter å takle dette på, og jeg skulle også gjerne fått tips fra andre. Det er helt sikkert mange her inne med kjempegode forslag, så kanskje finner vi en god løsning begge to.

Lykke til og ha en fin dag :-)

Skrevet

hehe flere av oss ser jeg:P

Har en jente jeg da, som er en sikkelig sinnatagg for tiden. Med en gang hun ikke får vilja si står hun og rister og blir knall rød og hyler....er smørblid om hun får vilja si eller bare styrer med sitt..

Hun hadde en liten periode med det før også når hun var 14 mnd. ca og nå er hun 17 mnd. Bhg sier også at hun er "morsk" og noe sinna til tider.....

uffe ja...vi får bare være tålmodige:)

Skrevet

Lillemann hadde seg en periode rundt 13 mnd der han stadig fikk slike "anfall". Så skjedde det knapt før forrige uke (17 mnd) etter flere dager med feber. Det vi fant ut denne gangen er at han er veldig sliten, kanskje ikke helt frisk selv om han er feberfri og i aktivitet? Ihvertfall har det hjulpet å innføre to lurer om dagen. da er han mer utvhilt og stråler som en sol. Når han får anfall prøver jeg å fortsette med det jeg gjør og prater rolig til ham. Overser ham litt og lar ham rase litt fra seg. (pass på så ikke han skader seg på noe, kan gå litt hardt for seg) Etter en stund kan det gå greit om jeg tar ham på fanget og synger litt eller leser litt.

Skrevet

veldig typisk for dette tegnet... tyren altså... så han var født 28 april:D

Vel har en liten på 19 mnd som også gjerne skal gjøre alt selv... Men det har vært veldig bra i det siste da, vi har prøvd å unngå de værste kotroværsene og gi masse pos tilbakemeldinger<:) Vi bruker 5:1 prinsippet...

Men det er jo selvsagt ikke alltid det går... han kan få raserianfall feks hvis vi er ute og han SKAL ut i veien og jeg MÅ stoppe han for det kommer en bil... han kaster seg da gjerne ned på bakken og lager et sabla leven... hehe...

Men det går seg til:D Det er helt normalt og man må bare passe på atd e ikke skader seg...

Vi bruker iallefall å gå bort fra han litt når han er så sint, for han blir abre mer frustrert hvis vi skal ha han på fanget feks...

Så etter en liten stund spør vi om han vil ha kos/klem og da kommer han gjerne og skal kose og puske...

Også snakker vi ikke mer om det der og gjør positve ting med han:) Så det går egentlig utrolig greit men perioden fra 17 og til nå var ganske intens altså, og regner med at det kommer flere slike:D

Skrevet

Akkurat slik er min sønn også. Han er snart 2 år og har vært slik i perioder siden før jul. Kaster seg ned på gulvet ved den minste ting. Er blitt en litt lei uvane, for av og til kaster han seg ned hvis han er lei seg eller har slått seg. Vi prøver enten å overse eller sette oss ned og snakke rolig og forklare han ting. Med varierende hell...

Det er utrolig slitsomt når det er som verst. Spesielt hvis vi er borte sammen med andre. Da synes jeg det liksom blir litt vanskelig å overse. Tok det opp med helsesøster og hun sa det er helt normalt. Unger er forskjellig og har ulikt temperament. Heldigvis er disse anfallene kortvarig. Det er jo en liten trøst at vi ikke er alene om problemet=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...