Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Startet med Reductil for 2 uker siden etter anbefaling fra legen, men sluttet da blodtrykket skjøt i været. Hvor lang tid tar det før blodtrykket er normalt igjen (120/80)? Er det noe jeg kan gjøre selv for å få det ned?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Det er ganske vanlig bivirkning at blodtrykket øker ved bruk av Reductil. Men øker det mye bør du drøfte med legen om du bør kutte ut Reductil. Det blir som å velge mellom pest eller kolera: Helsekade pga overvikt eller helseskade pga økt blodtrykk. Du skriver 120/80 som normalt blodtrykk. Dette er bare normalt dersom du er ung. Blodtrykk øker med alderen. En god gammel regel for normalt arbeidstrykk (første tallet) for en voksen er 100 + alder. I hvert fall til man når pensjonsalderen. Det er sannsynligvis mye du kan gjøre for å få blodtrykket ned, men om du vil like å gjøre det som må til er en annen sak: Mine råd: Kutt i alt som inneholder karbohydrater Så mye som overhodet mulig! Kutt alt - ALT - som SMAKER SØTT (både sukker og SØTSMAK stimulerer hjernen til sultfølelse).Kutt ALT ferdigmat (med svært få unntak inneholder denne et "krydder "som heter MSG og som stimulerer sultfølese og apetitt. IKKE var så redd for fettet som sikkert mange har skremt deg til å være. Fett er ikke på langt nær så farlig som mange vil ha det til, men du skal naturligvis ikke fråtse uhemmet. Kutter du karbohydrater og "søtsmak", er du nødt til å spise enten fett eller protein. Fett begrenser seg selv, om du ikke skal kaste opp, så det må nødvendigvis bli en del protein. Da vil du sannynligvis, sakte men sikkert oppleve at både sultfølelse og blodtrykk går ned Men vær forberedt på at de første 3 - 5 dagene blir et mareritt. Jeg HAR erfaring!!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Hei, og tusen takk for svar! Jeg er 22 år forresten. For 2,5 uke siden kuttet jeg ut karbohydrater, holder meg til under 30 gram om dagen. Det har gått veldig bra og jeg merker det på vekta =) Har ikke lyst på søtsaker i det hele tatt, og drikker kun vann som tørstedrikk og en kaffe om morgenen. Kunstige søtstoffer holder jeg meg unna for jeg har hørt at det kan være en grunn til at vekta blir stående stille... Tar multivitaminer (multikvinne heter det) som i tillegg ineholder nattlysolje. Men så kom jeg på en ting: jeg drikker mye vann, ellers får jeg tørr hud og vondt i hodet, samt at vann vistnok er med på å gjøre så kroppen min forbrenner fett. Kan vannet (2-2,5 liter per dag) være en årsak til det høye blodtrykket?Jeg ble så paff da jeg var hos legen sist pga blodtrykket at jeg glemte å spørre om hvilke andre faktorer, i tillegg til Reductilen, som spiller inn på blodtrykket. Hva med salt, for eksempel? Bør jeg holde meg unna det? Fikk også resept på p-plaster for en stund siden da blodtrykket mitt var normalt, men kan jeg bruke det nå? (har ikke brukt prevensjon på over ett år). HI
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Hvor har dette blodtrykket blitt målt? Ikke for å skremme deg, men, det er veldig, veeeldig høyt. Om du har tatt det hjemme, synes jeg du bør ringe legen din umiddelbart for å kontrollsjekke det. Et normalt BT skal ikke ligger høyere enn 140/90..Og selv det er høyt når enn er så ung som du!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #5 Skrevet 12. mai 2009 Ser at du har målt det så høyt hos legen.. Da synes jeg det faktisk er rart at han ikke henviste deg videre til sykehuset.. BT er er farlig høyt.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #6 Skrevet 12. mai 2009 Ja blodtrykkmålingen er så høy at du risikert å forlate legekontoret på båre med en mindre erfaren lege. En mer erfaring ville nok tatt en kontrollmåling etter 10-15 minutter før han beordret deg ut på båre. Og her kommer poenget: Blodtrykk kan være ganske så svingende, og mer på noen enn på andre. Du skal ikke bli mye anspent før blodtrykket fyker i været. Derfor kan det være lurt å skaffe seg en blodtrykksmåler til hjemmebruk og ha et øye med blodtrykket daglig. Hjemme er du mye mer avslappet enn hos legen, og derfor får du en mer korrekt måling hjemme enn hos legen. Alle apotek har eller kan skaffe en slik måler. De koster 700-800 kroner. Ikke SÅ nøyaktige som legens, og kan ikke erstatte legens målinger, men er MEGET NYTTIG som "kontrollmåling" og for daglig tilsyn i endringer. Bare les bruksanvisningen - og FØLG den! Slurver du, kan du få meget merkelige målinger.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2009 #7 Skrevet 12. mai 2009 Vann i seg selv påvirker blodtrykket minimalt. Og 2 - 2,5 l/dag er ikke mye, men helt normalt vanninntak i et sunt kosthold. Salt påvirker blodtrykket, og salt binder vann i kroppen og er årsak til vektøkning. Samtidig er kroppen helt avhengig av salt. Men det kroppen trenger er ca 10 g/døgn, en del mer om du svetter mye (sommer). Alt utover dette er unødvendig, vannbindende og unødvendig blodtrykksøkende. Særlig ferdigmat er farlig her (ta (kalkulatoren fram: 1,8 % salt i en rett høres ikke så mye ut, men med 500 gram har du 9 av grammene bare i det måltidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå