annie-77 Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Jenta her sluttet med dagbleie like før hun fyllte 3, det er nå 1 år siden. Men og bli kvitt nattbleien er ikke like lett.Hun vil gjerne, men kan ikke det når hun tisser hver natt.. Når sluttet deres med nattbleier? Noe vi bør fokusere på, eller bare gi lite drikke på kvelden og vente på tøre bleier??
Viva_oslo Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Her ble det slutt med nattbleie på fireårsdagen, hvis jeg ikke husker helt feil..... (glemmer fort, hun er 4 1/2 nå). Vi avtalte at da skulle hun slutte med bleie, selv om hun sover veldig tungt og bleia alltid var søkkvåt om morgenen. Hun hadde lyst til å gjøre det selv, så motivasjonen var altså der - jeg er litt lat, så jeg maste ikke om det, men vi var enige om at når hun var fire, var det slutt med bleie. La tisselaken på senga, passet på å tisse som siste ting før nattasangen, og ikke drikke så mye før sengetid. Så tok jeg henne opp for å tisse når jeg la meg ved ellevetida. Jeg oppdaget jo at hun nok ofte hadde tisset i bleia både om kvelden før hun sovnet, og om morgenen i det hun våknet, eller rett før hun våknet. Det var ikke slik at hun lå og tisset hele natta, liksom. Dermed var det ikke så vanskelig for henne å slutte med bleie, bare hun vennet seg til å huske på at hun ikke hadde den! Jeg vet at noen sier det ikke er vits i å ta dem opp, for da venner du dem til å tisse om natta, men for oss fungerte det helt greit å gjøre det i starten, og så droppe det etter hvert som hun ble vant til å sove uten bleie. Var også veldig tålmodig med tissing i senga, fokuserte på at det var et uhell som kunne skje og holdt en vennlig og blid tone (ikke alltid lett når man vekkes av gråt over våt seng halv tre på natta....!!!). Så har det gått veldig bra, faktisk helt fram til nå i vår, da vi hadde en periode med tissing i etterkant av en urinveisinfeksjon - tisseulykker både dag og natt, men nå har det også gått over igjen, heldigvis. Hun sluttet forresten også med dagbleia da hun var tre, så vi hadde et år med bare nattbleie. Synes ikke det var noe å stresse med å slutte med, siden et bleieskift i døgnet var fullt overkommelig, så jeg prøvde egentlig bare - og så gikk det så fint. Lykke til!
yasmina Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Her ble han inspirert av at broren som er 15 mnd yngre sluttet saa da det naermet seg 4 aarsdagen ville han ogsaa slutte. Hadde vaate bleier hver morgen som nevnt av andre saa tisset han nok om morgenen, gjerne etter han vaaknet. Tok et par dager med uhell om natta saa var det greit og han har hatt faa uhell etter det. Det eneste vi passer paa naa er ikke drikke etter de er lagt og alltid paa do foer en legger seg.
mai mammaen til to Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 datteren vår sluttet med nattbleie i fjord sommer. da var hun litt over 2 år. hun var ikke tørr i bleien om morgenen men vi bare prøvde. og det gikk veldig bra. vi tok henne på do i 23 tiden og. hun har hatt noen uhell på natten men det er gått veldig greit. hun er nå akkurat fylt tre og kan fremdeles ha uhell på natten innimellom....
may-mom-05 Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Jenta mi på 4 år, gikk over fra å gå med bleie hele dagen, til å slutte helt på dagtid når hun var omtrent 3 år og 3 mnd. Vi merket raskt at bleiene på nattestid sjeldent var våte/tunge, men valgte å gi det litt tid, for vi har ingen hast, og vi fokuserte svært lite på det. Men, 3 måneder før hun fylte 4 år, så viste hun selv stor interesse for å få av bleia på natten. Vi valgte å starte i det små, med at hun i helgene skulle få sove uten bleie, slik at overgangen fra bleie til truse på natten ikke ble så stor. Det gikk over all forventning, så helgeprøvingen ble kun med den ene helgen, og vi gikk rett på heltid med en gang. Har kun hatt ett bitte-lite uhell, men det våknet hun av, og det ble kun en liten rose i senga. Så for oss har dette gått veldig bra:) Jeg tror at det å gi barna tid, ikke fokusere så mye på det, men likevel være oppmuntrende når barna viser interesse, er bra. Blir det mye uhell på natten, men at barnet likevel er interessert, så kanskje dere kan prate i sammen om det er en mulighet for at bleia er av helgene, men på i ukedagene, inntil det blir fremgang. Det å møtes på halvveien er sjelden dumt!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Her sluttet vi med bleie på natta, samme dag som vi sluttet med bleie. Var vel litt over 3 år. Jeg ble overasket for jeg hadde trodd vi måtte ha bleie på natta, men ho nektet plent, for ho hadde sluttet med bleie. Har ikke hatt noen uhell i senga. våkner når ho må på do, går og tisser og legger seg igjen. Ikke noen tips, men tisser ho i senga når ho ikke har bleie? Har dere prøvd uten?
tuppa & litjmor Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Her er det også slik. Jenta her fylte nettopp 4, og har ikke brukt dagbleie siden i fjor vår. Nattbleie har hun derimot enda. Vi har nettopp prøvd å slutte med den, men hun tisser to ganger i løpet av natta (23 og 3-4). Prøvde ei ukes tid, men ingen forbedringer. Vi har slått oss til ro med at hun ikke er moden for å slutte enda, selv om motivasjonen er der.. Og tok derfor på bleien igjen. Vet ikke om dette var riktig beslutning?? Jenta ble utrolig trett og i dårlig humør om morgenen også, etter å ha vært nattevåken.. Når ferien kommer prøver vi igjen:)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Jenta vår sluttet med dagbleie når hun var litt over to år. Vi tenkte ikke noe over nattbleien, tenkte den ville vare en god stund enda.. Noen mnd før hun fylte tre, sa hun en kveld; "Mamma, jeg skal ikke ha bleie om natten. Jeg har jo slutte med bleie!" Så fra den natten har hun sovet uten bleie, uten uhell Hos oss gikk det over all forventning! Og jeg tror at så lenge man lar barne kjenne etter litt selv, og la de få avgjøre om de ønsker å prøve, så går det bra! Hvis barnet ikke vil sove uten bleie, så er det ikke klar for det. Vi har heller aldri tatt henne opp om natten for å la henne tisse. Hun har sovet gjennom hele natten, ogvåknet og gitt beskjed hvis hun måtte på do. Et tips jeg fikk (uten å ha prøvd det selv..) var å ha en potte stående ved sengen hennes. La henne få være med å ta potten inn på rommet om kvelden når hun skal legge seg, la henne bestemme hvor potten skal stå. Så kan dere avtale at hvis hun må på do, så kan hun enten gjøre det selv, eller rope på deg Skal visstnok være et godt tips.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Kylie flergangskladd kjøpes på apoteket.Supert å bruke når man slutter med bleia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå