Gå til innhold

Vann til 6 uker gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et innlegg her for et par dager siden om svigermor som skulle være barnevakt. Men iallfall, det folk hengte seg opp i var at jeg matet jenta mi på 6 uker hver 4.time og hun får vann mellom måltidene.

Dere som sa jeg var GAL osv dere klarte aldri å svare på HVORFOR jeg IKKE skal gi hu vann?

Hun får dagsbehovet av mat og er ei kjempefornøyd jente og har sluttet å gulpe så mye. Før når hun fikk melk når hun var tørst og sulten så endte det opp med at hun gulpet over hele seg selv, meg og utover gulvet. For det ble for mye for den lille magen hennes.Hvorfor er jeg gal som gir hun vann mellom måltidene?

Hun drikker maks 100-160 ml med vann hver dag. Og etter vi begynte med dette så ble hun som en ny jente. Hun gråter ikke i søvne lengre og gråter bare når det er noe hun trenger.

Jeg gir hun til og med SUKKERVANN (20-30 ml) når hun har kjempevondt i magen og ikke vil roe seg.

Nå, hva har dere å si overhysteriske kjerringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå leste jeg nok ikke det andre innlegget ditt, men jeg tenker at det har mer med det totale næringsbehovet hennes enn akkurat det at du gir vann.

Babyer på 6 uker varierer fort i hvordan de oppfører seg, så.....

Bare pass på vekten hennes, du, så går det sikkert greit å gi litt vann.

Sukkervann er jo kjent for å hjelpe på mageknip, så det kan være det som gjør henne roligere og ikke vannet.

Og å mate hver 4. time om du gir pupp, er dømt til å mislykkes. Tro meg; min mor prøvde den varianten til 3 barn, og vi var ikke puppebarn særlig lenge for å si det sånn. Til flaskebarn er det noe helt annet.

Du er sikker på at hun ikke skriker etter mer mat til tider utenom de hver 4. time, da?

Skrevet

Syntes da dette hørtes veldig bra ut jeg da! Så lenge hun er fornøyd så er det jo opp til deg hvordan du behandler din baby!

Blir sliten av de overhysteriske damene som tror alt er farlig!

Skrevet

Ser ikke helt vitsen med matrutiner når hun er så lita. 6 uker, du har perm, og grunnen er at du skal mate henne når hun griner og trenger kroppskontakt og melk. De par første månedene er det så og si hele tiden. Skjønner ikke hva som står i veien for å gi de det de vil når de vil.

Du er ikke gal ang det med vann (såfremt det er kokt), men alle eksperter på området sier at det er unødvendig, at melken slukker tørsten og dekker vannbehovet dems helt fint.

En annen ting helt utenom saken er, at om du vil vri disse måltidene hennes til din fordel, så er det ingen hemmelighet at masse amming gjør at du går mye fortere ned i vekt. Noe de fleste nybakte mødre setter pris på som en "bonus" ;)

Skrevet

Hun får morsmelkerstatning.

Vannet er selvfølgelig kokt og det er lunkent. Men gele greia er at hvis hun får melk mellom måltidene så blir hun for mett og da kommer alt opp igjen. Men med vann holder hun på all maten og gulper bare normalt. (alle babyer gulper jo litt så)

På det forrige innlegget ble jeg jo nesten skutt pga dette..

Skrevet

Anonym 23.24 er HI

Skrevet

Kanskje du heller kan gi mindre mengde mme, og oftere. Altså samme døgnmengd, men annerledes oppdelt. Det vil nok føre til mindre gulping, og jevnere matinntak.

Ikke tenk 4 timer, men barnets behov. Og mindre mengde gir mindre gulp.

til barnet er ca 3 mnd, så har det ikke måltidsrutine på den måten du gjør det. Her er det kun DU som styrer måltidene. En så liten baby bør styre dette selv. Men gi mindre mengde, bare litt oftere.

Ikke tro at noen vil deg vondt, eller mener du gjør helt feil. De fleste tenker barnets beste, og hva de selv mener er best:)

Jeg har hatt flaskebarn, og han styrte det meste i starten. Hadde minst 8 måltider i døgnet på den alderen, kanskje mer. Og da var 7 på dagtid(i løpet av 14-16 timer), og et på natten. Flasker over alt;)

Skrevet

Akkurat sånn gjorde vi også!

Mat (flaske) hver 4.time, og vann inni mellom ;o)

Fungerte supert, og dette var råd vi fulgte fra sykehuset!

(",)

Skrevet

Og hvorfor skal man mate hver 4 time og gi vann i mellom?tror du at barnet er tøst?

Skrevet

man skal ikke gi de vann når de er så små,det skyller melka for fort i tarmene

Skrevet

helt unødvendig. Men for all del. Din unge.

Skrevet

Men ga ikke du 2 dl vann i døgnet?? D e litt mye ja..... D e faktisk 1/4 del av d totalte matinntaket hennes å dermed går d utover ernæringa.

Skrevet

Har hatt 2 mme unger, og regner med den tredje blir det også - desverre. På helsestasjonen her anbefales mme-unger å få måltidene inn i en rutine på ca. hver 4. time. Dessuten anbefaler de også å gi vann mellom måltidene, fordi mange som får mme får nok næring - de legger godt på seg - men de får ikke alltid nok vann.

Jeg har i grunnen gjort det samme som deg :)

Skrevet

folk vrir om ting til det de vil. jeg har aldri sagt jeg gir 2 dl!

Skjønner ikke hvor du har fått det fra??

Og du over her som lurer på hvorfor jeg gir vann, har du i det hele tatt lest igjennom innlegget? Jeg gir hun vann i stedet for melk hvis ikke gulper hun opp et helt måltid pluss det hun akkurat drakk.

Godt å høre bare det ikke er jeg som har gjort det sånn. Og dere som sier at babyen styrer alle måltidene selv. Jeg syns dette er feil for da spiser jenta mi altfor mye og klarer ikke å stoppe. Da får hun vondt i magen og gulper som sagt opp alt igjen.

Har prøvd mindre og oftere men det funker ikke. Og hun legger på seg helt normalt og får dagsbehovet som hun skal ha.

HI

Skrevet

Jeg mente at barnet skulle styre det litt selv. Men da mente jeg ikke mengde, men tidspukt. Små og hyppige måltid er bedre for alle mager, enn få og store. Da blir heller ikke magesekken overfylt.

Jeg har som sagt hatt flaskebarn, og jeg har aldri hatt behov for å gi vann utenom måltider. Ikke i den alderen der, hvertfall.

Skrevet

Så nå som hun faktisk har vent seg til disse rutinene og våkner selv rundt hver 4.time og dette funker, så syns du at jeg skal endre det?

Skrevet

Jeg kjefter jo ikke på deg;)

Jeg tenker faktisk bare litt utfra hva som er anbefalt for alle mennesker; mange og små måltider er bedre for forbrenning og for mage. En slipper å bli overmett, og får en jevn tilførsel av mat. Og du hadde i dette tilfellet sluppet vannflasker i tillegg. Bare logikk utfra hva jeg selv kjenner er best. Tenk på størrelsen på flasken(og mengden melk), og barnets magestørrelse. Sett flasken med melk ved siden av barnet, så kanskje du ser hvilken størrelse på måltidet det er snakk om i gangen. Magesekken er liten i forhold til hele buken på en person.

Og det er jo overskuddet av mat som kommer opp igjen. Dette kjenner en også som voksen, om en overspiser; det hadde av og til vært godt å få opp igjen litt av maten.

Men det er ditt barn, og funker det så er det nok greit:)

Skrevet

Ingen som har sagt at noen kjefter her.

Jeg kommer nok ikke til å endre noe så lenge hun er fornøyd.

Alle barn er ikke like.

HI

Skrevet

hei på deg.

Ikkje krangle med "ekspertane" her inne. Dette får du ta opp med helsestasjonen. Ser ut som du har funne noko som fungerar bra for deg og jenta di, så lenge ho har det bra og legg på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...