Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi man blir kvalm av narkosen, og det er for å unngå at man kaster opp i narkose...har jeg hørt. Jeg vet egenlitg ikke:)

Skrevet

ok. kan man kaste opp når man er i narkose???

Skrevet

Man kan kaste opp, og få oppkast i luftveiene. Det kan være svært farlig.

Skrevet

Det e da helst etterpå når en e på oppvåkninga. Mens en ligge i narkose så kan ikkje kroppen kaste opp. Husker nemlig når dei sko vekka meg fra narkosen og eg våkna og kjente respiratoren pusta for meg...ganske snålt..så det e nok ikkje mulig å kaste opp mens en har narkosen i blodet.

Men etterpå e det mange som blir skikkelig dårlige. Og det e ikkje alltid det e særlig heldig når en e nyoperert og nysydd gudene veit kor...sting kan sprekke o.s.v..

Derfor :) Med akutt tilfeller så må en jo opereres sjøl om en satt midt i middagen og akkurat har svelga ein heil biff... Har ikkje tid å tømme magen hvis det haster...

Skrevet

Hallo!Dette tror jeg skal være en grei forklaring på spørsmålet ditt:

Fordi narkosen kan gjøre pasienten svært kvalm, og oppkast hos en ikke helt bevisst person kan være svært farlig. Dessuten er det litt lettere å håndtere pasienten når det ikke er overveiende fare for oppkast.

Akuttpasienter som må opereres med en gang blir alltid intubert (får en slange ned i pusterøret) som festes med at en ballong blåses opp og sperrer veien ned til lungene for evt oppkast underveis.

Alt etter hva slags operasjon som skal utføres, gis det lettere eller dypere narkoser. Noen ganger holder det å gi en såpass lett narkose at personen helt greit klarer å puste selv uten respiratorer og tuber og slanger overalt. Dette er det tryggeste for pasienten, så lenge det ikke er fare for nettopp oppkast.

Skrevet

Hei hei

Ved intubering (pusteslange i halsen) er pasienten slapp og uten reflekser som følge av medisinene, og ventrikkelinnholdet kan da komme opp i svelge og bli aspirert til lungene. Dette kan da gi alvorlige etseskader i lungene siden ventrikkelinnholdet er så surt. Så derfor blir så å si alle pasienter holdt fastende...

Skal man ikke til operasjon før sent på dagen, får man som regel lov til å drikke klare væsker inntil 2timer før operasjon.

Håper du fikk et svar.

Hilsen en som jobber med dette....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...