Gå til innhold

Hva synes dere om "proffe" tiggere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok meg en tur til byen i dag, nærmere bestemt Bergen sentrum, og satte meg ned på Torgallmenningen for å nyte vårværet.

Intet mindre enn tre ganger på en time kom det grupper på 5-6 kvinnelige tiggere av utenlandsk opprinnelse og ristet 7-11 begeret med småmynter opp i nesen min.

Og selv om jeg ristet på hodet og sa nei, så ble de stående noen sekunder mens de ristet og så meg inn i øynene før de gikk videre.

Jeg ble rett og slett irritert! Min mening; en ting med tiggere som sitter på gatehjørner med koppen foran seg. Da skjer det at jeg hiver nedi noen mynter. Men frekkheten med å gå rundt i byen og riste kopper oppi fjeset på folk, det er usmakelig!

Men hva annet kan man si enn nei? Og tror de virkelig at man ombestemmer seg og slenger oppi noen mynter om de likevel blir stående og vifte med koppen 10 sekunder ekstra?

Få dem bort!!! Nei til "proffe" tiggere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du snakker om her kalles aggressiv tigging og er ikke lov. Jeg vet mange eldre blir engstelige av slikt. Neste gang du opplever det får du mumle noe om politiet så stikker de nok raskere.

Skrevet

Åh? Trodde det var lov å tigge nå. Men takk, neste gang gjengene dukker opp så skal jeg mumle frem POLITI!!! POLTZEI! POLICE! så får de nok fart på seg! *gnir meg i hendene og glise fornøyd* :D

Skrevet

Lov å tigge, men ikke på en aggressiv måte.

Synes jeg ser deg, hehe!!

Skrevet

Hehe, om du hører en rabiat dame skrike på politi mens en gjeng med tiggere står rundt og rister på 7-11 koppene, så er det meg.

Jeg sa ikke noe annet enn nei i dag mens jeg ristet på hodet fordi det er prinsipp å ikke gi til aggressive tiggere.

Men neste gang de prøver seg så skal jeg fortelle dem om onkel politi som er meget streng og ikke liker slemme tiggere.

Det er noe helt annet å slenge oppi noen mynter til de som sitter på gaten med koppen foran seg. Da er det et valg og ikke "tvang".

Skrevet

KAST DEM UT HELE GJENGEN!

Skrevet

Nederst i Karl Johan sto det hele sommeren i fjor (mulig han står der fortsatt, men nå går jeg sjeldent der) en mann og spurte alle som gikk forbi pent om de hadde penger/mat/røyk å gi han. Hvis noen ga han, så sa han tusen takk og han ønsket alle en fin dag uansett om de ga han noe eller ikke. Det er hva jeg vil kalle en "proff" tigger! Jeg gir aldri til tiggere uansett om de sitter i ro eller vifter kopper opp i ansiktet mitt, men han fikk. Han var så hygggelig at jeg ble bekymret de dagene han ikke sto der og jeg lurte på hvordan han hadde det den dagen.

Skrevet

Han høres jo rett og slett hyggelig ut i forhold til disse gjengene som herjer rundt for tiden.

Jeg visste ikke hva annet enn "proff" tigger som jeg kunne omtale dem som, men ser jo at jeg burde skrevet aggressive tiggere.

Det er en narkoman ung mann her i Bergen som henger der jeg ofte går forbi og han spør også pent og hyggelig. Han pleier å få noen mynter og sigaretter av meg og takker alltid pent.

Disse gjengene hadde vel stukket av med både veske og arm om de fikk mulighet til det.

Skrevet

Jeg har ofte gitt til narkomane, uteliggere o.l. Men disse som kommer hit i busslaster fra Øst-Europeiske land gir jeg ikke til. Dette er organisert tigging. Er ofte bakmenn her.... Opplevde flere ganger da jeg jobbet i Oslo at disse kom bort til meg. Og som HI i skriver; de gir seg ikke når de får et nei. Har selv sett at ved er ved en viss tid på dagen så samles de på et fast sted hvor det kommer en mann og deler ut matpakker til de. Så dette har garantert vært organisert tigging.

Synes det har vært et fint tilltak de som har satt i gang med salg av Magasiner/aviser i de forskjellige byene. Kjøpte ofte =OSLO. Det gjør at de kan tjene seg noen kroner på en ærlig og ikke så nedverdigende måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...