Gå til innhold

har barnefar lov til dette?jeg er utrolig redd nå!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og min x har to barn sammen en på fire og en på ett...når vi fikk disse barna underskrev han som barnefar..regner med at det var delt foreldrerett og foreldreansvar også...?det vet jeg faktisk ikke...men et vanlig skjema som vi fikk på sykehuset.

vi har nå gått fra hverandre. er det sånn da at jeg automatisk får hovedomsorgen når barna bor fast hos meg?vi har ikke sendt inn noen ekstra skjema på det heller...annet enn at han ikke har samvær osv...

denne mannen er alkoholiker og vi har fått barneværnet innblandet pga han er inn og ut av avrusning og ikke gjennomfører. vi har første møte der 26 mai...

så til problemet. han ringte meg nå og sa det at eldste sønnen vår SKULLE sove hos hans mor fra 16 til 17 mai. for han SKULLE ha han, hadde rett på det osv...og kunne bestemme dette fordi han da hadde like mye ansvar og mulighet til å bestemme som meg...

jeg unner så klart ungene å være med pappan sin, men han er aldri selv interresert i å ha de,vi har ingen samværsavtale noe som ikke ville fungert uansett fordi han ikke klarer holde seg edru. dette kommer han ikke til å gjøre hos moren sin heller, og hun er ikke typen til å snakke i fra. han drikker alltid fra han står opp til han slokner om natta, så uansett om lovnad fra han om å være edru, er ikke godt nok for meg. dessuten gjør han dette for å være ekkel mot meg. han skal da også skille ungene på denne dagen, for han vil bare ha den ene...

har han lov til dette?har han like mye å si som meg, altså at han bare kan buse ut og bestemme slike ting? hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette vet ikke jeg noe om, men vil anbefale deg å ringe familievernkontoret og høre med dem!!!

om du er usikker på om han har like mye foreldreansvar og rett som deg kan du ta kontakt med nav. det er de som registrerer de skjemaene...

den med foreldreansvar er et lite kryss nederst på siden der man erklærer farskapet...... visstnok mange som "glemmer" dette....

Skrevet

Jeg ville ikke gått med på dette, ville ventet til dere har en skriftlig avtale i samarbeid med barnevernet. Han har ikke like mye å si som deg når han har et rusproblem, det sier seg selv! Stå på ditt, og skaff deg hjelp om han ikke gir seg!

Skrevet

Jeg vet ikke om han har lov til dette, men jeg ville aldri ha latt han ha mine barn hvis han ikke kan la være å drikke.

Hva med å ringe barneværnet for å høre hva de har å si?

Skrevet

takk for svar. skal ringe de i morgen å høre. fant farskap erkjennelsen nå. vi har skrevet under på felles foreldreansvar... hva vil egentlig felles foreldreansvar si? og felles foreldreomsorg?hva er forskjellen...

Skrevet

Barnevernet er snille folk som vil det beste for barnet. Ta kontakt med dei og spør korleis du skal forholde deg i denne situasjonen. Ein stor del av jobben til barnevernet er å svare på spørsmål, og dei er glade for å hjelpe :o)

Skrevet

Felles foreldreansvar betyr at du ikke kan flytte til utlandet uten fars godkjennelse, ikke få pass uten videre uten at far har skrevet unde rpå passøknaden, han skal ha info om skole, helse osv ang barnet.

Han kan ikke bare kreve, dere må ha en samværsavtale. Men kanskje han bør ha samvær under tilsyn? Snakk med familievernkontoret og be om å få god og lettfattelig info om hvordan du kan håndtere dette., og ta en runde på begrepsforklaring også:)

Du kan jo evt snakke med bestemor, om hun vil være sammen med ungene, så kan jo det ofte være en berikelse for ungene.

Lykke til!

Skrevet

Du kan nekte overnatting, men ikke samvær før du har fått en rettskraftig dom på det. Ring barnevernet og snakk med de!! Hvis du sender barna til samvær med en som ikke klarer å ta seg av de, så kan DU havne i barnevernets søkelys. Ring de og be om å få vite akkurat hva du kan og ikke kan gjøre i denne situasjonen, og be om å få saksbehandlers navn i tilfelle bf lager bråk.

Skrevet

takk for svar. jeg skal ringe barnevernet i morgen og forhøre meg...

ang det at det er enbegivenhet å få være med bestemor er jeg helt enig i. men ikke når pappaen sitter i sofaen og drikker. jeg har foreslått samver med tilsyn for han, men han har ikke hatt lyst til det heller. han kommer og går som han vil på en måte...

Skrevet

Jeg hadde nektet han å ha barnet. Du kan ikke nekte, men du skal nekte.

Loven er ikke akkurat enkel slik sett. Jeg var i kontakt med barneværnet pga barnefar som var psykisk syk. Jeg skulle nekte ungene å være der, men jeg har ikke lov å nekte. Men i forhold til om det ble en sak ut av det etterpå, måtte jeg nekte om ikke så mente jeg at de kunne være der. (helt håpløst regelverk)

Men jeg vil råde deg å ringe barneværnet, snakke med de ang hva du bør gjøre. Du har tydeligvis vært i kontakt med de, så de kan evt få en hastesak på dette eller hjelpe deg med råd. Det hjelper å få råd om hva du skal gjøre fra de synes jeg. Ha noen til å backe seg litt opp (om du da har riktig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...