Gå til innhold

igangsetting av fødsel...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsfødende, og fikk beskjed i dag om at fødselen må settes igang. Så i morgen skal det skje..Har passert termin..

Lurer på om andre som har vært i samme situasjon som meg, kan værsåsnill å fortelle meg litt om hvordan det egentlig foregår..Fikk masse informasjon idag på sykehuset, men alt er kaos i hodet mitt nå..husker nesten ingen ting...:)

De som har opplevd det, hvor lang tid tok det?? timer? døgn? og hva gjør de for å sette fødselen igang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva de gjør kommer ann på om du er moden eller ikke, det kjente de sikkert etter i dag....?

Da jeg ble satt igang var jeg helt moden og hadde 2-3 cm åpning. Det var nok til at de fikk tatt vannet, de bruker en "heklenål" i plast som de revner fosterhinnen med. Jeg fikk uregelmessige rier etter at de hadde tatt vannet, men de var ikke vondere enn kynnere. Etter noen timer hadde jeg 5 cm åpning og fikk riestimulerende drypp, 5 timer senere var ungen ute. Alt gikk veldig greit.

Om du ikke er moden må du modnes først, da setter de en stikkpille inn i kjeden din, tror det er hormoner i den. Du kan også få en "ballong" satt inn i kjeden, litt forskjellig hva de velger å gjøre, men jeg er sikker på at det går kjempefint.

Hvis du er på overtid er jo ungen klar, kroppen din trenger bare litt hjelp for å komme igang. Mange sier igangsatte fødsler er så vonde og fæle, men det er ikke min erfaring, smerten er intens og riene tette når du får drypp. Men det fikser du sikkert helt fint. Fordelen er at det ofte går raskt og du slipper bli så sliten. Masse lykke til!

Skrevet

Hos meg gikk vannet uventet 4 uker før termin, uten at jeg fikk rier eller var moden på noen måte. Det ble bestemt at jeg skulle settes igang samme dagen, og jeg fikk da stikkpiller inn i skjeden. Etter 4 timer hadde jeg 3 cm åpning og svake rier, etter 8 timer fremdeles det samme, så da fikk jeg riestimulerende drypp.

Etter dette fikk jeg mer regelmessige rier, og hadde rier tilsvarende litt sterkere menssmerter i noen timer. Så startet det på 'ordentlig', og jeg fikk sterke, regelmessige rier, og 15 timer etter jeg fikk stikkpillene var lille Emilie ute.:)

Det sies at det kan være mer smertefullt å bli satt igang enn om fødselen starter slik den skal, men det merket ikke jeg noe til. Det gjorde jo vondt, men ikke mer enn jeg taklet med litt akupunktur og saltvannspapler- og jeg synes selv jeg hadde en fin og enkel fødsel.

Og det tok jo ikke spesielt lang tid heller, sånn egentlig- hvertfall ikke den vonde delen av det.:)

Skrevet

Her kommer det vel litt an på om du er moden eller ikke.

Jeg var helt umoden når jeg ble satt i gang. Fikk satt en modningstablett kl 11 på formiddagen, måtte ligge med den i 2 timer.

Kjente svake murringer etterhvert. Ble sjekket kl 16, var da moden og hadde 1-2 cm åpning, samtidig strippet jordmor meg. Det gikk ca 1 1/2 time, så begynte jeg å få sterkere murringer, relativt hyppig. Jeg trodde det var maserier, for trodde ikke det skulle gå så fort. Kontaktet jordmor, som satte på ctg, og sjekket meg, og joda, mer åpning og det var ordentlige rier. Jeg hadde nå rier med 2 min mellom.

Videre husker jeg ikke tidspunktene og fremgangen så godt, men tror jeg fikk fødestue allerede kl 19. Hadde fortsatt 2 min mellom riene(hadde det hele fødselen), men oppfattet de aldri som smertefulle, jobbet meg veldig godt gjennom riene ved pusting. Følte aldri behov for smertestillende. Rett før kl 3 på natta ble gutten født.

Så fødselen varte altså 9 timer fra de første riene til babyen var ute. Med andre ord en veldig grei fødsel. Igangsatte fødsler trenger altså ikke være så ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...