Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Må bare høre med dere kloke hjerner her inne... jenta mi på 15 mnd er hos pappaen sin annenhver torsdag ettermiddag til søndag. Han skal betale 1190 kr mnd i bidrag. Bidraget er i orden med nav, siden 1. mars. Jeg søkte også om bidragsforskudd, heldigvis, for det er det eneste jeg har mottatt frem til nå. Så, spm mitt er: tar det lang tid før farsbidrag kommer igang, og deretter blir utbetalt til meg? (nav er jo ikke de kjappeste...) Eller er det pappaen som ikke betaler? (jeg mistenker det siste...) Om han ikke betaler, hva skjer da? Vet at bidraget går i gjeld på han, men bortsett fra det. Jeg tenker samvær og lignende. Fyren vil gjerne ha jenta, sier han, men utgifter på ho vil han helst ikke ha. Nå er det jo bare et par mnd siden 1.mars og farsbidraget ble vedtatt, men (hvis det er tilfelle) om han fortsetter å ikke betale, hva gjør jeg da? Nekte samvær, eller mindre samvær? (Men det er dumt, vil at jenta skal ha pappaen sin selv om jeg ikke ville ha han noe mer) Synes det er feil at han har samvær med jenta, men ikke gidder å bidra til at ho får det ho trenger. (Det får ho jo uansett, men litt hjelp fra pappaen er jo greit det og)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 Om du har søkt om forskudd, og får dette, så skal ting være på gli. Husk at du ikke får BÅDE forskudd og fullt bidrag. Du får kun den summen tilsammen som fastsatt bidrag er. Dvs at du får forskuddet, og så får du det overskytende opp til fastsatt bidrag når far betaler inn. Og betaler han inn, så tar det bare 2-4 dager til du har det i hende. Kan være at de ikke har fått skikkelig gang på innkrevingen, men det kan også være at han ikke betaler som han skal. Du kan ringe innkrevingssentralen å sjekke om han har bidragsgjeld, eller på NAV. De kan også se om det har kommet inn noe de siste dagene, som er på vei til deg. Fars betalingsfrist er ca den 25. i hver måned. Det han da betaler inn gjelder for etterfølgende måned. Så om han betalte 25. april, så gjelder det som bidrag for 1.-31.mai. Samvær og bidrag henger ikke sammen, og samvær kan ikke brukes som pressmiddel for å få ham til å betale bidraget. Dette er VIKTIG! Innkrevingssentralen har andre midler for å kreve inn gjeld. Det er ikke noe du skal jobbe med. De gjør det for deg. Får han høy nok gjeld(ca 100 000-kronersklassen), så går de videre med å kreve pant i eiendom og eiendeler han har. Betaler han ikke, kan han miste både hus og bil;) Men de gjør ikke slike drastiske ting for småsummer.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 takk for svar Jeg får forskudd, og vedtak om underholdsbidrag er i orden. Så da skulle alt være på gli ja... tenker jeg venter ca en mnd til, og får jeg fortsatt bare forskuddet, så får jeg ta en tlf til nav el innkrevinga... bare for å utelukke den ene greia om at det kansje tar litt tid å komme igang med farsbidraget... selv om jeg egentlig "vet" at det er han som ikke betaler... men det kan jeg vel ikke si høyt før jeg er sikker.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 du kan ikke, og burde ikke nekte samvær pga mangel på barnebidrag. tviler sterkt på at barnet ditt vil sette pris på det på lang sikt. og i tillegg er det dårlig bruk av makt. hev deg over det, du er bedre en at du krangler på bidrag. far får gjelden sin og du kan eventuelt klage til nav og mase på dem, men ut over det så syns jeg ikke du burde gjøre noe særlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå