Gå til innhold

Endelig kom nr. 2 :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Etter å ha lest alle fødselshistoriene her inne mens jeg selv ventet på å føde, kan jeg nå dele min med dere.

Hadde termin 2. mai, men siden førstemann kom 4 dager før var jeg sikker på å komme før denne gangen også. Derfor var skuffelsen stor da dagene mot termin tikket forbi og jeg passerte den magiske datoen.

Har hatt endel kynnere denne gangen også og et par kvelder trodd at noe var i gjære, men dengang ei. Tirsdag 5. mai kjente jeg at noen av kynnerne føltes litt anderledes. De tok tak nederst i magen og ikke øverst, som før. La meg før kl. 24 og sovnet. Våknet 6. mai kl. 0400 av at de var litt vonde. Tok tiden på et par og de kom med 6 minutters mellomrom. Stod opp og kjente litt på de frem til 0430. Ringte føden og sa at jeg trodde noe var i gjære. Siden første fødsel gikk på 5 timer ønsket jeg å komme inn for å ta en sjekk. Ringte min mor og hun var på plass 0500. 0515 var vi på sykehuset.

Jordmor sjekket meg, men jeg hadde bare 1 cm åpning. Skuffelsen var stor, men jeg nektet å dra hjem da de begynte å bli tettere og vondere. Fikk beskjed om at jeg kunne ta en runde rundt på sykehuset om jeg ville det. Kom ikke lenger enn ut i gangen da de tok seg opp. Holdt meg fast i møblene mens mannen min flyttet bilen. Da han kom tilbake sa jeg til jordmoren at de nå var veldig intense og kom ganske tett. Hun trodde meg nå ikke helt, men lot oss få en fødestue. Hun sjekket åpningen 0630 og da var det 3 cm. Etter dette gikk alt veldig fort. Riene kom haglende og jeg ble stående å holde meg fast i fødesengen mens jeg konsentrerte meg om en flekk på gulvet mens jeg pustet meg gjennom de. Hadde bedt om epidural, men anestesi var opptatt så jeg måtte vente.

Så begynte pressetrangen å melde seg. Jeg visste fra sist at den kom for tidlig, så jeg måtte konsentrere meg om å holde igjen samtidig som jeg pustet meg gjennom riene. Ved neste sjekk hadde jeg 6 cm, men pressetrangen begynte å bli for kraftig. På ett tidspunkt holdt jeg igjen, mens magen begynte å presse selv. Sprøtt! Jeg sa at nå kommer han snart. Hun sjekket meg igjen og vips full åpning, men fortsatt en liten kant. På dette tidspunktet var pressetrangen og riene uutholdelige. Anestesi kom endelig, men da jeg var så nære målet var det visst ikke noe vits å sette noe som helst. Takk skal du ha, tenkte jeg! Så føltes det som han kom. Jeg fikk beskjed om å kaste meg på sengen. Jeg hadde fortsatt litt kant, men fikk lov til å presse forsiktig. Hun tok forstervannet, som var litt misfarget. Hun ringte på assistanse og inn kom 3 jordmødre til. De festet elektrode på hodet hans og ga meg litt oksygen som skulle hjelpe han. Så fikk jeg beskjed og å legge meg på siden for han sin skyld. Da kom det en pressri som jeg kjente bar frukter. Jeg presset og kjente han komme gjennom. Presset og presset mens jeg kjente han kom. Trodde han var ute da jeg skjønte at de bare var hodet. Hentet urkrefter og fortsatte å presse. SÅ var han ute 0743.

En utrolig smertefull opplevelse, men verdt hver ri når han endelig var ute. Fra jeg våknet gikk det 3 timer og 45 minutter til han var ute. Frisk som en fisk med masse volum i lungene, hehe!

Koser oss nå hjemme med store- og lillebror. Alt er så utrolig mye bedre og mer avslappet enn sist. Dro hjem etter to dager på Riksen. Føden og barsel på Riksen fortjener all ros i verden. Utrolig flinke mennesker som jobber der. Hurra for de!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med gutten :o)

Skrevet

Gratulerer så mye :-)

Hørtes ut som en fin -og intens fødsel!

Skrevet

Gratulerer!

Det gikk fort!

Venter selv gutt nr 2 - dette blir spennende!

Skrevet

åååå gratulerer så mye!! Så fantastisk å lese :) venter selv gutt nr 2 om 6 uker, og håper min neste fødsel går like raskt som din.

Lykke til videre!

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten! Litt av en historie... Merker at jeg satt og holdt pusten da jeg leste den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...