** 2 prinsesser og en til** Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Husker fra forrige barn at vi brukte en 5 minutters greie for å få henne til å sovne selv men husker nå ikke hvordan det var. Er det noen som kjenner til dette med å vente 5 min el noe før man går inn??
Aron09,3SA*ønsker-spire* Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 jeg er også nylig begynt med dette, jeg fant det på en side men husker ikke hvor, man skulle legge ned barnet mens det var våkent, gå ut, bynte d å gråte skulle du vente i 5 min før du gikk inn å tok opp barnet å trøstet å roet det, legge det ned igjenn å gå ut å vente 5m in igjen, neste dag skulle du øke til 10 min. å dagen etter til 15 min osv til du var oppe i 40-45 min. selv klarer jeg ikke la det gå lenger en 5 min, mn her er det mest suttring på grunn av at han mister smokken sin og at han vil helst bli bært. jeg har holdt på i 6 dager nå og han sovner bare raskere og raskere. var kjempe tungt i bynnelsen men nå går det veldig bra, det er så deilig og ikke gå å bære å bysse å bruke støvsugeren:) min gutt hadde kolikk i 3,5 mnd og så gikk vi rett over på bynnelse av tenner. så er litt deili å få litt tid alene men ganske uvant:)
mor til gutt06+jente08 Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Det finnes mange varianter av denne metoden. Men når du begynner med den er det viktig at barnet er friskt, trøtt og mett. Syng gjerne noen sanger slik at barnet er rolig før du går ut, man skal ikke gå ut før barnet er rolig i sengen og fornøyd. Noen går inn hvert 5 min, noen mer og andre mindre. Selv gikk jeg inn først etter 3 min, så etter 5 min og deretter hvert 7 min, Dette anbefales i en bok om søvn og helse for spebarn jeg har. Hver gang jeg gikk inn sa jeg "nå er det natt, nå skal vi sove , natta lille venn" før jeg gikk ut igjen. Viktig at det samme skjer hele tiden. Det anbefales å trøste barnet mens det ligger i sengen fremfor å ta det opp, for det kan uroe barnet mer. Da tror barnet at det skal opp å få kos og blir dermed kjempeglad, og enda mer forvirret og frustrert når det legges ned igjen gang på gang, og vil føle seg "lurt". Man repeterer da separasjonen hele tiden og det er jo ikke kult for barnet. Men for all del, dette gjelder jo ikke alle, for noen hjelper det. og det er jo ikke alle denne metoden passer for heller. Det er forferdelig mens det står på, men så blir det veldig bra til slutt da:-) Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå